Slecht nieuws m.b.t. de vaartuigen van de KMar (die nog geen vijf jaar oud zijn...)
Kleinere vaartuigen maritiem grenstoezicht
In december is een plan aangekondigd om alle KMar-patrouillevaartuigen
uiterlijk 1 januari 2014 te vervangen door kleinere, flexibel
inzetbare vaartuigen. Uitgangspunt is dat het grenstoezicht met
behulp van informatiegestuurd optreden in combinatie met de
flexibele vaartuigen gerichter en goedkoper wordt.
Om de exploitatiekosten in het kader van de bezuinigingen alvast te
drukken zijn vanaf 1 januari de RV160 (brigade Zuid-Holland) en de
RV169 (brigade Scheldestromen) stilgelegd. Ook gaat de KMar voor
de bewaking van de Europese buitengrens meer samenwerken met
andere diensten. De komende tijd wordt het voorgenomen besluit
over het maritiem grenstoezicht verder uitgewerkt en afgestemd.
Bron: KMar Magazine 2012-01, Ministerie van Defensie
Uit de vaart
Met het neerhalen van de Nederlandse vlag op Rijksvaartuig 160
is het patrouillevaartuig van de KMar op 12 januari uit de vaart
genomen. Vanwege de defensiebrede bezuinigingen heeft de
marechaussee de intentie om tot 2014 gefaseerd haar zeegaande
patrouillevaartuigen te vervangen door kleinere vaartuigen.
Slimmer, flexibeler en goedkoper, dat zijn de kernwoorden voor
de plannen rond de maritieme grensbewaking nieuwe stijl.
Een kille wind waait over het Noordzeekanaal. De weergoden
laten zich duidelijk niet onbetuigd voor de RV 160.
Buiten de straffe wind en het klotsen van de golven is het
stil wanneer de ‘Drechtsteden’ aanmeert op de kade in
IJmuiden. Alle aanwezige collega’s kijken zwijgend toe
terwijl opperwachtmeesters Edwin Spruijt en Kees Adelerhof
de Nederlandse vlag neerhalen. Iedereen is zich maar
al te bewust van de ernst van dit moment. De stilte wordt
pas doorbroken als Adelerhof de nationale driekleur
overhandigt aan luitenant-generaal Dick van Putten,
Commandant Koninklijke Marechaussee. Ze wisselen
enkele woorden waarna de omstanders de vier bemanningsleden
van de brigade Zuid-Holland uit respect
trakteren op een warm applaus.
“Ik had niet gedacht dat ik dit zou meemaken”, zo verwoordt
CKMar het gevoel bij veel van de aanwezigen. Hij
roemt de maritieme inzet van de vaargroep als een “uniek
product” en memoreert de grote inzet van de zogeheten
RV’en bij grensbewaking, het opsporen van verstekelingen
en drugsvangsten. Ook zonder grote zeegaande patrouilleschepen
blijft dat product leverbaar, stelt Van Putten.
“Alleen wel door een alternatieve manier van opereren die
meer samenwerking met partners en informatiegestuurd
optreden vergt.” Een slimme, meer flexibele en goedkopere
manier van optreden dus. “Maar”, zo onderstreept hij,
“we doen geen concessies aan de kwaliteit van de
maritieme grensbewaking.”
Contouren
De defensiebrede bezuinigingen dwingen ook de KMar tot
harde maatregelen, vertelt kolonel Jaco Oussoren, commandant
district West en portefeuillehouder Maritiem
Grenstoezicht. “Je zal maar schipper zijn, dan betekent het
stilleggen van je vaartuig heel veel. Pijnlijk is het zeker.”
Toch is het gefaseerde stilleggen van alle vijf zeegaande
patrouilleschepen allerminst de genadeklap voor het
grenstoezicht op het water, benadrukt hij. “We raken met
deze patrouillevaartuigen een hulpmiddel kwijt, maar aan
onze wettelijke taak verandert niets.”
Oussoren schetst de contouren van het maritiem grenstoezicht
nieuwe stijl: flexibiliteit, interoperabiliteit en
informatiegestuurd optreden. “Enerzijds door middel van
kleinere, goedkopere boten die flexibel inzetbaar zijn.
Anderzijds gaan we nog nauwer samenwerken met
diensten als de douane, KLPD en de kustwacht, zowel op
het water zelf als in de gezamenlijke beeldopbouw, het
delen van informatie.”
“We blijven niet stilstaan”, merkt ook kapitein Donald
Knaake op. Vanuit zijn werk binnen de projectgroep
Maritiem Grenstoezicht zit hij bovenop de herijking van
het zogeheten ‘zee-land’-concept van de KMar.
“Het voornemen is dat de vaargroep in zijn huidige vorm
verdwijnt en dat we gaan werken met minder mensen. Het
nautische werk zal worden gecombineerd met reguliere
taken als opsporingsambtenaar. Op het water én op de
weg: zo blijf je effectief.” Ook hij begrijpt de teleurstelling
bij zijn collega’s. “Varen is voor de ‘nauten’ echt een
manier leven. Voor hen markeert deze dag het einde van
een tijdperk. De realiteit voor deze mannen en vrouwen is
hard.”
Bron: KMar Magazine 2012-02, Ministerie van Defensie
Ik ben benieuwd wat er met de vaartuigen gaat gebeuren. Zou me niet verbazen als ze naar Rijkswaterstaat gaan, aangezien die bezig zijn met vervanging van de vloot. Zij hebben ook al een aantal vaartuigen van het KLPD overgenomen. RV-180 misschien voor de Kustwacht?
Jammer ook dat de RV-190 niet gebouwd gaat worden; dat beloofde wel een mooi ding te worden.
Tsja, ook de KMar ontkomt dus helaas niet aan de kaasschaaf :|