Is de politie er eigenlijk alleen nog maar voor de grote steden?

Auteur Topic: Is de politie er eigenlijk alleen nog maar voor de grote steden?  (gelezen 3906 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
In het topic 'Laat beveiligers politie ontlasten' is de discussie op gang gekomen dat gemeenten als Laren en Oudewater beveiligers moeten gaan inhuren, omdat ze vergeefs aankloppen bij de politie-regio's.

De bovenstaande stelling cq vraag is een afgeleide hiervan, die zich naar mijn mening goed leent voor een separate discussie.

Particuliere beveiligers in Laren

LAREN -  Het Noord-Hollandse Laren is de eerste gemeente in Nederland die werkt met veel particuliere beveiligers. De gemeente huurt hen in om de politie te ondersteunen en het beveiligingsbedrijf heeft zelfs een directe lijn met de politiemeldkamer.

Eerder werden vooral industrieterreinen, kantoorpanden en bijzondere evenementen bewaakt. Nieuwsuur deed een steekproef onder veertig gemeenten en daarbij bleek dat zeven daarvan particuliere beveiligingsbedrijven inhuren om de openbare ruimte te bewaken. Laren gaat verder en heeft en unieke samenwerking afgesproken om ook diefstallen en brandstichting bij woningen en particuliere bezittingen op te lossen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9572202/__Particuliere_beveiligers_Laren__.html?sn=binnenland

 
Afgelopen week heeft de gemeenteraad van Oudewater besloten om voortaan, in de nachtelijke uren van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag, toezichthouders door de binnenstad te laten patrouilleren. De overlast van de horeca(bezoekers) in de Oudewaterse binnenstad is groot en de politie blijkt niet in staat is om deze in de hand te houden. Gemeente, politie, horeca en bewoners zijn al sedert 2001 regelmatig met elkaar over de overlast in gesprek, maar tot nu toe hebben deze gesprekken weinig tot niets opgeleverd.
Het horeca-toezicht van de politie beperkt zich tot een twee-persoonspatrouille die de aandacht over de plaatsen Montfoort en Oudewater moet verdelen. De rijtijd tussen de beide plaatsen is zo'n 15 minuten en telkens moet van de ene naar de andere gemeente gereden worden. Hierdoor kan de politie niet continue aanwezig zijn, waardoor er nauwelijks sprake is van toezicht en overlast niet of nauwelijks wordt aangepakt.
De gemeente is momenteel bezig om een overeenkomst te sluiten met een bewakingsbedrijf. Het is de bedoeling dat de toezichthouders het komende weekend al aanwezig zullen zijn.

Politie is er alleen nog maar voor de grote steden.
In Oudewater hebben we 10 jaar lang gesproken met gemeente en politie om de overlast terug te kunnen brengen.
Politie stelt simpelweg dat het niet hun 'prioriteit' heeft.
Als plattelandsgemeente word je nu dus dubbel gepakt.
Je betaalt mee aan een politieapparaat dat niets of weinig voor je doet en je mag bewakers gaan betalen om politietaken te gaan vervullen.
Oudewater had vroeger een eigen gemeentepolitie. Als je de kosten van toen geïndexeerd doorberekent naar vandaag, dan is de stad nu dubbel zoveel kwijt voor nog geen 10% van de oorspronkelijke dienstverlening.


Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 20 april 2011, 20:50:09
De politie heeft juist bepaald dat de "grote Steden"moeten gaan inleveren ofwel personeelssterkte gaan inleveren. Volgens mij raken wij in onze rehgio(Amsterdam) 150 FTE's kwijt. Deze worden verdeeld over de andere regio's. Dus het moet politie technisch wat drukker worden op het "platteland".


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 20 april 2011, 22:31:46
In het topic 'Laat beveiligers politie ontlasten' is de discussie op gang gekomen

Tsja, ik denk niet zo zeer dat men het voorbeeld in Oudewater en Kennemerland te maken heeft met onderbezetting maar dat men (eindelijk) eens een wat kortere lijn gaat leggen met mensen op straat en dan vooral de mensen die de veiligheid van (onder andere) gebouwen in de gaten houden.... Op die manier kun je veel gerichter gaan werken denk ik, alleen moet je natuurlijk wel oppassen welke informatie je gaat delen en welke niet.

NVD Beveiligingsgroep en Politie gaan samenwerken


Haarlem - NVD Beveiligingsgroep en Politie Kennemerland hebben onlangs hun samenwerking geformaliseerd om het aantal inbraken in de regio Kennemerland terug te dringen.

