Buurtbrigadier Brabant Zuid-Oost stopt met twitteren na ophef

Auteur Topic: Buurtbrigadier Brabant Zuid-Oost stopt met twitteren na ophef  (gelezen 3474 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Wijziging bezetting pilot buurtbrigadiers en Twitter

Eindhoven Stratum, 13-04-2011 • In de pilot van de politie regio Brabant Zuid-Oost heeft buurtbrigadier Erwin van Melis eerder deze week besloten per vandaag te stoppen met twitteren over zijn werk als buurtbrigadier.

Erwin motiveert zelf zijn beslissing:
"De commotie die is ontstaan na mijn berichtgeving op Twitter over het 'jongetje in de schuur' heeft mij erg aan het denken gezet. Afgewogen en rekening houdend met de privacy van mensen twitterde ik wat daar gebeurde.
Ik heb toen persoonlijk ondervonden wat twitter kan veroorzaken. Mijn openheid maakte zoveel los bij de media dat de discussie over mijn openheid op twitter voor mijn gevoel de overhand kreeg. Kon het allemaal wel, dat openlijk getwitter over zo'n delicaat onderwerp?

Ik twitter nu ruim twee maanden over mijn werk. De mensen in mijn zorggebied mogen weten wat ik doe. Zo wil ik ze een beter beeld geven van wat de politie doet voor de leefbaarheid en veiligheid in hun wijk m.a.w. kort aanspreekbaar zijn zonder drempels met als doel een betere samenwerking en een veiligere samenleving. Zoals ik al vaker in mijn tweets opmerkte #burgerszijnonzeorenenogen, ik geloof daar heilig in en heb "laten" zien dat het werkt.

Echter, alhoewel ik me op dit moment wel gesteund voel door mijn korps, realiseer ik me dat het morgen anders kan zijn. Dat gegeven maakt me onrustig en belemmert me in mijn werk. Dat heeft me doen besluiten om te stoppen met Twitter. Ik begrijp dat ik hiermee mensen teleurstel en dat betreur ik.

Desondanks wil ik mijn volgers bedanken voor het vertrouwen en benadrukken dat ik niet wegga maar alleen niet meer via twitter te bereiken ben. Mocht U mij willen spreken over politionele zaken kunt U mij bereiken op 0900-8844 of via dit e-mailformulier."

Pilot gaat door
De twitterpilot in ons korps gaat onverminderd verder. Binnenkort hopen wij een andere buurtbrigadier te presenteren die gaat twitteren over zijn of haar werk in de wijk.

Slot op twitter @brigadierSTRMce
De opzet van de politie twitteraccounts is dat bij personele wijzigingen, het account en dus de volgers worden overgenomen. Daarom gaat het twitteraccount @brigadierSTRMce voor onbepaalde tijd 'op slot' totdat een collega in dezelfde wijk het overneemt.


brigadierSTRMce Wijkagent
Citaat
Ik ben gestopt met twitteren maar wil toch via deze weg alle mensen bedanken voor alle lof en steun #hetgaUgoed
14 Apr

Beste volgers, ik ben gestopt met twitteren kijk op www.politiestratum.nl voor een uitleg. #geengrapje #TWfinalEXIT
13 Apr


brigadierSTRMce Wijkagent
5 Apr
Citaat
@ @nwpvr 2/2 ik zie het als een kans om de kloof tussen de burger en de politie te verkleinen. Niet vervreemden maar betrokken #samensterk

@ @nwpvr Ik twitter namens de Politie over mijn dag dagelijkse werkzaamheden. Sommige journalisten zien dat als broodroof. 1/2

@ @Coldiex goeie vraag, dat is wat ons vak ook zo moeilijk maakt. Je beslissing is soms cruciaal maar blijft een momentopname. #politie #ehv

@ @Sjefske @shnerte Ik spreek Jip en Janneketaal, snapt iedereen en er zit ook spellingcontrole op. #kindkandewasdoen

THNX nogmaals voor alle lofzang maar is gewoon mijn werk. Gelukkig geen dagelijkse kost geef ik toe. #2voetenopaarde

Goedemorgen volgers, vandaag nog wat nasleep van gisteren ook dat moet op papier komen, voorwaarde kinderrechter en jeugdzorg. #hoorterbij
5 Apr


brigadierSTRMce Wijkagent
4 Apr
Citaat
Laatste tweet van vandaag, dank aan alle reacties en steun van de volgers. Hoop niet dat het te confronterend was. #wijkagenten #realiteit

De kinderen zijn met jeugdzorg mee naar opvanglokatie, ouders ontroostbaar, #alleskomtgoedschatje riep de moeder #enzoishet

@ @appebby waar is die geschaad dan? identiteit, lokatie en adres alleen bij mij bekend.

