Natuurlijk maakt het aantal pk wel uit. Samen met het gewicht van de boot, de boeglijn en de schroef bepaalt het de top snelheid van een boot. Geen vermogen geen snelheid. Zwak je bewering af tot "het aantal pk's zegt niet alles" en ik ben het met je eens.
Snelheid maakt niet uit als je een "eigen" gebied hebt en de vaarafstand niet te groot is. Ga je het Markermeer op en moet je weleens afstanden van meer dan 25 mijl afleggen dan maakt het wel verschil of je 30 (50 minuten) of 45 (33 minuten) knoop loopt.
Iedereen zegt dat het niet uit maakt, maar waar komen die steeds maar grotere motoren dan vandaan, hebben we echt steeds alleen maar zwaardere boten? Wees eens eerlijk.. Wij zijn van een 250 PK naar een 150 PK gegaan en dat scheelt van ruim 50 naar 45 knopen top.
Als we de kans krijgen gaan we mooi weer naar 200 pk. (maar die was een stuk duurder
)
Waarbij Rolf terecht opmerkt dat onze Tornado bij 50 knoop onstabiel kan worden, vooral als het water helemaal vlak is en daardoor de tubes te lang uit het water blijven. Het wig-waggen wat dan volgt gaat over als je gas terug neemt of de neus naar beneden trimt waardoor de lucht onder je boot verdwijnt.
Maar vlak de invloed van het soort schroef ook niet uit, ik had er een paar mee om uit te proberen. Als je het hebt over vaareigenschappen....
Maar we spreken elkaar weer over een jaar of 10. Dan varen alle reddingsboten weer wat harder als nu, zoals elke keer weer gebeurt.
Henk