Begin deze week vond de ondertekening van het convenant plaats op het hoofdkantoor van NVD te Haarlem. Met het convenant geven beide partijen toestemming tot noodzakelijke informatie-uitwisseling.

NVD surveilleert 24 uur per dag in de regio en is met haar aanwezigheid een belangrijke partner voor de Politie Kennemerland in het bestrijden en voorkomen van inbraken. Door de reeds jarenlange samenwerking tussen NVD en de politie werd in oktober 2010 een intentieverklaring opgesteld over werkafspraken omtrent informatie-uitwisseling.

Fons Sarneel, teamchef van Team Kennemer Kust zegt in een reactie: "Politie Kennemerland werkt graag samen met partners die kunnen bijdragen om de kans op slachtofferschap – in de breedste zin - te verminderen. Wij zijn verheugd dat de jarenlange samenwerking met de NVD een extra impuls krijgt door de ondertekening van dit convenant. Hierdoor kunnen we informatie uitwisselen die de surveillanten van de NVD in staat stelt verdachte voertuigen, situaties en personen nóg beter te herkennen en signaleren. Naast het voorkomen van misdrijven neemt hiermee ook de kans op aanhouding op heterdaad toe. En wij krijgen als politie ook waardevolle informatie terug, die van belang kan zijn in een onderzoek."

"Wij zijn zeer tevreden met de formalisering van de samenwerking met Politie Kennemerland. Er is een toename van het aantal woninginbraken, die landelijk veel regio’s parten speelt. Om deze inbraakgolf, en andere criminaliteit in de regio Kennemerland een halt toe te roepen, is de samenwerking tussen politie en beveiliging van essentieel belang", aldus Patrick van der Leelie, algemeen directeur van de NVD.


bron www.abradio.nl
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #3 Gepost op: 20 april 2011, 23:19:59
Volgens mij raken wij in onze rehgio(Amsterdam) 150 FTE's kwijt. Deze worden verdeeld over de andere regio's.

De regio Amsterdam/Amstelland heeft per 150 inwoners één politiefunctionaris.
Dat zijn natuurlijk niet alleen maar agenten op straat, maar dit getal is inclusief de stafafdelingen.
Als je dat doorrekent naar de stad Amsterdam gaat het zelfs om ongeveer één per 125 inwoners.

In een plattelandsstadje als Oudewater komen er een paar politieagenten gedurende een paar uur per dag langs.
Daarnaast moet je een stukje overhead toerekenen.
Grof gerekend komt het neer op één politiefunctionaris per 3500 inwoners.

Een plattelandsgemeente kent, weliswaar in een mindere frequentie, dezelfde problemen als een grote(re) stad.
Als je bij elke vorm van werkzaamheid het inwoneraantal er in betrekt, dan zijn de verschillen niet zo gek groot.
Het rechtvaardigt in ieder geval niet de per inwoner 95% kleinere politiebezetting.

Als je dan om extra politie inzet vraagt, om onder gewone omstandigheden slechts de openbare orde te bewaren,
dan krijgt het gemeentebestuur te horen dat het 'niet tot de prioriteiten behoort'.

Bij de kostenomslag voor de politieregio over de gemeenten worden de inzetcijfers niet meegerekend.
Met andere woorden een inwoner van een plattelandsgemeente betaalt een veelvoud aan kosten voor een pietepeuterig beetje politieaandacht.

Ik geef toe, de getallen heb ik grof benaderd, maar als je de exacte aantallen en berekeningen er op los laat zal mijn foutmarge zéker niet meer zijn dan 25%.
En dan nóg zijn de verschillen extreem.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 20 april 2011, 23:46:23
Tsja, de vraag is natuurlijk of je een dorp met 1 melding per dag wel een hele (2 man + voertuig) politieauto moet toebedelen terwijl er (in dezelfde regio) plekken zijn waar de politie de meldingen niet aan kan omdat men personeel te kort komt ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #5 Gepost op: 21 april 2011, 10:02:48
Ik zie het probleem niet. Je zal wel goede afspraken moeten maken. Op Schiphol zijn we als KMar niet anders gewend en werken we goed samen met heel veel particuliere beveiligingsorganisaties. Als het fout gaat dan gaat het meestal om het feit dat de beveiliger nog iets te lang zelf doorgaat met "rechercheren" terwijl eigenlijk de KMar gewaarschuwd moet worden. Hierdoor lopen zaken soms stuk en dat is zonde. Maar goed, het gaat 10x vaker wel goed.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #6 Gepost op: 21 april 2011, 22:15:28
Ik woon in een rustig plattelandsdorpje in een "boeren"gemeente in het puntje van de
regio Zuid-holland-zuid en ik moet zeggen dat we toch echt niet hoeven te klagen over
de politie die toch met enige regelmaat hier rond rijd. Tuurlijk is het buiten de
grote steden wel iets minder aan eenheden die je zal aantreffen, maar dit komt ook
doordat een lagere bevolkingsdichtheid ook minder agenten nodig heeft.

