KNRM samenwerkingsbeleid

Auteur Topic: KNRM samenwerkingsbeleid  (gelezen 12786 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #60 Gepost op: 30 december 2004, 00:00:15


KNRM met boten die 50 knopen kunnen halen?Kun je mij dan vertellen welke dat zijn!? :)

Die nieuwe boot van Marken bv, de Hendrik Jacob schijnt meer dan 40 knopen te kunnen varen,  en dat moet ook kunnen met twee keer 75 pk. De orka van Elburg vaart nog sneller met zelfs 2 x 115pk. In ieder geval meer als de 34 knoop die vroeger als "nog net veilig" werd gezien. Commentaar op de Seeker was een paar jaar geleden nog dat de snelheid te hoog lag om nog veilig te zijn. Ik denk zelfs dat de snelheid van de gemiddelde reddingsboot uiteindelijk nog wel wat omhoog zal gaan, dat is toch de tendens. Huizen vaart met 225 pk, en Almere zelfs met 250 pk. Andijk 'tspant de kroon met twee keer 200 PK.

Ik weet niet of we Marken nu nog wel bijhouden ;D.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #61 Gepost op: 30 december 2004, 18:19:41
Volgens mij is het protype 1 de boot met de meeste snelheid momenteel. Maar de naam zegt dat het een nog veel gebruikte boot is.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #62 Gepost op: 30 december 2004, 18:30:29
Volgens mij is het protype 1 de boot met de meeste snelheid momenteel. Maar de naam zegt dat het een nog veel gebruikte boot is.

9910001

Ik heb het even opgezocht en het is idd een snelle boot"


Citaat
Ook op het station Noordland was het open dag. Hier kon het nieuwe bemanningsverblijf "Wim Klem" worden bekeken. De nieuwe boot voor Noordland-binnen, de Prototype 1 was ook te bezichtegen en gaf enkele vaardemonstraties en er kon natuurlijk meegevaren worden met de 'Koopmansdank'.

De Prototype 1 moet de ruim 16 jaar oude Harder gaan vervangen. Het nieuwe type heeft de afmetingen van 9.30 x 3,04 m, en steekt 0,70 m diep. De beide Volvo motoren van 300 pk elk, drijven de waterjets aan en geven de boot een snelheid van 38 knopen.

[Tekst: Matthijs Geldof]


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #63 Gepost op: 30 december 2004, 22:39:02
PK's zeggen ook niet alles. Je hebt ook met je gewicht te maken.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #64 Gepost op: 31 december 2004, 09:41:59
PK's zeggen ook niet alles. Je hebt ook met je gewicht te maken.

De gehele discussie over snelhied snap ik wel, maar begrijp ik niet. Je neemt een motor en een boot en bij een bepaalde motor en snelheid heb je de beste vaareigenschappen. Vaareigenschappen bepalen mi de boot en de bijbehorenede motor.

Waarom moet alles dan telkens sneller? Is men, voornamelijk op het binnenwater, bang dat een ander eerder is dan hun?

Een ontwerp van een boot zet een bepaalde snelheid en vaareigenschappen neer, waarbij ook gedacht is aan motorvermogen en constructie van een boot. Door extreme motoren achter een dergelijke boten te hangen, worden de vaareigenschappen om zeep geholpen en krijg je een wigwag stabiliteit, waardoor eigen veiligheid in gevaar gebracht kan worden.
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #65 Gepost op: 31 december 2004, 16:51:10
In marken komt er een boot welke meer in dergelijke configuratie rond vaart. De knrm wil af van de boten met 1 motor en dan kom je snel op twee als alternatief. Voor mijn idee is het niet buitensporig dit vermogen.

9910001
9910001


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #66 Gepost op: 1 januari 2005, 20:26:17


Die nieuwe boot van Marken bv, de Hendrik Jacob schijnt meer dan 40 knopen te kunnen varen,  en dat moet ook kunnen met twee keer 75 pk. De orka van Elburg vaart nog sneller met zelfs 2 x 115pk. In ieder geval meer als de 34 knoop die vroeger als "nog net veilig" werd gezien. Commentaar op de Seeker was een paar jaar geleden nog dat de snelheid te hoog lag om nog veilig te zijn. Ik denk zelfs dat de snelheid van de gemiddelde reddingsboot uiteindelijk nog wel wat omhoog zal gaan, dat is toch de tendens. Huizen vaart met 225 pk, en Almere zelfs met 250 pk. Andijk 'tspant de kroon met twee keer 200 PK.

