KNRM samenwerkingsbeleid

Auteur Topic: KNRM samenwerkingsbeleid  (gelezen 12808 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #10 Gepost op: 3 november 2004, 12:38:00
KNRM schrijft: Sommige discussies op forumsites zijn beslist het volgen waard

helemaal mee eens, zo hoor je nog eens wat er bij andere leeft en gebeurt en hoe het een en ander te regelen valt.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 3 november 2004, 13:09:12
Waarom praten met een instantie welke geen betoruwbare motor heeft. Hieruit kan je concluderen dat de boot ook niet betrouwbaar en dus de diensten van de hoge. Nu zal het beter zijn (hoop ik voor jullie) en nu maar aantonen dat de hoge wel betrouwbaar is op het ijmeer.

9910001

Dit incident dateert van voor de mankementen aan de motor. Maar je hebt gelijk, we zullen moeten bewijzen een betrouwbare (aantrekkelijke) partner te zijn.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #12 Gepost op: 3 november 2004, 15:27:45
Kan me inderdaad voorstellen dat een meerdere instanties wel lezen maar niet altijd reageren. Dit omdat het niet altijd verstandig is om te reageren op alles waarneer je vanuit een organisaties functioneerd.

9910001
9910001


nico eiselin

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 19 november 2004, 15:13:58
Ha Koen,

Het gemeentelijke ingedeelde zeegebied is tot op 1 kilometer in zee van af de Laaglaagwaterspringlijn gedefinieerd. O.a. de Gemeentewet en de Brandweerwet 1985 zijn derhalve in dat gebied van toepassing.

Het Opplan SAR is echter in zee tot aan de rand van het droge strand / de droge kust van toepassing. Dus is er sprake van een overlapping van circa 1 kilometer met het werkingsgbied van de Brandweerwet 1985.

Het is verstandig om 'in het 1 kilometergebied adequaat operationeel te coordineren en samen te werken'.

De KNRM werkt op basis van haar ideeel maatchappelijk relevante statuten, het Convenant met de Kustwacht en het Opplan SAR (KNRM is declared SAR-unit).

Een of de Brandweer werkt o.a. op basis van de Gemeentewet, de Brandweerwet 1985 en de wet Rampen en Zware Ongevallen (WRZO).

De KNBRD-reddingsbrigades werken op basis van hun ideeel maatchappelijk relevante statuten, en conformeren zich met de Kustwacht aan het Opplan SAR (KNBRD-Reddingsbrigades zijn non-declared SAR-units!).

M.aw. het hele kustwachtsysteem of kustreddingssysteem is volledig transparant klip en klaar helder ingeregeld.

Dat betekent echter wel, dat alle redders ook steeds actueel alle relevante procedures en wet- en regelgeving goed moeten kennen ..........

M.a.w. ook hier geldt steeds: 'autorijden zonder rijbewijs is niet alleen onverstandig maar ook heel  gevaarlijk'.

Groet,

Nico Eiselin

Ambtenaar Strandveiligheid / Coordinator Integrale Veiligheid Kuststrook van de gemeente Den Haag, Dienst Brandweer


author=Koen Wiegmanlink=topic=5154.msg115115#msg115115 date=1099414118]
Goede zaak dat er inhoudelijk van gedachten wordt gewisseld.

De uitleg over samenwerking is helder. Op één cruciaal puntje na. Er staat:” In gemeentelijk ingedeelde watergebieden (Waddenzee, IJsselmeer, Randmeren, Zeeland) heeft de Brandweer, onder gezag van de Burgemeester, een verantwoordelijkheid voor hulpverlening op het water. Die taak neemt de brandweer serieus om incidenten het hoofd te kunnen bieden. In diezelfde gebieden heeft de Kustwacht een operationele verantwoordelijkheid.”
De gemeentelijke indeling van de kustzone mis ik hier en juist dit is een blinde vlek. De gemeentegrens ligt  bij ons een kilometer in zee en volgens mij is de kustzone daarmee gemeentelijk ingedeeld.

De operationele verantwoordelijkheid van de Kustwacht omvat volgens de wet- en regelgeving de SAR-dienst. Die Search And Rescue dienst van de Kustwacht is vastgelegd als het opsporen en redden van passagiers en bemanningen van vliegtuigen en vaartuigen. Dat betekent strikt genomen dus: wel het redden van een surfer en niet het redden van een zwemmer. Volgens de wet- en regelgeving valt die zwemmer onder de taakstelling van de brandweer en de hulpverlening daarmee niet onder de verantwoording van het Kustwachtcentrum.

In de praktijk hebben de verantwoordelijken zelf weinig kennis van acties in de kustzone en doen de brigades en de KNRM-stations het werk. Waarmee uitgaande van optimale samenwerking de hulpverlening van de duinvoet tot ver in zee op een hoog niveau plaats vindt. En dat met voor de belastingbetaler minimale kosten.

