Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel

Auteur Topic: Kogel- en steekwerende vesten voor ambulancepersoneel  (gelezen 76209 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 17 augustus 2015, 14:41:08
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1367574 date=1439810360
Nederland - Hokjesland... ik denk dat t nog wel lang duurt voordat t in NL zover is als in UK etc.

Werken in warm zone, of het nu geweld of ongeval met gevaarlijke stoffen betreft is niet geregeld in de ambulancezorg. iedere RAV doet het weer anders en heeft andere afspraken. In de UK heeft de hulpambulance de taak voor decontaminatie van patienten en hulpverleners, in NL doet de brandweer deze taak en wacht ambu team in cold/warm zone onbeschermd in een MRSA pakje op de gedecontamineerde en bijna gesuccumbeerde slachtoffers om ze te redden...

Werken in warm zone door ambulancedienst is alleen als het gaat om inzetten met politie/anti-terreureenheden. Bij alle andere gevaarlijke situatie werkt de ambulancedienst samen met de brandweer in de hot zone.

In landen waar de ambulancedienst deze eenheden kan inzetten voorkom je dat bijv. bij een ongeval met gevaarlijke stoffen gecontamineerde burgers stikken of doodbloeden voordat de brandweer ze heeft afgesopt en naar de mensen van de ambulancedienst die om de hoek staan te wachten heeft gesleept. Paramedics van HART (Hazardous Area Response Team) kunnen net als de brandweer werken in gaspak of chemiepak.

Een containtainerwagen ambulancedienst Qatar (totaal 10 stuks) met een decontaminatiecontainer (totaal 5 stuks).

In een ander topic valt te lezen:

Citaat van: René van der Helm link=msg=1367172 date=1439560415
Praktijkverhaal

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/leah-washington-medics-reveal-used-6232594

Medics who battled for four hours to save Leah Washington's life after the Alton Towers rollercoaster crash have revealed they used war zone trauma techniques to stem her blood loss. The 18-year-old who had her leg amputated after the horrific smash lost more than a litre of blood and nearly died twice while she was still stuck in the wreckage. Paramedic Tom Waters, one of the 30 medics who attended to the gravely injured teen, told ITV how he used two Combat Application Tourniquets(CAT) around Leah's leg to stop her bleeding to death.

Niet alleen het gebruik van tourniquet was hier levensreddend, ook de inzet van het HART-team van de ambulancedienst aangezien de slachtoffers urenlang bekneld zaten op hoogte met een kanteling van 45 graden. De brandweer kan deze mensen niet de cruciale traumazorg bieden, de ambulancedienst kan dit wel als ze getraind zijn in werken op hoogte en rope rescue.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 17 augustus 2015, 14:44:29
Citaat van: René van der Helm link=msg=1367573 date=1439810176
Ik hou d'r van, direct een goed stuk erbij van een club die er toe doet.
Voor mij extra interessant dat er expliciet staat wat er van het publiek verwacht wordt.

Natuurlijk is het interessant voor iedere EHBO-club omdat niet alleen hulpverleningsdiensten moeten nadenken over inzet bij bijv. een active shooter of een bomaanslag maar ook burgers zelf.

In de eerste minuten zijn er geen hulpverleningsdiensten ter plaatse, omstanders moeten elkaar helpen. Bloedingen stelpen + geblokkeerde ademweg vrijmaken/-houden. Het vereist een andere benadering dan normale EHBO. De EHBO-er moet hier zo snel mogelijk bloedingen stoppen en ademwegen vrijmaken bij zoveel mogelijk slachtoffers. Dus niet bij 1 slachtoffer blijven zitten of druk maken over andere letsels.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #62 Gepost op: 17 augustus 2015, 23:51:45
Citaat van: René van der Helm link=msg=1367575 date=1439810689
Man man man. Leest de inspectie even mee?
Er is gene enkele RAV die adequaat is voorbereid op werken in de warme zone.  iemand al eens gecheckt hoe vaak de Ebola teams de afgelopen 6 maanden qua scholing zijn geupdate/beoefend?.....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Fletwed

• Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 18 augustus 2015, 00:00:50
Citaat van: Oma link=msg=1367536 date=1439797099
Met verbazing bekeek onlangs de beelden van een inzet van Nederlands ambulancepersoneel en een Mobiel Medisch Team. Na een schietpartij lopen alle politiemensen in kogelwerend vest. Op moment van de inzet wist niemand wie of waar de dader was. Als de dader niet aangehouden of uitgeschakeld is lopen hulpverleners een gevaar, het is niet uitgesloten dat de dader in de omgeving is en het vuur nogmaals kan openen op de mensen die proberen het leven te redden van het slachtoffer.

Ik vind persoonlijk dat zodra een officier van politie c.q. politiemeldkamer de opdracht geeft aan haar mensen vest te dragen dit ook zo moeten gelden voor alle medisch hulpverleners in hetzelfde gebied.