En als je dan als gemeente veel evenementen of gebeurtenissen heb waar normaal veel
politie bij aanwezig is maar de normale sterkte laag is vanwege lage bevolkingsdichtheid.

Conclusie: is de politie alleen voor grote steden? Nee, maar we moeten er wel rekening mee
houden dat je nu eenmaal op het platteland minder agenten nodig heb.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #7 Gepost op: 23 april 2011, 01:11:09
En als je dan als gemeente veel evenementen of gebeurtenissen heb waar normaal veel
politie bij aanwezig is maar de normale sterkte laag is vanwege lage bevolkingsdichtheid.

Conclusie: is de politie alleen voor grote steden? Nee, maar we moeten er wel rekening mee
houden dat je nu eenmaal op het platteland minder agenten nodig heb.

Bij evenementen moet de organisatie bij ons zelf voor ordehandhavers zorgen. Ik neem aan dat dat gewoon landelijk beleid is. Als toeristisch plaatsje is hier de horeca behoorlijk (over?)vertegenwoordigd. Dat is dus een situatie waarmee bij de verdeling van de politieinzet rekening moet worden gehouden. De overlastmomenten zijn ruim van te voren bekend, namelijk vrijwel elke vrijdag- en zaterdagnacht. Daar is dus erg goed op te plannen. Toch zie je hier geen of nauwelijks politie, maar moet de gemeente z'n eigen boontjes doppen en dus voor veel geld toezichthouders inhuren om de primaire politietaak te vervullen: handhaving van de openbare orde.

De kostenomslag voor de regio-politie gaat per inwoner. Dat betekent dat een inwoner van een  plattelandsgemeente net zo veel betaalt voor de politie als een bewoner van de stad. Toch krijgt een stad vele malen meer politieinzet. En dan praat je over honderden procenten meer.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 23 april 2011, 15:41:42
De overlastmomenten zijn ruim van te voren bekend, namelijk vrijwel elke vrijdag- en zaterdagnacht. Daar is dus erg goed op te plannen. Toch zie je hier geen of nauwelijks politie, maar moet de gemeente z'n eigen boontjes doppen en dus voor veel geld toezichthouders inhuren om de primaire politietaak te vervullen: handhaving van de openbare orde.

Toch zou je jezelf af kunnen vragen of de gemeente (welke geld verdiend aan de horeca, de vergunningen verstrekt) en de horeca-ondernemers (die hun klanten eerst ladderzat laten worden, en als het teveel wordt de tent uitzetten) daar inderdaad hun eigen steentje niet aan bij moeten dragen ....

Dezelfde politie moet namelijk in de huidige tijden beslissingen nemen, doen we het weekend met 3 auto's en de drie dagen die er op volgen met een (want men mag na een nachtdienst niet meteen weer overdag werken) of verdelen we het gelijkmatig zodat de politiemensen ook een back-up hebben als ze aan het werk zijn ?
Één auto in een gebied, melding+aanhouding winkeldief, weg auto voor 6 uur.

Continu keuze's die men moet maken, simpelweg zeggen dat de politie (altijd) maar voor de openbare orde moet zorgen is erg makkelijk .... Overigens ben ik (zeker) geen tegenstander van horeca & evenemententoezicht  :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #9 Gepost op: 23 april 2011, 21:55:51
Beste Hans,

Ik ben toevallig werkzaam in het naastgelegen werkgebied van OudeWater & Montfoort. De inzet op de zaterdagnacht is inderdaad niet breed, echter geldt dit net zo hard voor de omliggende steden en dorpen. Als ik kijk naar Woerden, Maarssen, IJsselstein, Breukelen, Mijdrecht ed. dan geldt daar dezelfde inzet van 1 of hooguit 2 extra horeca koppel(s) in de weekenden.

Met betrekking tot jouw opmerking dat het vrijwel elke vrijdag en zaterdagnacht tot overlast komt, ben ik het niet eens. Ik heb genoeg zaterdagnachten meegemaakt dat er geen kip op straat is en de kroegen om 2uur allemaal leeg zijn.