Droogte en kampvuren / paasvuren

Auteur Topic: Droogte en kampvuren / paasvuren  (gelezen 9321 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Gepost op: 20 april 2011, 19:04:50
Hallo allemaal,

Vandaag zag ik de onderstaande melding en dat deed mij de alarmbellen als leiding bij een scoutinggroep weer laten rinkelen.

112meldingen
13:31:29 20-04-11[GEM]Prio 5 Info: Droogte index voor REGIO GELDERLAND-MIDDEN ARNHEM (Droogte index: 56) (Ajax vliegt: per 21-4)
0902454Officier van Dienst Rheden spoed
0900307Ploegcommandant Arnhem-Noord
0900033Plotters Arnhem
0900308Officier van Dienst (ROGS) Arnhem spoed


Aanstaande zaterdag is het namelijk voor velen scoutinggroepen St. Joris en dat programma punt houd ook in dat we kampvuur willen maken. Maar nu ben ik erg opzoek geweest bij onze brandweer op de website maar kan het daar niet echt op vinden.

Is het weer zo laat dat er langzamerhand weer een stookverbod aan komt? en waar kan ik een site vinden waar dit echt goed en zorgvuldig word bij gehouden hoe erg de droogte op het moment is?

Voor de rest wens ik voor jullie brandweermensen een fijne brandloze zomer toe!


[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #1 Gepost op: 20 april 2011, 19:15:06
Groot gevaar (code oranje, index 55t/m 75)

Het is erg droog in de natuurgebieden. Daarom geldt er een stookverbod voor tuinafval. Vanwege het hoge brandgevaar zijn roken, barbecuen en andere vormen van open vuur verboden.

Wat moet ik doen als er brand is?

- bel 112 - geef zo nauwkeurig mogelijk de locatie - verlaat het gebied - volg de aanwijzingen van de politie

Wat doet de brandweer? De brandweer is extra waakzaam. Als er een brand uitbreekt, rukt de brandweer extra versterkt uit.

Er wordt extra materieel en mankracht ingezet. Ook worden verkenningsvliegtuigen ingezet om de natuurgebieden te controleren.

Bron: http://www.webgraphs.info/natuurbrandindex/
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #2 Gepost op: 20 april 2011, 19:22:09
Als ik op de site kijk zijn de gebieden nog geel gekleurd (verhoogd gevaar) en niet Oranje(Code oranje).
Dus volgens de officiele meldingen geld nog geen officieel stookverbod.

Citaat
Verhoogd gevaar

De bossen, heides en andere natuurgebieden lopen nu extra (brand)gevaar.

Wat moet ik doen als er brand is?

- bel 112 - geef zo nauwkeurig mogelijk de locatie - vang de brandweer op en vertel wat er aan de hand is - verlaat het gebied

Wat doet de brandweer? De brandweer is extra waakzaam. Als er een brand uitbreekt, rukt de brandweer versterkt uit.

Er wordt meer materieel en mankracht ingezet.
Laatste update van de kaart: April 20 2011 19:20:37


Smoke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
Reactie #3 Gepost op: 20 april 2011, 19:37:14
Groot gevaar (code oranje, index 55t/m 75)

Het is erg droog in de natuurgebieden. Daarom geldt er een stookverbod voor tuinafval. Vanwege het hoge brandgevaar zijn roken, barbecuen en andere vormen van open vuur verboden.

Wat moet ik doen als er brand is?

- bel 112 - geef zo nauwkeurig mogelijk de locatie - verlaat het gebied - volg de aanwijzingen van de politie

Wat doet de brandweer? De brandweer is extra waakzaam. Als er een brand uitbreekt, rukt de brandweer extra versterkt uit.

Er wordt extra materieel en mankracht ingezet. Ook worden verkenningsvliegtuigen ingezet om de natuurgebieden te controleren.

Bron: http://www.webgraphs.info/natuurbrandindex/

Muah, volgens mij lijkt mij een rookverbod nog niet van toepassing, volgens mij wordt dat pas van kracht als de index boven de 125 uit komt (Code Rood en hoger)

Glenn
BRANDWEERMAN/VROUW WORD JE NIET, DAT BEN JE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #4 Gepost op: 21 april 2011, 00:05:36
Muah, volgens mij lijkt mij een rookverbod nog niet van toepassing, volgens mij wordt dat pas van kracht als de index boven de 125 uit komt (Code Rood en hoger)

Glenn

Pin mij er aub niet op vast, ik haal 'alleen' maar wat informatie van internet..

Het is door (onder andere) VNOG opgezet en heb toch wel een redelijk vertrouwen in dat het wel klopt..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


112Rene

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 436
Reactie #5 Gepost op: 21 april 2011, 00:09:25
Rookverbod in bos- en natuurgebieden van kracht
Geniet u ook zo van de natuur? Die natuur is mooi, maar ook kwetsbaar. Een klein
brandje in het bos of op de hei kan al gauw uit de hand lopen. Natuurbranden zijn
grillig en moeilijk te bestrijden. Natuurbrand is wel te voorkomen, want zeventig
procent van de natuurbranden ontstaat door menselijk gedrag. Daarnaast is er vanaf 1
april tot 1 oktober een rookverbod en verbod tot maken van open vuur van kracht in
bossen en natuurgebieden.
Voorkom brand
Iedereen weet het eigenlijk wel: roken in een droog bos mag niet. Eén weggeschoten peuk
is al genoeg om een groot gebied af te laten branden. Maar ook  rommel, zoals een
weggegooide fles, kan brand veroor-zaken. Als de zon erop schijnt kan de glasscherf als een
vergrootglas werken. Verder kan een auto brandgevaar opleveren. De katalysator bv wordt
erg heet. Als u de auto in droog, hoog gras wegzet, kan het gras daardoor in brand vliegen.  
Wanneer?
Van 1 april tot 1 oktober geldt er een rookverbod en verbod tot maken van open vuur in bos-
en natuurgebieden in de Veiligheidsregio Limburg-Noord.
De kans op een natuurbrand is niet het hele jaar door even groot. Dat heeft te maken met:
 Jaargetijde; In de winter en het vroege voorjaar is de sapstroom in de bomen nog niet
op gang gekomen. Dat betekent dat ze erg droog zijn en daardoor snel in brand kunnen
raken.
 Luchtvochtigheid; Hoe vochtiger de omgeving, hoe kleiner de kans op branden.
 Soort begroeiing; Heide is erg brandbaar. De meeste branden in natuurgebieden
ontstaan dan ook daar.  
 Wind; Lage begroeiing en takken die op de grond liggen, drogen door harde wind snel
uit. Als er dan brand ontstaat, kan die zich snel uitbreiden.  
 Seizoen; In vakantietijd is het druk in de natuurgebieden. Omdat het merendeel van de
branden door menselijk handelen ontstaat, is de kans op brand dan ook groter.
Het grote gevaar van natuurbranden is de onbeheersbaarheid. Ieder klein brandje in een
natuurterrein kan uitlopen op een verwoestende brand. Je kunt nooit voorspellen hoe het
vuur zich gaat ontwikkelen, met welke kracht en met welke snelheid.  
Wat kunt u doen om brand te voorkomen?
 Rook niet in het natuur- en/of bosgebied.
 Let op waar u uw auto neerzet.
 Gooi geen rommel weg

http://83.137.17.70/~bln/klanten/bln/media/documenten/20042011%20rookverbod%20bos%20_extern_.pdf


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #6 Gepost op: 21 april 2011, 10:04:18
Volgens mij kan je het beste contact zoeken met de gemeente om het en en ander te vragen. of bel met het lokale brandweerkorps  O0 hun kunnen je precies vertellen wat er bij jou aan de hand is en wat jij wel en niet mag.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #7 Gepost op: 21 april 2011, 20:11:22
Hallo allemaal,

Vandaag zag ik de onderstaande melding en dat deed mij de alarmbellen als leiding bij een scoutinggroep weer laten rinkelen.

112meldingen
13:31:29 20-04-11[GEM]Prio 5 Info: Droogte index voor REGIO GELDERLAND-MIDDEN ARNHEM (Droogte index: 56) (Ajax vliegt: per 21-4)
0902454Officier van Dienst Rheden spoed
0900307Ploegcommandant Arnhem-Noord
0900033Plotters Arnhem
0900308Officier van Dienst (ROGS) Arnhem spoed


Aanstaande zaterdag is het namelijk voor velen scoutinggroepen St. Joris en dat programma punt houd ook in dat we kampvuur willen maken. Maar nu ben ik erg opzoek geweest bij onze brandweer op de website maar kan het daar niet echt op vinden.

Is het weer zo laat dat er langzamerhand weer een stookverbod aan komt? en waar kan ik een site vinden waar dit echt goed en zorgvuldig word bij gehouden hoe erg de droogte op het moment is?

Voor de rest wens ik voor jullie brandweermensen een fijne brandloze zomer toe!

Mmm, bekend dilemma...heb zelf als groepsvoorzitter al een paar keer discussie gehad met gemeente, waarom de buurman naast ons groepsgebouw wel een terrashaard mag stoken tijdens code Droog en wij geen kampvuurtje.

Hangt denk ik voornamelijk af van de lokatie waar jullie scoutinggroep zit. De info via www.natuurbrandgevaar.nl heeft betrekking op natuurgebieden. Anders zou dat betekenen dat er in de helft van Nederland niemand meer mag barbequen of een peuk mag opsteken, ook niet in z'n eigen achtertuin.

Zit je met je scoutinggroep in of in de buurt van natuurgebieden, dan kun je je misschien afvragen of het veilig is om een open vuur te maken, zit je in de bebouwde kom dan zal het risico een stuk kleiner zijn. En anders oranje lampjes als nepvuur gebruiken....(misschien heeft de brandweer een knetterkast te leen  ;D ;D) Mocht je gaan stoken, zet dan voldoende emmers water klaar (of leg de brandslang uit)

In ieder geval veel plezier met St.Drakus en de Joor (altijd leuk)
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #8 Gepost op: 21 april 2011, 20:31:36
Even voor de beeldvorming, de scoutinggroep waar ik bij zit, heeft een terreintje aan de rand van een woonwijk, begrensd door het gemeentelijk sportpark, met mooie gesproeide groene grasvelden
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 21 april 2011, 20:49:34