Reanimatie in auto

Auteur Topic: Reanimatie in auto  (gelezen 9813 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

• Gast
Gepost op: 17 april 2011, 21:39:09
Zojuist op Wegmisbruikers gezien dat ze een zittende reanimatie deden, maar hoe effectief is deze vorm van reanimatie?
In dit geval overleed degene in het voertuig.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 17 april 2011, 21:42:37
Misschien wel even interessant om er bij te zetten dat de gene ongeacht de vorm van reanimatie blijkbaar ten dode opgeschreven was.
(om eventuele vragen te voorkomen)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

sylvester1986

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 17 april 2011, 21:43:57
Ja inderdaad Red, gezien het voertuig kon je er bijna vanuit gaan dat deze man overleed.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 17 april 2011, 21:49:32
Zojuist op Wegmisbruikers gezien dat ze een zittende reanimatie deden, maar hoe effectief is deze vorm van reanimatie?

Betrof in dit geval een traumatische reanimatie en de overlevingskans is, zoals Red al genoemd heeft,  haast nihil te noemen. Uiteraard is een zittende reanimatie minder effectief (het is moeilijker om borstcompressies uit te voeren en te beademen), maar in dit geval zat het slachtoffer waarschijnlijk bekneld in het voertuig (je zag de brandweer ook ter plaatse komen). Als er de mogelijkheid is om een persoon uit een voertuig te halen en liggend te reanimeren zou ik zeker daarvoor kiezen, maar deze oplossing was goed bedacht... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 18 april 2011, 16:22:50
Gisteravond zag ik in de uitzending van Wegmisbruikers, dat agenten nadat een auto gecrasht was, dat de agenten reanimatie startte op het slachtoffer welke nog in zijn stoel zat.

Hoe effectief is dit nog?

Begrijp me niet verkeerd hoor, je kunt beter dat doen als niets, maar ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoeveel effect (of juist niet) het heeft om zittend, en zonder harde ondergrond, de reanimatie te starten.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 18 april 2011, 17:19:56
Heb het zelf een keer meegemaakt. We kregen een melding van een reanimatie op de autoweg. Ter plaatse stond het voertuig op de afrit en zat het slachtoffer op de bijrijdersstoel. Een toevallig passerende arts was bezig met de reanimatie (al zittend in het voertuig). Dit deed zij vanwege het langs razende verkeer (heel slim dus, eigen veiligheid eerst). Na de plek te hebben beveiligd hebben we het slachtoffer uit de auto gehaald en zijn op straat verder gegaan. Dat ging toch een stuk 'soepeler'. Soms moet je iets, en kun je inderdaad beter iets doen, dan helemaal niets doen.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 18 april 2011, 19:56:53
Vooropgesteld dat een hartstilstand als gevolg van TRAUMA voor 99,99999% overleden betekent.
Hoe spijtig ook, als iemand na een ernstig trauma een rechte lijn op de monitor heeft (asystolie, dus geen electrische activiteit in het hart meer), is er geen kans op overleven.
Dit (wegmisbruikers 17-4) was zo'n situatie.

Arjan Bakker

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #7 Gepost op: 18 april 2011, 22:48:58
Ik heb de uitzending ook gezien en volgens mij maakten de hulpverleners gebruik van de AED...

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 18 april 2011, 23:27:00
Het is niet bij voorbaat hopeloos: Door een hele harde klap op de borstkas kan het hart gekneusd raken (contusio cor) waardoor er een ritmestoornis kan optreden. In dat geval is een klap met de AED de poging waard...

...echter, gezien het feit dat ze een geklapte airbag er uitsloopten en de grond rood zag van het bloed lijkt het me zeer waarschijnlijk dat de man is doorgebloed ter plekke, en dan is het echt zinloos. Maar ja, je doet het toch he.  :| Best een kalme ambupleeg trouwens, maar volgens mij had hij de situatie erg snel door.
Arts  www.alphalog.nl

mike

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 18 april 2011, 23:42:38

De betreffende uitzending is hier terug te zien:

http://www.sbs6.nl/web/show/id=125661/langid=43