Neemt niet weg dat je eerder schreef dat sein veilig in werkelijkheid gewoon een aanname is en medische hulpverleners redelijkerwijs mogen aannemen dat de schutter weg is. Dacht je dat een chirurg er mee wegkomt als hij redelijkerwijs aanneemt dat de kanker wel weg is bij een patient?
Ik heb nergens gezegd dat het een aanname is. Maar op basis van het vlot verzamelen van informatie bij omstanders kan je al heel wat uitsluiten. Je vergelijking met een chirurg is appels met peren vergelijken.
Natuurlijk is het sein veilig altijd betrekkelijk maar bij het grootste deel van de schietpartijen zal de dader meteen vluchten. Hij wil namelijk niet gepakt worden, en al helemaal niet in een confrontatie met de politie belanden.
Waarom dragen agenten wel een kogelwerend als het maar relatieve veiligheid zou bieden, als politiemensen recht hebben op die relatieve veiligheid is het toch niet zo heel gek als je stelt dat ambulancemensen en MMT ook recht hebben op die relatieve veiligheid?
Uiteraard! Ik beweer ook nergens dat ze geen vesten moeten krijgen, maar het dragen van een vest lost niet alle problemen op. Als het niet veilig genoeg is om te werken, dan moet je er niet in gaan. Je kan je vest wel aantrekken, maar als je vervolgens in je hoofd (of andere plek) van je lichaam wordt geschoten dan heb je alleen maar meer slachtoffers en daar schiet niemand wat mee op.
Het zijn moderne inzichten dat medische hulpverleners direct de warm zone betreden om levens te redden van slachtoffers.
De hele discussie over warmzone speelt meer bij terreur dan bij de gemiddelde "standaard" schietpartij in Nederland.
De andere optie is medisch hulpverleners bewust maken dat er een zeker risico is maar ze net als de agenten veilig kunnen werken in het afgezette gebied door kogelwerend vest te dragen.
Veilig werken is zoals ik dus al aangeef betrekkelijk. Het dragen van een kogelwerend vest maakt niet meteen dat je veilig in het afgezette gebied kan werken.
En voor dat de locatie veilig is, is je slachtoffer dood.
Ach laten we niet overdrijven. Je zal toch moeten wachten tot de politie op z'n minst ter plaatse is want je betreed een warmzone niet zonder beveiliging. En als we er eenmaal zijn dan kan de medische dienst vaak vrijwel meteen oprijden.
En of dat tienduizenden euro's waard is? Wat is je leven waard?
Leg die vraag vooral neer bij de ambulancediensten. Zij zullen de kosten van training en uitrusting moeten dragen. Een mooie casus voor de medische wereld, aangezien daar wel meer discussies zijn over hoeveel een mensenleven de maatschappij mag kosten.
Maar goed, dieper op dit onderwerp ga ik vanuit de blauwe tak niet in aangezien het een openbaar forum is. Ik ben best voorstander van training en uitrusting van de witte tak, maar trek aub geen conclusies die je niet kan trekken.