@ @Heundjes afgesproken dat ik twitter als het kan en de omstandigheden dit toestaan dus vul maar in.

Goed werk van Spoedeisende Zorg van Bureau Jeugdzorg. Ik signaleer alleen maar. Fijn dat er ketenpartners zijn die samenwerken en doorpakken

We zijn weg met beide kinderen, ouders gaan ook hulp krijgen. Eerst naar bureau met dames en kids in afwachting van definitief opvangadres.

Rechter heeft beslist dat beide kinderen meegenomen worden we gaan nu bericht aanzeggen. #heftig #emotieslopenop

Update, kinderrechter beslist op dit moment over het lot van de kinderen. #outofmyhands

@ @FleurBesters is ook geen calamiteit, dus geen perspiket, wel een incident op menselijk vlak wat je raakt. #blijftmensenwerk

Van initiatiefnemer naar toeschouwer, op het moment past me die rol beter. #alleskomtgoed #denkik

Moeder komt ter plaatse met kind van 2 op der arm, crisisdienst is in gesprek met de moeder #opvoedingsonmacht? #sprakeloos.

Crisisdienst jeugd gebeld die komen ter plaatse, gelukkig ging er meteen een collega mee we zijn inmiddels in de woning Kind maakt het goed

Kind is nog steeds alleen in de woning, ga hier nu niet meer weg voordat dit geregeld is. #geenwoordenvoor

We gaan vanavond weer terug, hopelijk sluiten de verantwoordelijke ketenpartners aan. #AMK #jeugdzorg #steunpunthuiselijkgeweld

Tref in het schuurtje kind van 7 aan, deuren op slot, moeder is werken, vader is werken. Kind is geinstrueerd om een verhaal op te hangen.

Mooie van mijn werk is dat dingen nooit zijn wat je van te voren verwacht. Ad hoc #plannenbijstellen

Vanmiddag met jeugdzorg naar een adres in #ehv waar een gezin met twee kinderen in schuurtje woont #zorgelijk #nietwenselijk #onmenselijk
4 Apr


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 20 april 2011, 15:37:21
Rechter laat kinderen (7 en 2) uit huis Eindhoven halen

http://www.omroepbrabant.nl/?news/153174832/Kind+(7)+alleen+thuis+in+Eindhoven+gevonden.aspx
Publicatie: dinsdag 5 april 2011 - 06:38 | Auteur: Hilde de Bresser

EINDHOVEN - Een 7-jarig jongetje en zijn 2-jarige broertje of zusje zijn maandagavond door de kinderrechter bij de ouders weggehaald, nadat een buurtbrigadier maandagmiddag het 7-jarig kind opgesloten aantrof in een huis in het Eindhovense stadsdeel Stratum. De ouders van het kind waren toen niet thuis, liet de brigadier via Twitter weten.

Nadat buurtbrigadier Erwin van Melis het jongetje alleen in huis vond, ging hij later terug naar de woning en zag dat het kind nog steeds alleen in huis was. Hierop werd actie ondernomen. "We zijn in de woning, kind maakt het goed", liet de brigadier op Twitter weten. De brigadier heeft daarop de Crisisdienst van Bureau Jeugdzorg gebeld, die ook naar het huis in Stratum is gekomen.

Kinderrechter
Later is de moeder gekomen. Ze kwam met een kind van twee jaar op haar arm naar huis. "Crisisdienst is in gesprek met de moeder", twitterde de wijkagent. De kinderrechter heeft bepaald dat niet alleen het 7-jarige jongetje maar ook het 2-jarig broertje of zusje uit huis wordt geplaatst, vertelde de buurtbrigadier op Twitter. De politie heeft de kinderen meegenomen in afwachting van een definitief opvangadres.

Verhaal ophangen
De vader en moeder waren maandagmiddag al niet thuis en waarschijnlijk allebei aan het werk. Het jongetje had instructies gekregen om een verhaal op te hangen, aldus de buurtbrigadier. De afdeling voorlichting van de politie liet maandagmiddag weten de situatie zorgelijk te vinden. De politie zei toen het gezin in contact te zullen brengen met Bureau Jeugdzorg.

