Verpleegkundig Centralist

Auteur Topic: Verpleegkundig Centralist  (gelezen 8487 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ivo

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 9 mei 2005, 20:01:14
Citaat
Op lang niet elke melding volgt een instructie, maar soms blijft een centralist aan de lijn totdat een ambulance ter plekke is.
In dat kader vind ik de aanwezigheid van verpleegkundige centralisten met een sosa-opleiding een hele goede zaak.

Er bestaat ook een sosa-opleiding voor niet-verpleegkundig centralisten hoor. Bij ons in de regio Gooi & Vechtstreek doen de MKA- en brandweercentralist elkaars werk. De brandweercentralist neemt ook meldingen aan voor de ambulancedienst, ook de 112-meldingen. Dit gaat uitstekend, deze methode bevalt prima.

Dat je verpleegkundige bent, wil nog niet zeggen dat je een goede centralist bent, daar komen meer kwaliteiten om de hoek kijken. En met een gedegen opleiding kan ook een niet-verpleegkundige op een adequate wijze een diagnose stellen en meldersinstructie geven bij b.v. een reanimatie.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2005, 22:04:43
Er bestaat ook een sosa-opleiding voor niet-verpleegkundig centralisten hoor. Bij ons in de regio Gooi & Vechtstreek doen de MKA- en brandweercentralist elkaars werk. De brandweercentralist neemt ook meldingen aan voor de ambulancedienst, ook de 112-meldingen. Dit gaat uitstekend, deze methode bevalt prima.

In Zeeland hetzlefde verhaal!

Christian


harold

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2005, 20:10:46
Dat je verpleegkundige bent, wil nog niet zeggen dat je een goede centralist bent, daar komen meer kwaliteiten om de hoek kijken. En met een gedegen opleiding kan ook een niet-verpleegkundige op een adequate wijze een diagnose stellen en meldersinstructie geven bij b.v. een reanimatie.

Absoluut mee eens.


claudie85

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 13 november 2008, 18:48:51
Hallo,

Ik heb as maandag een sollicitatie gesprek op de Meldkamer voor verpleegkundig centralist.
Wat kan ik verwachten? in de brief staat dat er een inteview word gedaan op een aantal competenties.

Ik hoop dat je jullie wat tips kunnen geven!!

Bedankt alvast.

Groetjes
 :)


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #14 Gepost op: 15 november 2008, 18:07:03
Hallo,

Ik heb as maandag een sollicitatie gesprek op de Meldkamer voor verpleegkundig centralist.
Wat kan ik verwachten? in de brief staat dat er een inteview word gedaan op een aantal competenties.

Ik hoop dat je jullie wat tips kunnen geven!!

Bedankt alvast.

Groetjes
 :)

De kans is groot dat je een aantal casus'sen voorgeschoteld krijgt...


zonnetje82

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #15 Gepost op: 10 december 2008, 20:07:10
Hallo Allemaal  ;D

Ik ben hbo-verpleegkundige en ben eens aan het rondkijken welke functies er allemaal zijn op het gebied van acute hulpverlening. Nu ben ik bij de functie vpk centralist terecht gekomen, lijkt me erg interessant werk.
Ik heb alleen een paar vragen, misschien dat jullie mij daar antwoord op willen geven?

- Wie o wie is er ALLEEN met de hbo-v dit werk gaan doen? En hoe ging dit? Is dit wel/niet goed te doen? Mis je een aanvullende opleiding als SEH/IC ?
- Ooit als "gewoon" vpk gewerkt? Hoe was de overgang van de hele dag lopen naar de hele dag zitten? Is dit meegevallen?
- Wat vind je wel/niet leuk aan het werk als vpk centralist?
- Wat zijn je werktijden?

Ik hoor graaaaaaaaaaaag van jullie
Alle info is welkom!

Groetjes zonnetje  ;D


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #16 Gepost op: 11 december 2008, 10:07:05
Beste zonnetje,

Ik heb hier enigszins recht van spreken, daar ik zelf een aantal jaren centralist ben geweest. Tegenwoordig ben ik al een hele poos full-time terug op de auto als ambulanceverpleegkundige.

Wat heb je nodig:
Je moet sterk organisatorisch onderlegd zijn.
Je moet vooruit kunnen plannen maar je moet ook in staat zijn om dezelfde plannen steeds bij te stellen, afhankelijk van het ritten aanbod.
Je moet ook klantgericht zijn, zelfs bij de klootzak van een kastelein die je met de dood bedreigt omdat je een dronken klant niet weg komt halen (echt gebeurt, maar dat ter zijde).
Je moet stressbestendig zijn, je mag je kop niet verliezen als je reanimatie instructies moet geven voor een kind van nog geen jaar.
Je moet communicatief sterk zijn. Bedenk wel dat als je een patiënt aankondigt dat de triageverpleegkundige misschien de eerste halve minuut luistert en daarna niet meer. Hoe krijg ik mijn boodschap over in een halve minuut?
Je moet je realiseren dat je, als centralist, per definitie altijd slecht doet bij de rijdende dienst. Het is nooit goed!

