Wat die medics mij vertelde was dat ze veel te weinig mogelijkheden kregen om (wettelijk) die dingen in een civiele hulpverlening te doen. Ze lopen wel eens stage, maar that's it. Zij zoeken zelf dan maar actief naar stageplaatsen, maar weinige waar ze terecht kunnen of die hun ook maar iets laten doen om hun vaardigheden te trainen.
Als men die jongens nu eens inderdaad zou toelaten om op een ambulance te werken dan heb je een winsituatie. Zij hebben de fysiek, opleiding, ... en doen dan ook ervaring op.
Probleem echter is dat zowel in België als in Nederland dit momenteel simpelweg niet mogelijk is.
Ook in België is het hoogst haalbare dat men zo'n medic met die eenheden meestuurt ipv een verpleegkundige BBT spoed/inzo.
Ik denk dat het probleem niet zo zeer zit in mensen van de ambulancedienst bij de zware eenheden zoals het arrrestatieteam of anti-terreurgroepen.
Bij active shooters (wat jij beschreef in je voorgaande reactie uit de video's) gaat het niet om anti-terreureenheden of arrestatieteams.
Het gaat om gewone politiemensen die optreden in groepsverband, in Nederland en Belgie noemt men het een AMOK-procedure, daar heb je veel paramedics voor nodig. Als ambulancedienst zorg je dat je personeel TEMS/TCCC training krijgt, je moet zorgen voor gelijke beschermingsmiddelen zoals de politiemensen ook dragen tijdens deze procedure, je moet zorgen dat je een medisch beleid hebt omdat er andere regels gelden dan je normaal gebruikt in ambulancezorg, je moet tassen met veel grijpmateriaal hebben om catastrofale bloedingen onder controle te brengen, ademwegen veilig te stellen, spanningspneumothoraxen te ontlasten, bedenken hoe je heel snel heel veel mensen effectief pijn kan bestrijden (bijv. intranasaal fentanyl), enz, enz.
Je kan rustig zeggen landen die dit overbodig vinden niet weten waar ze het over hebben als ze praten over terreur (active shooters of een bomaanslag). Iemand die over de dijken heen kijkt naar bijvoorbeeld Kuweit of Saudi Arabie is direct duidelijk wat je te wachten staat, 70 man bloedend, kermend, schreeuwend op de grond, waar je ook kijkt bloed en afgerukte ledematen. Ik vind het naief om te denken dat ze zoiets alleen doen in Midden Oosten.
Ik zit in een onrustige regio maar heb de afgelopen jaren het soort terreur wel zien verharden. Terreur is per definitie walgelijk maar momenteel zie je dat het nog walgelijker kan, afgelopen weekend bijvoorbeeld een autobom voor een prive ziekenhuis (een zogenaamd soft target) omdat landen in Golfregio alle cruciale en voorspelbare doelwitten al bewaken of maatregelen hebben genomen dat niemand er kan parkeren.