In gesprek
Volgens de buurtbrigadier gaat het om een gezin dat met twee kinderen in de tot woonhuis omgebouwde schuur woont. De politieman is maandagavond teruggegaan naar het woonhuis om met de ouders in gesprek te gaan. De brigadier zei op Twitter dat hij hoopte dat instanties als Bureau Jeugdzorg, het Advies- en Meldpunt Kindermisbruik (AMK) en Steunpunt Huiselijk Geweld zich zouden aansluiten bij dat gesprek
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 20 april 2011, 15:37:42
Buurtbrigadier stopt met twitteren na ophef

http://www.pzc.nl/nieuws/algemeen/binnenland/8501874/Buurtbrigadier-stopt-met-twitteren-na-ophef.ece
woensdag 13 april 2011 | 17:16

EINDHOVEN - De Eindhovense buurtbrigadier Erwin van Melis uit de wijk Stratum stopt met twitteren over zijn werk. Aanleiding is commotie die was ontstaan over tweets die hij vorige week verstuurde, na de ontdekking van een 7-jarig jongetje dat door zijn ouders was achtergelaten in een afgesloten, tot woonhuis omgebouwde schuur.

De regionale media baseerden hun eerste berichten over de kwestie op de berichten van de wijkagent. Nadien kreeg zijn openheid op twitter de overhand in de berichtgeving.

Van Melis kreeg steun van zijn chef. "Maar ik realiseer me echter dat het morgen anders kan zijn. Dat maakt me onrustig en belemmert me in mijn werk”, liet hij woensdag in een verklaring weten.

Sinds februari experimenteren vijftien buurtbrigadiers van de politie Brabant Zuid-Oost met twitter voor hun werk en hun contacten in de wijk. Het korps laat weten dat de proef doorgaat.

Uit een tussenevaluatie blijkt dat er onder de 'volgers' van de brigadiers vooral voor hun openheid veel waardering is. De politie zegt dat via twitter tips binnenkomen en zaken worden opgelost.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 20 april 2011, 15:53:01
Buurtbrigadier is niet te ver gegaan aldus politiechef

http://eindhoven.dichtbij.nl/regio/buurtbrigadier-niet-te-ver-gegaan-aldus-politiechef
7 Apr 2011
bron: Stefan Goemans
 
EINDHOVEN – De politiechef Gerard Goossens heeft donderdagmiddag gereageerd op de discussie die is ontstaan naar aanleiding van tweets van buurtbrigadier Van Melis. Van Melis twitterde over het 7-jarige jongetje wat door zijn ouders alleen thuis was gelaten.

De privacy is niet geschaad aldus Goossens: “Nergens in zijn berichten staan verwijzingen naar namen of locaties. Wel beschrijft hoe hij als politieman te werk gaat.” De buurtbrigadier is zijn boekje niet te buiten gaan, aldus de politiechef.
Hij twitterde ondermeer dat de moeder zeer emotioneel reageerde toen haar kinderen uit huis werden geplaatst.

De complete reactie is hier te lezen. Maar wat vinden jullie: mag een buurtbrigadier dit publiekelijk twitteren of moet hij dit voor zich houden?


Weblog Politiechef Eindhoven

http://politieeindhoven.blogspot.com/2011/04/twitter-brengt-wijk-en-politie-dichter.html
donderdag 7 april 2011

Twitter brengt wijk en politie dichter bij elkaar

"Van 11 tot 12 uur spreekuurtje op basisschool gehouden. Mogelijkheid voor kinderen mbt vragen aan de politie."

"Brand meester, het was een keukenbrand, voor zover mij bekend geen gewonden. Lichte paniek duurde maar even. Verkeer geregeld."

Dit zijn willekeurige 'tweets' van buurtbrigadiers die meedoen aan een pilot. Sinds februari gebruiken 15 buurtbrigadiers Twitter in hun werk en hun contacten in de wijk. Deze week maakte één van onze Eindhovense agenten onbedoeld nieuws, toen hij op zijn ronde in zijn buurt dit tegenkwam:

"Tref in schuurtje kind van 7 aan, deuren op slot, moeder is werken, vader is werken."

3 uur later later:

"Kind is nog steeds alleen in de woning, ga hier nu niet meer weg voordat dit is geregeld."

