Er wordt hier nogal gefocust op schietpartijen (en terecht) maar de vesten werken ook steekwerend. Ik weet ook wel dat die vesten maar een deel van het lichaam beschermen maar het is beter dan helemaal niets.
Bij oproepen voor steekpartijen met messen, glas, etc... in bijv. uitgaansgelegenheden vind ik een dergelijke vest niet overdreven of overbodig. Hou er ook rekening mee dat we in situaties kunnen terechtkomen die, ook al lijken ze voor ons veilig, plots bijzonder snel kunnen escaleren.
Bij een Belgische 112-dienst waar ik af en toe eens bijklus hebben we ook kogel-en steekwerende vesten aan boord. Bij meldingen in de uitgangsbuurt worden die wel vaker voor vertrek aangetrokken. In België dragen de gewone, normale interventieploegen van de politie die (bijna) standaard 24/7. Ik pleit hiermee niet om die ook 24/7 te gaan dragen maar het stemt wel tot nadenken.
Daarnaast vind ik niet dat het aan de ene of de andere tak moet liggen om de zorg tijdens dergelijke incidenten op elkaar af te stemmen. Het is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid, dat wil zeggen dat meerdere partijen naar elkaar toe moeten komen om samen een plan uit te werken en te oefenen. Stellen dat, als de witte tak daar behoefte aan heeft ze dan maar moeten investeren, vind ik nogal kortzichtig. Politie kan net zo goed aangeven dat zij daar behoefte aan hebben.
Bottom line: we hebben als hulpdiensten een gemeenschappelijke maatschappelijke verantwoordelijkheid die we samen moeten opnemen.
Ik heb zelf ook vaak de reflex om te roepen "kijk eens wat dat gaat kosten" omdat deze vesten nogal kostbaar zijn. Ik ben gelukkig niet de boekhouder en probeer zelf een beeld te vormen van wat de mensen die er om vragen meemaken. Als ik me daar goed in kan vinden zal ik mijn best doen om geld los te peuteren bij mijn bazen, als ze het geld op hebben moeten ze hun werk beter doen en zorgen voor beter budget.
Wat jij beschrijft dringt pas door als hogere officieren (bij ons artsen) zelf deel uitmaken van de uitrukdienst waardoor je soms zelf een kijkje neemt bij een melding die je paramedics voor de kiezen krijgen.
Als je zelf als chef of officier van dienst ter plaatse komt en denkt ik ga maar even in de auto zitten om potje te ouwehoeren met de meldkamer of besluit de grote baas telefonisch in te lichten zegt het dat je weinig behoefte hebt om zelf ook op de plek te zijn waar je paramedics wel moet werken.
Ik ben hier bij meldingen in de nacht geweest in de industrial area waar iemand neergestoken was. Je treft veel boze mensen aan die hier meestal in taal spreken die je niet kan verstaan (geen Engels of Arabisch), veel zijn onder invloed van illegaal gestookte alcohol en het enige dat je weet is dat er iemand is neergestoken (meestal niet met een mes maar een ander voorwerp (priem, stuk metaal, etc.).
Hier zie je dat paramedics bij dit soort melding zelf het vest aantrekken, ondanks dat het hier in de avond/nacht erg warm is (momenteel 32 graden Celsius).
Wie ben ik om te vinden dat dit soort vesten onzin zijn voor ambulancemedewerkers als ik zelf gewoon bang ben en er niet over peins om tussen opgefokt volk rond te willen lopen maar het wel verwacht van personeel in lagere rang omdat het hun taak is?
Het vest zal je niet beschermen tegen iedere aanval maar de thorax (hart, longen, grote vaten) is voldoende beschermd tegen steken of kogel.