Politie, KMar, Douane en Handhaving's vaartuigen

Auteur Topic: Politie, KMar, Douane en Handhaving's vaartuigen  (gelezen 389524 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Whalertje

• Forum gebruiker
Reactie #560 Gepost op: 16 januari 2009, 22:39:25
Een deel ervan is heeft inmiddels een nieuw baasje. Klik op de link in bovenstaand topic en je ziet de prijs waarvoor de schepies zijn verkocht.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #561 Gepost op: 6 maart 2009, 15:32:36
Inmiddels is ook de P99 afgeleverd en gedoopt:

Her majesty Queen Beatrix of the Netherlands performed the naming ceremony of the Damen Patrol Vessel ‘P99’

‘I would say: go and catch a lot of crooks. You cannot blame the tools!’

With these words the chief of the Dutch Police Force, Mr Ruud Bik, addressed the audience of policemen and other guests who gathered at DAMEN SHIPYARDS GORINCHEM to attend the Naming Ceremony of the ‘P99’ performed by Queen Beatrix of the Netherlands. The ‘P99’ is the last in a series of 11 Damen Stan Patrol Vessels specially built by DAMEN for the Dutch River Police.

bron: Damen

Vrij vertaald:

Hare majesteit Koningin Beatrix van Nederland voltrekt de naamgeving ceremonie van het Damen Patrouillevaartuig‘P99’

‘Ik zou zeggen: ga veel boeven vangen. Aan het gereedschap kan het niet liggen!’

Met deze worden sprak de korpschef van het KLPD, Mr Ruud Bik, aeen publiek van politiemensen en andere gasten toe, welke zich hadden verzameld bij DAMEN SHIPYARDS GORINCHEM om de naamgeving ceremonie van de ‘P99’ bij te wonen, uitgevoerd door Koningin Beatrix. De ‘P99’ is de laatste in de serie van van 11 Damen Stan Patrol vaartuigen, speciaal gebouwd door DAMEN voor de waterpolitie.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

USMC

• Gast
Reactie #562 Gepost op: 23 april 2009, 00:16:56
hey hey hier ook nog een welke ik nog niet eerder tegen kwam

CPrime

• Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
Reactie #563 Gepost op: 9 mei 2009, 16:15:27
Kan iemand mij mischien vertellen of er nog verschillen zijn tussen de P1 en nieuwe P6 (en soortgenoten), qua inzetbaarheid en taakstelling? Bied bijvoorbeeld de P1, gezien zijn grootte, meer faciliteiten of mogelijkheden?

Groeten,

Chris
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #564 Gepost op: 9 mei 2009, 18:48:35
Je doelt op de vaartuigen van de Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond. De P1 is geschikt als commando-vaartuig en heeft daarom ook een vergaderruimte en verbindingenruimte. De P6 etc. zijn puur patrouillevaartuigen.
greetz,  Enrique

CPrime

• Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
Reactie #565 Gepost op: 9 mei 2009, 19:11:54
Ik weet genoeg. Hartstikke bedankt  O0
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &

Whalertje

• Forum gebruiker
Reactie #566 Gepost op: 1 juni 2009, 18:03:07
Ik heb hier een boekje "Scheepsrevue; Rijksvaartuigen" voor me liggen. Er staat geen jaar van uitgave in, maar de beschrijvingen lopen tot het jaar 1986.
Hierin staat dat in 1983 door het Ministerie van Justitie bij de scheepswerf Schottel Nederland BV te Warmond in verschillende fasen een zestal zeegaande patrouillevaartuigen werd besteld vor de Rijkspolitie te Water. De vaartuigen waren langs de Nederlandse kust in verschillende havens gestationeerd voor het uitvoeren van politionele taken langs de kuststrook.

Bij het uitkomen van het boekje waren in dienst gesteld:
- maart 1984 - RP 16 te Vlissingen
- juni 1984 - RP 20 te Den Helder
- december 1985 - RP 25 te Stellendam
- december 1985 - RP 56 te Delfzijl

Een citaat: "De laatste eenheid komt in Harlingen te liggen. Dit vaartuig zal trouwens een aangepaste versie zijn van haar zusterschepen."
Laatste alinea: "De patrouilleboot die in Harlingen wordt gestationeerd, heeft wel belangrijke afwijkingen t.o.v. haar zusterschepen. Zulks vanwege het speciale werkgebied, de Waddenzee, waar zij veelvuldig actief zal zijn. In de machinekamer zijn conventionele motoren opgesteld, terwijl het achterschip zal verlaagd is ten gerieve van het meenemen van een grote bijboot."

Ik vermoed dat dit de RP 18 is geworden.
Naast de beschrijving in het boekje staat een zwart-wit foto van de RP 16 in alleen grijs met "rijkspolitie", terwijl op de omslag een kleurenfoto van dezelfde RP 16 staat met op de zijkant het Kustwacht-logo en het opschrift "Kustwacht". Ik heb helaas geen scanner...

Na enig speurwerk (ja, ik ben volgens mij GESCHIKT voor de Politie :lol: ) heb ik het voormalig Waterpolitie-schip RP18 en naderhand P96 van Harlingen ontdekt. Het was een zusterschip van de Houtrib die nog bij Rijkswaterstaat in dienst is.
Ze is na haar export in 2003 blijkbaar van nieuwe electronica voorzien en vaart nu onder de naam Havgus.
Zie hier de sites:
De gebruiker:  http://www.havgus.dk/
De verbouwer (mogelijk ook de oorspronkelijke bouwer?) TP offshore:  http://www.tpoffshore.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2&Itemid=3&lang=en

Nog een foto van mij van 16 augustus 2003 toen de P96 de dienst had overgedragen aan opvolger P49:

Groet,

Robert

Whalertje

• Forum gebruiker
Reactie #567 Gepost op: 4 juni 2009, 23:06:08
Speciaal voor een gerespecteerd medeforumelid hier, nog twee foto's van de voormalige KLPD P96 (ex RP18). Deze foto's heb ik genomen te Harlingen op 25 juli 2003 toen de P96 net uit de vaart was en haar diens was overgenomen door de P49.

Een dag later (op 26 juli). De P96 is opgeschoven en de P49 ligt op haar plaatsje.

Groet,

Robert

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #568 Gepost op: 4 juni 2009, 23:09:02
Het valt me nu pas op dat deze schepen achterop ook een rollenbaatje hebben :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Whalertje

• Forum gebruiker
Reactie #569 Gepost op: 4 juni 2009, 23:17:13
Het valt me nu pas op dat deze schepen achterop ook een rollenbaatje hebben :)

Ja Maarten. Volgens mij was deze P96 (ex RP18) hierin uniek en hadden de andere schepen van dit type:
- geen verlaagd achterdek
- schottelaandrijving i.p.v. propelleraandrijving

Zie ook de post van SimonSt uit 2008.

Kijk maar eens naar haar zusterschip, de huidige RWS HOUTRIB.

Groet,

Robert