Tegelijk dat de agent en de hulpdiensten in actie waren, rinkelde de telefoon bij onze voorlichting. Vrijwel meteen stonden de berichten op Omroep Brabant, Eindhovens Dagblad en Telegraaf. De commotie die vervolgens losbrak, bracht ook de vraag over 'privacy' voort en of de agent deze voldoende heeft gerespecteerd:

Ik vind van wel. Nergens in zijn berichten (ik vindt 'tweets' nog een raar woord) staan verwijzingen naar namen of locaties van de betrokkenen. Wat hij wél doet, is correct beschrijven hoe hij als politieman te werk gaat én hoe de hulpverlening adequaat reageert. Want de taak van de agent die iets signaleert en ingrijpt, houdt op zodra de situatie (weer) veilig is. De agent twittert dat Bureau Jeugdzorg zich ontfermt over het kind en dat de kinderrechter gaat oordelen wat er verder met kind(eren) en ouders moet gebeuren. Ook de afloop krijgen we mee: "de opvang is geregeld".

Uit een tussenevaluatie blijkt dat er onder de 'volgers' van de vijftien veel waardering is, vooral voor hun openheid. Dat lijkt eenvoudig, maar is het niet en dan bedoel ik de grens tussen transparantie en privacy.

Voor de politie is twitteren een onderdeel van beleid waarin we stappen maken van letterlijk de "pers voorlichten" naar rechtstreeks communiceren naar én met burgers. Want ons doel is, dat burgers en politiemensen elkaar vinden als dat nodig is voor de veiligheid en leefbaarheid. In ons vorige blog vertelden we over de grote waarde die informatie heeft. Ik ben blij dat sommige agenten zeggen via Twitter (nu al) tips te ontvangen naar aanleiding van oproepen via Twitter.

Buurtbewoners, wijkbewoners, passanten, getuigen, kortom de volgers van onze tweets kunnen rechtstreeks en snel reageren en de politie behulpzaam zijn met hun informatie. Ook elders in het korps, bij opsporingsdiensten, blijkt dat we via Twitter tips krijgen waardoor zaken worden opgelost. Het effect smaakt naar meer.

Heel recent vertelde een auditteam ons dat hetgeen we goed doen onvoldoende "voor de bühne" komt. Ze doelen onder andere op onze activiteiten met de nieuwe media. Dat zou best kunnen, maar we doen in elk geval (misschien te) veel achter de schermen. Onze inwoners merken het echter wel en doen massaal mee: in totaal zijn er al bijna 18.000 volgers op onze regionale politie Twitteraccounts.
Laat het Brabantse adagium dan maar zijn "doe maar gewoon, dan ....."

Gerard Goossens, politiechef Eindhoven
Samen sterk in de hulpverlening!


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #4 Gepost op: 20 april 2011, 20:42:04
Ik vind, dat niets wat hij getweet heeft niet zou kunnen. Sterker nog, ik zou willen dat mijn buurtbrigadier wat meer zou twitteren, erg interessant en informatief.

Ook is het altijd leuk om geintjes met hem uit te halen op twitter, als ie weer eens een straat naam verkeerd heeft ofzo :P . Doe ik niet alleen, maar enkele mensen, eigenlijk zouden we eens een pilsje met hem moeten gaan drinken, vat het altijd sportief op of doet vrolijk mee :D .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #5 Gepost op: 20 april 2011, 22:26:27
Erg jammer dat de media dit kapot heeft gemaakt met hun negatieve berichtgeving. :(
Voor zover ik kan beoordelen werd het getwitter van deze buurtbrigadier door zijn volgers (en wijkbewoners??) juist erg op prijs gesteld.
Senior GGP / Oost-Brabant


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #6 Gepost op: 21 april 2011, 15:16:49
Jammer dat hij ervoor gekozen heeft om te stoppen met Twitter. Je kiest er naar mijn mening zelf voor iemand te volgen op Twitter. Als je de informatie té ver vindt gaan of te heftig vind, dan volg je hem niet. Gaat hij te ver, dan is het aan de korpsleiding om hem daarop aan te spreken; niet de media. De media heeft hier toch alleen maar voordeel van? Omroep Brabant, het Eindhovens Dagblad en de Telegraaf wisten als eerste wat er daar gaande is.

Een niet of nauwelijks werkend persalarm is niet goed, maar een agent die 'teveel' info op Twitter zet ook niet. Waar ligt de grens, en waar houd die negatieve gedachte op? Heel jammer dat dit zo loopt.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.