Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel

Auteur Topic: Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel  (gelezen 76180 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #170 Gepost op: 24 augustus 2015, 22:09:17
Citaat van: Oma link=msg=1368630 date=1440443751
...
Ik durf ook niet te garanderen dat bij dergelijke grote aanslagen de reguliere ambulancedienst niet bezwijkt. In Qatar is een zeer actief Rode Kruis dat ondertussen ruim 150 ambulancevoertuigen heeft (ze hebben geen reguliere ambulancetaak, het rode kruis gebruikt ze voor evenementenzorg). Wij doen niet zo moeilijk over feit dat die mensen geen certificaat voor zwaailichtrijden hebben of dat ze een zwaaillamp op dak hebben staan. Wij denken dat het uiterst prettig is als de nood aan de man komt er vrijwilligers zijn in Qatar die onafhankelijk van overheid en overheidsdiensten in staat zijn om met 150 ambulances patienten te vervoeren en zelfs in staat zijn om een noodhospitaal te runnen in de woestijn als de ziekenhuizen overbelast raken.
...

Moet je dan in Nederland willen, voertuigen die OGS hebben, waar vrijwilligers in kunnen stappen? Die hebben er geen training voor gehad en gaan zich als voorrangsvoertuig door het verkeer voortbewegen. Ik denk dat we dan dit topic snel kunnen uitbreiden: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=6013.msg1333319

Daarnaast zijn er in Nederland ook genoeg oefeningen tussen verschillende eenheden.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #171 Gepost op: 24 augustus 2015, 22:16:16
Citaat van: Fletwed link=msg=1368640 date=1440446957
Moet je dan in Nederland willen, voertuigen die OGS hebben, waar vrijwilligers in kunnen stappen? Die hebben er geen training voor gehad en gaan zich als voorrangsvoertuig door het verkeer voortbewegen. Ik denk dat we dan dit topic snel kunnen uitbreiden: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=6013.msg1333319

Daarnaast zijn er in Nederland ook genoeg oefeningen tussen verschillende eenheden.

Nee, dat moet je niet willen want je moet echt een bijzondere gave hebben om te kunnen rijden met zwaailicht en sirene. Je moet een drama maken als rode kruis dat toch heeft en gewoon kan doen als er geen ambulances meer beschikbaar zijn na een grote aanslag.

Kom me niet aan met regionale bijstand en dat soort papieren werkelijkheden. Beschouw terreur niet als een paar achterlijke jongens, hun doel is zoveel mogelijk doden en maximaal de maatschappij ontregelen. Als ze op 4 plaatsen in Nederland gelijkertijd een zelfmoordaanslag plegen op bijvoorbeeld stations hebben ze alles bereikt.

Als land win je alleen maar als ze dat doel niet bereiken. Als rode kruis gewoon haar gang kan gaan en je daardoor door je hele land veel van dit soort ambulances hebt kan je samen wel redden.

Nederland heeft alles afgeschaft, van de oude BB tot aan het marginaliseren van rode kruis.

Vraag de burgers in Nederland eens wat ze liever hebben, dat Rode Kruis gewoon zelf kan bepalen dat ze desnoods 200 ambulances kunnen bemannen met vrijwilligers of dat je mensen maar laat liggen omdat we goede regels hebben maar alle ambulances op.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #172 Gepost op: 24 augustus 2015, 22:17:24
Citaat van: Fletwed link=msg=1368640 date=1440446957
Moet je dan in Nederland willen, voertuigen die OGS hebben, waar vrijwilligers in kunnen stappen? Die hebben er geen training voor gehad en gaan zich als voorrangsvoertuig door het verkeer voortbewegen. Ik denk dat we dan dit topic snel kunnen uitbreiden: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=6013.msg1333319

Daarnaast zijn er in Nederland ook genoeg oefeningen tussen verschillende eenheden.

Is dat relevant als het gaat om een grote calamiteit waarbij veel slachtoffers vallen. Wil je dan letterlijk op de regels gaan zitten? Een kleine 10 jaar geleden ging het "gruwelijk" mis bij de Vierdaagse van Nijmegen. De reguliere hulpdiensten waren toen maar wat blij met het Rode Kruis en partijen als defensie (400gnk dus geen ervaren spoedrijders) en Service Medical die auto's hadden met blauwe lampen. Misschien werd er negen jaar geleden gewoon wat minder moeilijk gedaan... Tuurlijk is spoedrijden een verhoogd risico maar het moet ook niet spannender worden gemaakt dan het is en al helemaal niet bij grote calamiteiten.