Echter de maatschappij heeft een zwaar convenant met de Kustwacht gesloten. En als zoiets ook met de besturen van de veiligheidsregio’s wordt aangegaan voor de brandweerverantwoordelijkheid is daarmee nagenoeg alles afgedekt. Het enige wat er dan voor de brigades overblijft is preventie en Eerste Hulp. Een aanzienlijke verzwakking van de reddingsbrigades wordt daarmee ingezet.
Ik vind dat daarmee ook de mens in nood in de kustzone niet is gebaat.


Citaat


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 19 november 2004, 17:22:02

Ha Koen,

.

Dat betekent echter wel, dat alle redders ook steeds actueel alle relevante procedures en wet- en regelgeving goed moeten kennen ..........

M.a.w. ook hier geldt steeds: 'autorijden zonder rijbewijs is niet alleen onverstandig maar ook heel  gevaarlijk'.

Groet,

Nico Eiselin

Ambtenaar Strandveiligheid / Coordinator Integrale Veiligheid Kuststrook van de gemeente Den Haag, Dienst Brandweer



Helemaal mee eens, maar waarom doet de kustwacht dan zo geheimzinnig over het OPPLAN SAR? Wij hebben nog een exemplaar daterend uit 27 juli 1999. Wel af en toe na een aktie "we hebben het liever anders"

Als iemand een recent exemplaar voor mij heeft, graag!!!

anonimiteit gewaarborgd   ;).

Zo niet dan valt het ons niet te verwijten dat niet alles bij ons via het recente OPPLAN SAR gaat.

Terwijl juist in het reddingswerk het zo belangrijk is dat alle neuzen de zelfde kant uit staan.


Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #15 Gepost op: 20 november 2004, 00:50:59
Dan komen we, als we het probleem condenseren tot de vraag of de reddingsbrigades niets moeten doen als er een hulpvraag is omdat de systeemverantwoordelijke rijksoverheid de zaken niet op orde heeft.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 20 november 2004, 08:54:27

Dan komen we, als we het probleem condenseren tot de vraag of de reddingsbrigades niets moeten doen als er een hulpvraag is omdat de systeemverantwoordelijke rijksoverheid de zaken niet op orde heeft.

Ja, wat moet je dan...

Als je inspringt op iets dat op papier door een ander gedaan wordt lijdt dat altijd tot fustraties.
Wat je verteld is de aanleiding voor de oprichting van HOGE. We hebben zo'n 25 jaar geleden met een rubberbootje van amper 3 meter en een 20 pk rubberbootje bij windkracht 7 indertijd een tweemaster veilig Muiden binnengesleept op water (het IJmeer) waar we als reddingsbrigade Blaricum niets te zoeken hadden. Niemand vond trouwens dat ze daar wat te zoeken hadden, er was gewoon niets geregeld voor dat gebied. Dus belde Scheveningen Radio het makkelijke nummer van de Reddingsbrigade Blaricum waar ik bewakingscommissaris was indertijd.

En dan kom je tot die vraag "wat doe je dan"...

Je bent geen redder in hart en nieren om dan niet te gaan omdat het je gebied niet is, dat er geen afspraken over zijn. En gelazer wat van die aktie van alle kanten op ons af kwam, dat gun ik niemand. Ik kan je dit vertellen, we waren geen helden ook al stonden we op de voorpagina, integendeel: we werden door iedereen verketterd omdat de regeltjes geschonden waren. Bestuurders denken nou eenmaal andersom als redders.
Wij waren weer boos omdat ze niet snapten dat je als redder met een boot onder je kont gewoon opstoomt naar iemand in problemen is op het water als er niemand anders in de buurt is.
In die situatie kwam pas verandering toen Marken een reddingsstation kreeg.

Aan de andere kant: De Almeerse reddingsbrigade heeft weer subsidie binnengehaald door een tijd lang een strand niet te bewaken "omdat er geen geld voor was".
Dus zo kan het ook.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #17 Gepost op: 21 november 2004, 20:19:04
Als redder moet je zeggen wij hebben de spullen er niet voor dus gaan wij het water niet op, maar dit is erg moeilijk om te doen. Weet ook niet of ik dit ook zou doen maar eigen veiligheid moet voor alles staan. Dan maar een boot van verder laten komen als met een ongeschikte bot je eigen veiligheid in gevaar te brengen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 21 november 2004, 21:10:22
Als redder moet je zeggen wij hebben de spullen er niet voor dus gaan wij het water niet op, maar dit is erg moeilijk om te doen. Weet ook niet of ik dit ook zou doen maar eigen veiligheid moet voor alles staan. Dan maar een boot van verder laten komen als met een ongeschikte bot je eigen veiligheid in gevaar te brengen.

9910001

Ja, helemaal mee eens!

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #19 Gepost op: 21 november 2004, 23:18:42
Dat eigen veiligheid bepalend is voor een inzet daar ben ik het mee eens.

Punt hier is de overheidsregelgeving. Als er op papier staat dat de brandweer en de kustwacht verantwoordelijk zijn en de reddingsbrigades niet zijn opgenomen in die regelgeving hoe moet je dan verder?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!