Volgens mij raken wij in onze rehgio(Amsterdam) 150 FTE's kwijt. Deze worden verdeeld over de andere regio's.
De regio Amsterdam/Amstelland heeft per 150 inwoners één politiefunctionaris.
Dat zijn natuurlijk niet alleen maar agenten op straat, maar dit getal is inclusief de stafafdelingen.
Als je dat doorrekent naar de stad Amsterdam gaat het zelfs om ongeveer één per 125 inwoners.
In een plattelandsstadje als Oudewater komen er een paar politieagenten gedurende een paar uur per dag langs.
Daarnaast moet je een stukje overhead toerekenen.
Grof gerekend komt het neer op één politiefunctionaris per 3500 inwoners.
Een plattelandsgemeente kent, weliswaar in een mindere frequentie, dezelfde problemen als een grote(re) stad.
Als je bij elke vorm van werkzaamheid het inwoneraantal er in betrekt, dan zijn de verschillen niet zo gek groot.
Het rechtvaardigt in ieder geval niet de per inwoner 95% kleinere politiebezetting.
Als je dan om extra politie inzet vraagt, om onder gewone omstandigheden slechts de openbare orde te bewaren,
dan krijgt het gemeentebestuur te horen dat het 'niet tot de prioriteiten behoort'.
Bij de kostenomslag voor de politieregio over de gemeenten worden de inzetcijfers niet meegerekend.
Met andere woorden een inwoner van een plattelandsgemeente betaalt een veelvoud aan kosten voor een pietepeuterig beetje politieaandacht.
Ik geef toe, de getallen heb ik grof benaderd, maar als je de exacte aantallen en berekeningen er op los laat zal mijn foutmarge zéker niet meer zijn dan 25%.
En dan nóg zijn de verschillen extreem.