Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
Met toenemende ergernis volg ik dit topic.
Zoals te doen gebruikelijk zet "Oma" "AmbulanceNederland" neer als een stel halve of hele idioten, die niets kunnen en durven, vastlopen in regels en procedures, graag patiënten dood laten gaan en in feite volledig incompetent zijn. In de rest van de wereld en dan vooral de gebieden waar zij verblijft, is het allemaal veeeeeeel beter.......
Over Engeland: er schieten mij zo 4-5 casussen te binnen waar Engelse hulpverleners mensen dood hebben laten gaan vanwege verstikkende procedures of hele domme fouten. Mijn conclusie, op basis van de informatie die ik via media tot mij neem: het Engelse systeem is volledig k*t en alle hulpverleners in Engeland zijn incompetent (
voor de mensen die niet goed kunnen lezen: dit is een cynische opmerking....Over Nederland: ik kan en ga niet in details treden en ik ben er zijdelings bij betrokken, maar ik ken situaties genoeg waarbij bijvoorbeeld ambulanceteams samen trainden met speciale eenheden van politie, justitie of defensie. Ik ken situaties waarbij ambulanceteams standby stonden bij speciale of risicovolle inzetten van eerder genoemde eenheden. Waarbij ambulancemedewerkers kogelwerende vesten kregen (voor wat dat waard is, want het is vooral symboolpolitiek en schijnveiligheid). Of waar bijvoorbeeld wel degelijk getraind is in bijvoorbeeld incidenten met gevaarlijke stoffen. Er zijn regio's waarbij goede afspraken zijn tussen bijvoorbeeld KNRM en Ambulancediensten, voor het geval er incidenten op het water zijn. Enzovoort enzovoort.
Het verschil met bijvoorbeeld Toronto, is dat we in Nederland niet zo de publiciteit zoeken. Aan dit soort inzetten wordt doorgaans zo weinig mogelijk ruchtbaarheid gegeven. En wat mij betreft blijft dat zo. De meeste zaken uit dat filmpje zijn overigens in Nederland ook redelijk goed geregeld, maar dat zal je toch niet van mij willen aannemen.
Stel nou dat er in elke ambulance twee kogelwerende vesten gehangen worden? Wat dan? Hebben we dan ineens een fantastisch systeem.
Overigens kan je niet overal op voorbereid zijn. Ik doe al enige tijd iets in de hulpverlening en wat ik elke keer weer opvallend en verontrustend vind, is dat de grootste shit vaak gebeurt op plekken waar je dat absoluut niet verwacht. Hoe moet je dat voorkomen? Bij elk incident een arrestatieteam vooruit sturen?