Nou, als je denkt tegen het bovenstaande te kunnen dan is het vak vpk-centralist prachtig. Zeker als je een regelneef (of -nicht) bent. Ook als je affiniteit hebt met de automatisering, want je zit de hele dag achter de PC. Ik heb het met heel veel plezier gedaan want je bent wel degelijk een belangrijke spil in de keten. Een hulpverlening valt of staat om hoe jij het hebt ingeschat en opgeschaald.

Om antwoord te geven op je specifieke vragen: ervaring in de acute zorg is een pre, maar niet strikt noodzakelijk. Wat een SEH opleiding betreft: idem dito, maar het zou wel handig zijn. De leercurve is anders wel heel erg steil!!
Werktijden: die zijn heel divers, maar reken op 8 uurs diensten in 3 ploegendienst. Langere diensten komen bij mijn weten niet voor omdat het slecht voor je gezondheid zou zijn, zolang achter een PC zitten. (Daar hebben ze me niet voor gewaarschuwd toen ik hier Moderator werd....... ;D)

Ik hoop dat het zo helpt.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


zonnetje82

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #17 Gepost op: 11 december 2008, 14:22:04
He Carl,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Lief dat je hier even de tijd voor hebt genomen.
Duidelijke taal, snap je verhaal. Het lijkt mij een mooi beroep, omdat je idd zo'n belangrijke spil bent in de gehele organisatie rondom een acute patiënt. Ik vind het leuk om snel te handelen en dingen in te schatten. Wel zal mijn leerweg erg stijl worden (als ik word aangenomen) ... aangezien ik idd dus alleen hbo-v heb gedaan. Aan de andere kant vind ik dit wel een uitdaging  ;D
Voor mezelf zie ik als nadeel dat je de hele dag achter een scherm zit (alhoewel ik bijna verslaafd ben aan computers/internet.. dus ergens moet dit ook wel goed komen), ook als nadeel zie ik dat ik geen face to face contact heb met patiënten.. zal wel ff wennen zijn. Je hebt als centralist ook maar weinig collega's, altijd maar hopen dat het leuk klikt. In het grote zkh waar ik nu werk zijn zoooooo enorm veel mensen dat je er af en toe wel gek van wordt. Maar met z'n 2e werken is wel heel weinig natuurlijk.

Waarom heb jij ervoor gekozen om toch iets anders te gaan doen??
Groetjes !


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #18 Gepost op: 11 december 2008, 14:34:15
Je snijdt het onderwerp juist aan. De hele dag achter de PC en ook nog eens met z'n tweeën. Het is inderdaad even wennen. Ook is het vreemd dat je als hulpverlener slechts faciliteert en geen fysieke hulp biedt. Dat vond ik althans het meest moeilijke.

Ik ben niet wat anders gaan doen, ik ben juist terug naar de ambulance gegaan. Ik heb de meldkamer gedaan in de tijd dat onze regio's werden gefuseerd. Ik heb als detacheringscentralist gewerkt om plaatselijke kennis over te dragen aan de nieuwe centralisten. Zodra ze weer op sterkte waren, ging ik weer terug naar de ambulance.

Maak trouwens niet de missstap om te denken dat een CPA-functie een tussenstap is op weg naar de ambulance. De meeste mensen redden dit niet simpelweg omdat ze te waardevol zijn als CPA-centralist. De baas heeft niks aan je als je gaat overstappen.

IN welke regio zoek je eigenlijk? (Ik heb zo mijn connecties...)

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


zonnetje82

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #19 Gepost op: 11 december 2008, 22:59:56
He Hallo  ;D

Ooo oke op die manier, wel heel fijn dat je even wilt reageren op mijn vragen. Het is namelijk best een lastige keuze !
Ik wil gaan werken in Lelystad of Utrecht .. woon zelf in Flevoland.... dus dan is dat het meest dichtbij.
Ik heb ook al gesolliciteerd hoor, maar ik ben nu natuurlijk wel goed aan het rondvragen / informatie aan het zoeken ... het lijkt me wel een heel erg uitdagende baan! Maar ja, dat is ambu vpk natuurlijk ook. Heb ook tijd lang zitten bedenken dat ik dat graag zou willen, maar het is zo moeilijk soms. Ik zou graag in het vak zelf willen meekijken (zowel bij centralist als ambu vpk) om goed te kunnen kiezen. Je kan natuurlijk info lezen wat je wilt... maar ja, het ervaren is anders...

Ik ben best wel een bezig bijtje, dus zal wel ff wennen worden idd om te zitten, te zitten en eh te zitten haha.
Groetjes ! :)