En naar welke ervaringen ben je precies op zoek Simon?
Teneerste de tevredenheid van de deelnemers; ervoeren ze het "wandelen" door een virtueel incident als voldoende realistisch? Heeft het een duidelijke meerwaarde ten opzichte van "operationele" oefeningen met "echte" eenheden e.d.?
Ten tweede hoe realistisch kunnen jullie de locatie maken. Ik heb zelf recent aan een VR-oefening deelgenomen waar het incident in de haven van IJmuiden zich afspeelde. De VR-omgeving leek echter totaal niet op de IJmuidense kade. Hoe gaan jullie daarmee om?
Kan ik aannemen dat jullie eenzelfde werkwijze als wij hanteren? D.w.z. de OvD's gaan in de VR-omgeving eerst ter plaatse, voeren een verkenning uit en zetten eerste acties weg. Vervolgens komt de HOvD/Leider CoPI en gaan ze in de daadwerkelijke CoPI-container een overleg voeren.
Daarna weer terug "het veld in" en zodoende proberen we 3 CoPI-overleggen te doen in 1 sessie.
Waar ligt bij jullie de nadruk: op het functioneren in het CoPI, of als OvD in het veld? M.a.w. als de tijd dreigt uit te lopen, versnellen jullie dan de tijd die ze in het veld kunnen "wandelen" of skippen jullie een CoPI-overleg?
Dan over deelname; zijn het ook echt allemaal CoPI-overleggen, dus met Leider CoPI erbij, of zitten er ook "motorkap-overleggen" bij? Omdat wij in verhouding meer OvD's hebben dan HOvD's/Leiders CoPI kunnen/willen deze laatste niet aan alle sessie's deelnemen.
Voor mijn eigen rol/warme functie: hoe hebben jullie de IM/Netcentrische lijn ingebouwd? Is er een tegenspeler voor de IM CoPI, en door wie wordt deze ingevuld? Door een IM Meldkamer of een IM OT, of (zoals bij ons) door een oefenleider (die onvoldoende praktijkinzicht heeft om in LCMS een uitdagend beeld te zetten voor de IM CoPI).
Ten slotte, hoe gaan jullie om met waarneming? Is er 1 multi-waarnemer in de container en mono-waarnemers voor "in het veld"? Wij ervaren dat de mono-waarnemers ook behoefte hebben om de overleggen in de container mee te krijgen. De GHOR werkt daarvoor met "oortjes", maar misschien moeten we wel gewoon een camera plaatsen met buiten de container een meekijk-scherm?
Vragen genoeg?
Oh ja, voor de duidelijkheid, ik ben zelf niet betrokken bij het organiseren van VR-trainingen, maar werk wel met die collega's samen. En draaf nu dus af en toe op als deelnemer. Ben gewoon een erg geďnteresseerd nieuwsgierig aagje (daarom is Informatiemanagement ook zo'n leuke job).