Hallo allemaal, zal me eerst even voorstellen, ben nml. nieuw hier op het forum. Ik ben Rik, ben 36 jaar en woonachtig in het noorden van het land.
Ik heb meteen een vraag m.b.t. de EHBO/Eerste Hulp Verleners cursussen. Ik heb altijd een Oranje Kruis diploma gehad (zo'n jaar of 7/8), helaas is deze al weer enkele jaren wegens omstandigheden verlopen. Nu wilde ik deze graag weer 'actief' hebben en heb ik me even verdiept in de diverse cursussen.
Heb hier ook al even rondgeneusd, maar hoop toch dat jullie me hier ook nog even wat verder kunnen helpen/adviseren. Laat me wel even meteen zeggen dat het absoluut niet mijn bedoeling is om Oranje Kruis en Rode Kruis voorstanders in dit topic tegen elkaar op te zetten
Kan ik nu het beste mijn huidige OK 'diploma' weer actief maken door een OK EHBO cursus te gaan volgen (of kan het wellicht door alleen een examen te doen, weet niet of dat ook mogelijk is). Of kan ik beter een RK cursus doen (geen examen en geen diploma, maar heb begrepen dat het diploma van het OK weinig meerwaarde heeft dan het certificaat van het RK)? De RK cursussen starten bij mij in de buurt zo in mei en juni, als ik een RK cursus wil doen zal dit pas eind dit jaar/begin volgend jaar kunnen. Wellicht als het mogelijk is als je alleen een examen kunt doen dat dit eerder kan? Maar hier kan ik verder ook weinig over vinden.
En maakt het nog verschil uit, mocht ik later nog iets zou willen doen richting SIGMA? Weet dat SIGMA ooit mede opgezet is door het RK, maar die zijn hier nu los van gekoppeld begrijp ik.
Ik dank jullie allen alvast voor het lezen en eventueel beantwoorden hier
Groeten Rik