Reanimatie moet je dan doen mét kogelvrij-vest aan? Kan je mij een voorbeeld noemen in Nederland waarbij geschoten is en vervolgens de medische hulpverleners gevaar liepen? Zo'n verdachte maakt zich wel uit de voeten, en niet voor niets veel politie die op scherp staan om eventueel de dader in de omgeving te kunnen overmeesteren.

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #64 Gepost op: 18 augustus 2015, 01:01:41
Citaat van: Fletwed link=msg=1367695 date=1439848850
Reanimatie moet je dan doen mét kogelvrij-vest aan? Kan je mij een voorbeeld noemen in Nederland waarbij geschoten is en vervolgens de medische hulpverleners gevaar liepen? Zo'n verdachte maakt zich wel uit de voeten, en niet voor niets veel politie die op scherp staan om eventueel de dader in de omgeving te kunnen overmeesteren.

Ik vind het raar dat je je afvraagd of er een voorbeeld in nederland moet zijn... Elders zijn er voorbeelden, uit voorzorg misschien ?? Zodat er niet eerst een vpk moet sterven voor het ingevoerd word ? Die politie draagt de vesten ook uit voorzorg dat de dader er nog is. Anders hadden hun hem ook niet aan hoeven doen..
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #65 Gepost op: 18 augustus 2015, 01:02:37
Met die redenering hoeft de politie ook geen vest aan want de dader probeert immers toch bij hen uit de buurt te blijven.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 18 augustus 2015, 03:53:55

Ik kan meerdere situaties benoemen waarin daadwerkelijk sprake was van dreiging, gewoon in onze hoofdstad op een stapavond...  ::)

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 18 augustus 2015, 06:58:33
Citaat van: Oma link=msg=1367536 date=1439797099
Met verbazing bekeek onlangs de beelden van een inzet van Nederlands ambulancepersoneel en een Mobiel Medisch Team. Na een schietpartij lopen alle politiemensen in kogelwerend vest. Op moment van de inzet wist niemand wie of waar de dader was. Als de dader niet aangehouden of uitgeschakeld is lopen hulpverleners een gevaar, het is niet uitgesloten dat de dader in de omgeving is en het vuur nogmaals kan openen op de mensen die proberen het leven te redden van het slachtoffer.
ik ben het deels met je eens. De hulpverleners lopen inderdaad een bepaald risico. echter, de procedure bij dit soort meldingen is wel dat de medische tak op afstand wacht op het sein veilig vanuit de politie. Op het moment dat dit sein wordt gegeven mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat de schutter weg is en het gebied veilig en afgezet is. Dat de dienders nog met de zware vesten lopen (we dragen standaard een normaal vest) is waarschijnlijk meer omdat ze nog geen tijd hebben gehad om de vesten af te doen omdat ze te druk zijn met andere taken.

Ik kan me in Nederland trouwens geen soortgelijke incidenten herinneren waarbij de schutter is teruggekeerd in de hulpverleningsfase.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 18 augustus 2015, 07:00:14
Reanimatie moet je dan doen mét kogelvrij-vest aan?
Is prima te doen, je zweet alleen iets meer.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 18 augustus 2015, 08:59:42
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1367693 date=1439848305
Er is gene enkele RAV die adequaat is voorbereid op werken in de warme zone.  iemand al eens gecheckt hoe vaak de Ebola teams de afgelopen 6 maanden qua scholing zijn geupdate/beoefend?.....

Een goed VHF (viral hemorrhagic fever) protocol is ongeveer een routineklus voor een HART team aangezien ze dagelijks oefenen. Als je als team in staat bent veilig te werken met de meest vreselijke gevaarlijke stoffen zonder zelf gecontamineerd te raken zegt het ook dat je in staat bent om veilig een ebola patient te vervoeren.

Ik denk dat samenwerken met brandweer de sleutel tot succes is. Onze medische directeur is een anesthesioloog, ik ben chirurg. Geen van beide hebben we ooit iets geleerd over dit soort werkprocedures (tot in detail) en decontamineren van materieel en personeel na een inzet. Deze kennis is ruim voldoende aanwezig bij brandweerofficieren. Clinical officers van de ambulancedienst voeren geen commando tijdens dit soort vervoer, we laten het met liefde over aan een brandweerofficier die toezicht houdt op onze paramedics en aanwijzingen of opdrachten geeft.

Na de recente ebola uitbraak zou de schrik er goed in moeten zitten bij alle ambulancediensten wereldwijd. Onze ebola-ambulances waren reguliere ambulances die van binnen met plastic waren afgeplakt. Inmiddels beschikken we over een container met hepa-filters, de container is speciaal voor dit soort patientenvervoer maar kan ook als zelfstandige isolatie-unit bij een ziekenhuis geplaatst worden.