Ik weet niet of we Marken nu nog wel bijhouden ;D.

Henk



De Hendrik Jacob haalt geen 40 knopen hoor... Er staat trouwens op de site van de KNRM dat de Kuil ook 40 knopen gaat  :o maar volgens mij ging die niet harder dan 32 :-X


KNRM-veere

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 5 januari 2005, 00:43:04


Die nieuwe boot van Marken bv, de Hendrik Jacob schijnt meer dan 40 knopen te kunnen varen,  en dat moet ook kunnen met twee keer 75 pk. De orka van Elburg vaart nog sneller met zelfs 2 x 115pk. In ieder geval meer als de 34 knoop die vroeger als "nog net veilig" werd gezien. Commentaar op de Seeker was een paar jaar geleden nog dat de snelheid te hoog lag om nog veilig te zijn. Ik denk zelfs dat de snelheid van de gemiddelde reddingsboot uiteindelijk nog wel wat omhoog zal gaan, dat is toch de tendens. Huizen vaart met 225 pk, en Almere zelfs met 250 pk. Andijk 'tspant de kroon met twee keer 200 PK.

Ik weet niet of we Marken nu nog wel bijhouden ;D.

Henk


Die nieuwe Atlantics?Die lopen echt geen 40 knopen hoor! 32 knots is de max!En idd het aantal pk's zeggen niets over het aantal knopen het heeft ook veel met het gewicht te maken.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #68 Gepost op: 5 januari 2005, 01:06:46
Natuurlijk maakt het aantal pk wel uit. Samen met het gewicht van de boot, de boeglijn en de schroef bepaalt het de top snelheid van een boot. Geen vermogen geen snelheid. Zwak je bewering af tot "het aantal pk's zegt niet alles" en ik ben het met je eens.

Snelheid maakt niet uit als je een "eigen" gebied hebt en de vaarafstand niet te groot is. Ga je het Markermeer op en moet je weleens afstanden van meer dan 25 mijl afleggen dan maakt het wel verschil of je 30 (50 minuten) of 45 (33 minuten) knoop loopt.

Iedereen zegt dat het niet uit maakt, maar waar komen die steeds maar grotere motoren dan vandaan, hebben we echt steeds alleen maar zwaardere boten? Wees eens eerlijk.. Wij zijn van een 250 PK naar een 150 PK gegaan en dat scheelt van ruim 50 naar 45 knopen top.

Als we de kans krijgen gaan we mooi weer naar 200 pk. (maar die was een stuk duurder :D )

Waarbij Rolf terecht opmerkt dat onze Tornado bij 50 knoop onstabiel kan worden, vooral als het water helemaal vlak is en daardoor de tubes te lang uit het water blijven. Het wig-waggen wat dan volgt gaat over als je gas terug neemt of de neus naar beneden trimt waardoor de lucht onder je boot verdwijnt.
Maar vlak de invloed van het soort schroef ook niet uit, ik had er een paar mee om uit te proberen. Als je het hebt over vaareigenschappen.... :-X

Maar we spreken elkaar weer over een jaar of 10. Dan varen alle reddingsboten weer wat harder als nu, zoals elke keer weer gebeurt.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #69 Gepost op: 6 januari 2005, 12:56:58
Snelheid is 1 maar zeewardigheid eigenlijk belangrijker. De knrm is van mening dat boten harder als 30 knopen moeten kunnen varen om achopkomende golven voor te kunnen blijven, dus een stuk zeewaardigheid. Goede vaareigenschappen heb je meer aan dan alleen snelheid. 50knopen is mooi maar als dit alleen op vlak water gaat dan heeft het weinig voordelen. Met slecht weer is snelheid belangrijker dan met spiegelvlak weer.

9910001
9910001