Waaruit blijkt dat er "genoeg" oefeningen zijn. Er wordt geoefend, maar is dat ook genoeg? Oefenen kun je niet vaak genoeg en is per definitie altijd te weinig.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #173 Gepost op: 24 augustus 2015, 22:35:57
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1368623 date=1440441456
Overigens ben ik in al die 18 jaren ambulancezorg nog nooit opgeleid voor het werken in een SIGMA/GBB unit, samen oefenen/trainen werd en wordt nauwelijks gedaan, laat staan realistische preparatie voor geweld/terreur gerelateerde incidenten.

Citaat van: Fletwed link=msg=1368640 date=1440446957
Daarnaast zijn er in Nederland ook genoeg oefeningen tussen verschillende eenheden.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #174 Gepost op: 24 augustus 2015, 22:39:36
Hoeveel oefeningen doet een ambubemensing per jaar gemiddeld?


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #175 Gepost op: 24 augustus 2015, 22:40:44
Citaat van: RAdeR link=msg=1368646 date=1440448776
Hoeveel oefeningen doet een ambubemensing per jaar gemiddeld?

Te weinig. Denk dat er wel grote regionale verschillen zijn. Zelf verschil per post.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #176 Gepost op: 24 augustus 2015, 23:51:03
Citaat van: Fletwed link=msg=1368640 date=1440446957
Moet je dan in Nederland willen, voertuigen die OGS hebben, waar vrijwilligers in kunnen stappen? Die hebben er geen training voor gehad en gaan zich als voorrangsvoertuig door het verkeer voortbewegen. Ik denk dat we dan dit topic snel kunnen uitbreiden: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=6013.msg1333319

Daarnaast zijn er in Nederland ook genoeg oefeningen tussen verschillende eenheden.

genoeg oefeningen? hahaha laat me niet lachen, het is een uitertmate klein clubje mensen dat voor die oefeningen word uigenodigd, laten w e nog even buiten beschouwing of die oefeningen uberhaupt representatief zijn voor de te verwachten incidenten...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #177 Gepost op: 24 augustus 2015, 23:51:44
Citaat van: RAdeR link=msg=1368646 date=1440448776
Hoeveel oefeningen doet een ambubemensing per jaar gemiddeld?
Nog geen 1 oefening per 3 jaar per ambu medewerker, papieren oefeningen en ''communicatie'' oefeningen op papier meegerekend, beschamend!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #178 Gepost op: 24 augustus 2015, 23:53:30
Citaat van: Oma link=msg=1368641 date=1440447376
Nee, dat moet je niet willen want je moet echt een bijzondere gave hebben om te kunnen rijden met zwaailicht en sirene. Je moet een drama maken als rode kruis dat toch heeft en gewoon kan doen als er geen ambulances meer beschikbaar zijn na een grote aanslag.

Kom me niet aan met regionale bijstand en dat soort papieren werkelijkheden. Beschouw terreur niet als een paar achterlijke jongens, hun doel is zoveel mogelijk doden en maximaal de maatschappij ontregelen. Als ze op 4 plaatsen in Nederland gelijkertijd een zelfmoordaanslag plegen op bijvoorbeeld stations hebben ze alles bereikt.

Als land win je alleen maar als ze dat doel niet bereiken. Als rode kruis gewoon haar gang kan gaan en je daardoor door je hele land veel van dit soort ambulances hebt kan je samen wel redden.

Nederland heeft alles afgeschaft, van de oude BB tot aan het marginaliseren van rode kruis.

Vraag de burgers in Nederland eens wat ze liever hebben, dat Rode Kruis gewoon zelf kan bepalen dat ze desnoods 200 ambulances kunnen bemannen met vrijwilligers of dat je mensen maar laat liggen omdat we goede regels hebben maar alle ambulances op.

Nederland is totaal NIET voorbereid op hulp bij een grote terreuraanslag/incident. BB en rode kruis colonne zijn afgeschaft na de einde koude oorlogsdreiging. E zijn te weinig opgeleide mensen om hulp te verlenen bij dit sort calamiteiten. Laten we de CRBN calamiteiten en aanslagen nog maar even buiten beschouwing.

Papier is geduldig maar redt geen mensen. De Van Vollenhoven commissie mag dat allemaal weer op papier zetten bij de evaluatie..


Bij een beetje grote terreuraanslag missen we bijv. al voldoende brandwonden IC bedden en zijn we zeer snel afhankelijk van Duitse (THW brandweer en rettungsdiensten) en Belgische (ambulances, rode kruis, civiele bescherming) hulp.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #179 Gepost op: 25 augustus 2015, 00:17:07
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1368652 date=1440453104
Nog geen 1 oefening per 3 jaar per ambu medewerker, papieren oefeningen en ''communicatie'' oefeningen op papier meegerekend, mijn laatste GHOR oefening was in 2010 in de Sytwende tramtunnel bij Ypenburg  in 2011. kortom beschamend!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod