Dit is mijn eerste post maar ik lees al geruime tijd mee... Mijn achtergrond, heb heel aantal jaar bij de vrijwillige brandweer gezeten, carriere als politieman en waarvan een aantal als centralist, daarnaast vrijwillige medic in Israel en de filipijnen geweest, en binnenkort ambu chauffeur hier in nederland.
Leuke discussie, als we in Israel een melding krijgen van grootschalig incident mogelijk een aanslag, gaan de vesten aan en helmen op. Ook bij meldingen van vechtpartijen met meerdere gewonden gaan vaak de vesten aan...niet heel procedueel maar gewoon inzicht vanuit jezelf naar de aard van de melding, het is dus niet verplicht, tenzij bij raketaanvallen.
Ook wacht men niet op het sein safe, want veilig is het nooit, altijd kans op een second attack of een tweede explosief.
Het verschil is wel, Israel heeft dagelijks dodelijke aanslagen, aanvallen, een heel aantal medics maar ook heel veel burgers zijn gewapend, dus burgers en ambulances zijn daar minder afhankelijk van de politie gedurende een terrorisme inzet.
Dat gezegd hebbende vind ik vesten in de ambu hier voor de warme zone echt onzin... Is gewoon niet naar de realiteit..en iedereen die zegt jah 1 dag kan er iets gebeuren, ik neem aan dat die ook met een reddingsvest aan zitten omdat we onder de zeespiegel wonen
Vesten in nederland zie ik meer tijdens een melding in het uitgaansgebied..net als steekvest van de politie netjes, prof. En beschermt je net iets meer tegen brekend glas, slag met een wapen. Nederland is absoluut niet te verglijken met usa op dat gebied.
Over alphen, dat filmpje...de vesten van de politie..ze dragen die omdat die als eerste naar de melding gaan, en ze niet weten waar ze ingezet gaan worden door de meldkamer. Secondary eenheden die incident gaan beveiligen..zelden of nooit doen ze zware vesten aan voor de beveiliging van een pd. Bijna alleen als ze iets actiefs gaan doen, zoeken, aanhouden, poolshogte nemen bij een hoge risico melding etc.
Nou ik zou zeggen "schiet op mijn post" want sommige lijken me aardig gepikeerd als iemand het niet met ze eens is.,:)