Ha Koen,
Het gemeentelijke ingedeelde zeegebied is tot op 1 kilometer in zee van af de Laaglaagwaterspringlijn gedefinieerd. O.a. de Gemeentewet en de Brandweerwet 1985 zijn derhalve in dat gebied van toepassing.
Het Opplan SAR is echter in zee tot aan de rand van het droge strand / de droge kust van toepassing. Dus is er sprake van een overlapping van circa 1 kilometer met het werkingsgbied van de Brandweerwet 1985.
Het is verstandig om 'in het 1 kilometergebied adequaat operationeel te coordineren en samen te werken'.
De KNRM werkt op basis van haar ideeel maatchappelijk relevante statuten, het Convenant met de Kustwacht en het Opplan SAR (KNRM is declared SAR-unit).
Een of de Brandweer werkt o.a. op basis van de Gemeentewet, de Brandweerwet 1985 en de wet Rampen en Zware Ongevallen (WRZO).
De KNBRD-reddingsbrigades werken op basis van hun ideeel maatchappelijk relevante statuten, en conformeren zich met de Kustwacht aan het Opplan SAR (KNBRD-Reddingsbrigades zijn non-declared SAR-units!).
M.aw. het hele kustwachtsysteem of kustreddingssysteem is volledig transparant klip en klaar helder ingeregeld.
Dat betekent echter wel, dat alle redders ook steeds actueel alle relevante procedures en wet- en regelgeving goed moeten kennen ..........
M.a.w. ook hier geldt steeds: 'autorijden zonder rijbewijs is niet alleen onverstandig maar ook heel gevaarlijk'.
Groet,
Nico Eiselin
Ambtenaar Strandveiligheid / Coordinator Integrale Veiligheid Kuststrook van de gemeente Den Haag, Dienst Brandweer
author=Koen Wiegmanlink=topic=5154.msg115115#msg115115 date=1099414118]
Goede zaak dat er inhoudelijk van gedachten wordt gewisseld.
De uitleg over samenwerking is helder. Op één cruciaal puntje na. Er staat:” In gemeentelijk ingedeelde watergebieden (Waddenzee, IJsselmeer, Randmeren, Zeeland) heeft de Brandweer, onder gezag van de Burgemeester, een verantwoordelijkheid voor hulpverlening op het water. Die taak neemt de brandweer serieus om incidenten het hoofd te kunnen bieden. In diezelfde gebieden heeft de Kustwacht een operationele verantwoordelijkheid.”
De gemeentelijke indeling van de kustzone mis ik hier en juist dit is een blinde vlek. De gemeentegrens ligt bij ons een kilometer in zee en volgens mij is de kustzone daarmee gemeentelijk ingedeeld.
De operationele verantwoordelijkheid van de Kustwacht omvat volgens de wet- en regelgeving de SAR-dienst. Die Search And Rescue dienst van de Kustwacht is vastgelegd als het opsporen en redden van passagiers en bemanningen van vliegtuigen en vaartuigen. Dat betekent strikt genomen dus: wel het redden van een surfer en niet het redden van een zwemmer. Volgens de wet- en regelgeving valt die zwemmer onder de taakstelling van de brandweer en de hulpverlening daarmee niet onder de verantwoording van het Kustwachtcentrum.
In de praktijk hebben de verantwoordelijken zelf weinig kennis van acties in de kustzone en doen de brigades en de KNRM-stations het werk. Waarmee uitgaande van optimale samenwerking de hulpverlening van de duinvoet tot ver in zee op een hoog niveau plaats vindt. En dat met voor de belastingbetaler minimale kosten.
Echter de maatschappij heeft een zwaar convenant met de Kustwacht gesloten. En als zoiets ook met de besturen van de veiligheidsregio’s wordt aangegaan voor de brandweerverantwoordelijkheid is daarmee nagenoeg alles afgedekt. Het enige wat er dan voor de brigades overblijft is preventie en Eerste Hulp. Een aanzienlijke verzwakking van de reddingsbrigades wordt daarmee ingezet.
Ik vind dat daarmee ook de mens in nood in de kustzone niet is gebaat.