Vooruit, Zuidoost Noord-Brabant dan compleet:
De VC1 81-990. Het blijft een uniek ding in Nederland. We hebben hem te danken aan een pilotproject jaren geleden. Hierbij werd in Amsterdam de combinatie VC + COH (commando-haakarmbak) neergezet en in Eindhoven deze bus. Na een half jaar is er gewisseld waarna weer ervaringen zijn uitgewisseld. Uiteindelijk bleek een VC2 + COH de meest ideale uitvoering en dus is daar vanaf dan voor gekozen en zijn er nadien (naar mijn weten) geen VC1's meer aangeschaft.
In onze regio wordt deze VC1 alleen nog ingezet bij grootschalige multidisciplinaire inzetten en brandbestrijding in compagnieverband. De bus staat gestationeerd op de post Centrum van de Eindhovense brandweer en wordt gereden door centralisten die hiervoor opgepiept worden. Zeer grote brand en pelotonsinzetten worden sinds kort weer afgehandeld met de onderstaande voertuigen:
De VC2 81-991. Dit BiZa-voertuig staat gestationeerd op de kazerne van Son en Breugel, net ten noorden van Eindhoven.
De VC2 81-992. Dit BiZa-voertuig staat gestationeerd op de kazerne van Asten, net ten zuiden van Helmond.
Beide VC2's worden door vrijwilligers van de genoemde posten naar het inzetterrein gereden. In afwachting van de centralisten, die met eigen vervoer naar het inzetterrein komen, maakt men het voertuig alvast gebruiksklaar. Men sluit de stroom aan, zet de aggregaat in werking, stookt de kachel vast op (in de winter), start computers op, enz. enz. Deze vrijwilligers hebben hiervoor een aparte cursus gehad.
De COH (commando-haakarmbak) 81-403. Deze container staat gestationeerd op de kazerne van Leende, 10 km ten zuiden van Eindhoven. Hij wordt met het aldaar gestalde BiZa haakarm-voertuig 81-781 naar het inzetterrein gereden en afgekoppeld. Het gereedmaken van de container voor gebruik gebeurt door de hierboven genoemde vrijwilligers van Son en Breugel en Asten. De vrijwilligers van Leende koppelen alleen de container af en keren dan zo spoedig mogelijk terug naar Leende om indien nodig de eveneens daar gestalde Dompelpompunit en HVH bak te vervoeren.
Vraag mijnerzijds: Werkt men in andere regio's volgens een soortgelijke structuur met de VC2 en COH?