Beste zonnetje,
Ik heb hier enigszins recht van spreken, daar ik zelf een aantal jaren centralist ben geweest. Tegenwoordig ben ik al een hele poos full-time terug op de auto als ambulanceverpleegkundige.
Wat heb je nodig:
Je moet sterk organisatorisch onderlegd zijn.
Je moet vooruit kunnen plannen maar je moet ook in staat zijn om dezelfde plannen steeds bij te stellen, afhankelijk van het ritten aanbod.
Je moet ook klantgericht zijn, zelfs bij de klootzak van een kastelein die je met de dood bedreigt omdat je een dronken klant niet weg komt halen (echt gebeurt, maar dat ter zijde).
Je moet stressbestendig zijn, je mag je kop niet verliezen als je reanimatie instructies moet geven voor een kind van nog geen jaar.
Je moet communicatief sterk zijn. Bedenk wel dat als je een patiënt aankondigt dat de triageverpleegkundige misschien de eerste halve minuut luistert en daarna niet meer. Hoe krijg ik mijn boodschap over in een halve minuut?
Je moet je realiseren dat je, als centralist, per definitie altijd slecht doet bij de rijdende dienst. Het is nooit goed!
Nou, als je denkt tegen het bovenstaande te kunnen dan is het vak vpk-centralist prachtig. Zeker als je een regelneef (of -nicht) bent. Ook als je affiniteit hebt met de automatisering, want je zit de hele dag achter de PC. Ik heb het met heel veel plezier gedaan want je bent wel degelijk een belangrijke spil in de keten. Een hulpverlening valt of staat om hoe jij het hebt ingeschat en opgeschaald.
Om antwoord te geven op je specifieke vragen: ervaring in de acute zorg is een pre, maar niet strikt noodzakelijk. Wat een SEH opleiding betreft: idem dito, maar het zou wel handig zijn. De leercurve is anders wel heel erg steil!!
Werktijden: die zijn heel divers, maar reken op 8 uurs diensten in 3 ploegendienst. Langere diensten komen bij mijn weten niet voor omdat het slecht voor je gezondheid zou zijn, zolang achter een PC zitten. (Daar hebben ze me niet voor gewaarschuwd toen ik hier Moderator werd.......
)
Ik hoop dat het zo helpt.
Carl.