Verschil in waarde EHBO'ers

Auteur Topic: Verschil in waarde EHBO'ers  (gelezen 5860 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

nsen

  • EHBO'er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Gepost op: 24 april 2011, 16:30:16
Hallo iedereen,


Ik had gewoon een klein vraagje, intresse!
Bij ons in de vereniging heb je eigenlijk 2 "Typen" leden. Mensen die evenementen draaien en naar herhalingslessen komen, en mensen die alleen maar herhalingslessen bijwonen.

Op papier zijn ze beide even veel waard: ze hebben allebei een competent EHBO dimploma, want ze volgen nog steeds allebei alle lessen. Toch ben ik van mening dat je veel meer aan iemand hebt met praktijk ervaring, waarom is dit geen "losse vereiste" of aantekening?

Ik begrijp dat het lastig te controleren is, maar in de praktijk is alles zo ontzettend anders vind ik zelf. Effe snel een verbandje aanleggen in de les bij je buurman is toch heel wat anders als het "veld werk" waar emoties vaak nog een veel groter probleem zijn.


Cheers!
-N




Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #1 Gepost op: 24 april 2011, 19:19:11
ik denk dat de vereniging daar zelf ook aan kan werken. Je eigen medewerkers verplichten d.m.v. interne regels. Het hoeft niet alleen van de certificerende organisaties te komen. Sommige ehbo-ers willen alleen maar ehbo-vaardigheden hebben voor huis tuin en keuken gebruik en de ander wil er meer mee. Dat de certificaten van een vereniging op papier allemaal de zelfde waarde hebben en praktisch niet dat maakt voor de certificerende organisatie niets uit. Zij toetsen alleen een minimum waaraan de cursist moet voldoen.

De werkgever (vereniging) draagt ten alle tijden de verantwoording over het werk wat medewerkers/vrijwilligers leveren. Kortom de vereniging moet in deze zelf kwaliteitseisen stellen aan hun product die ze leveren aan klanten. Daar hoort praktijkervaring ook bij. Als je als vereniging de 'schuld' gaat zoeken bij de vrijwilliger of het ehbo-diploma dan vind ik dat je als vereniging je verantwoording niet neemt. Je kan ook een andere organisatie je vrijwilligers laten certificeren. Het Oranje Kruis is niet de enige aanbieder en zeker ook niet de beste, maar ook niet de slechtste aanbieder.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #2 Gepost op: 24 april 2011, 19:29:16
Bij veruit de meeste opleiding-en herhalingsystemen die EHBO verenigingen zelf hanteren is er niet echt sprake van competentie gericht vormen van EHBO-ers.
Helaas is vaak "aanwezigheid" (de beroemde gezellige praat avonden) al voldoende om door de bevoegde ondertekenaars de verlengingspapieren te laten tekenen.
Dit leidt inderdaad niet tot bekwame en geoefende EHBO-ers. Integendeel. Dit is verloedering en dus kwaliteitsverlies.

EHBO bij evenementen vraagt om een totaal andere attitude van de EHBO-er.
De betreffende EHBO-ers dienen zich daarnaast op een hoger niveau te laten opleiden en bewust te worden van meerdere facetten die zich naast het gebruikelijke huis-tuin-en keuken EHBO voordoen en afspelen.
En met hoger niveau bedoel ik duidelijk niet de Gevorderd EHBO-er volgens het OK systeem, welke gezien de maatschappelijk ontwikkelingen en gewenst of gestelde opleidingsniveau voor evenementenhulpverlening duidelijk tekort schiet.
De module Verbandleer is m.i. daarom niet niveau verhogend, maar moet slechts worden gezien als aanvullende handelingen.

Dat wil dus zeggen dat je als EHBO vereniging niet elke EHBO-er kan inzetten bij een evenement. Tenminste als je niet voor "dinges" wil staan door onprofessionele uitstraling en handelen en ondeskundigheid.
Sta je als EHBO vereniging voor een goede dienstverlening, dan kost je dat opleidingstijd, praktijk ervaring opdoen en investeringen met aanvullende trainingen van wellicht andere EHBO organisaties dan het OK om het niveau te verhogen.
Gaat een EHBO vereniging voor het geld dan komen ze bedrogen uit. Veel EHBO verenigingen laten zich afschepen met een dramatisch lage vergoeding die niet kostendekkend is.

De (inzet)waarde van een EHBO-er is slechts af te meten aan het kennen en kunnen door periodieke praktijk en kennis toetsen door onafhankelijke deskundige instructeurs en examinatoren.
Als EHBO-verenigingen diploma's blijven verlengen op basis van "aanwezigheid zonder actieve deelname" of op basis van "is al zo lang lid", dan zal het niveau nooit omhoog kunnen gaan.

Helaas is de laatste decennia ook het niveau van de OK instructeurs achteruit gehold.
Instructeurs zijn tenslotte de basis van het niveau van EHBO-ers.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #3 Gepost op: 25 april 2011, 17:30:18
Elke EHBO-er moet voor zich zelf weten of ze met EHBO diensten meedraaien. Idd zoals EHV-er zegt de meeste mensen gebruiken het als ze echt iets op hun pad tegenkomen. Ik zal zelf wel eerlijk van mening zijn in het echt als je bijv. bij evenementen meedraait en er gebeurt wat doe je daar wel de meeste ervaring van op. Maar oefenen met goede lotussen tijdens herhalingslessen leer je ook een hoop van. (weet ik uit eigen ervaring.)

Ik vind daarom dat er niet moeten worden gekeken met welke diensten iemand meedraait, maar wat is de waarde van een EHBO-er tijdens een incident. Het kan natuurlijk zo zijn dat iemand die regelmatig evenementen meedraait en bij meerdere incidenten heeft geholpen het er niet beter van afbrengt dan iemand die alleen elk jaar weer herhalingslessen volgt. Ook die mensen kunnen misschien wel goed helpen bij een incident. Ik vind daarom niet dat er moet worden gekeken naar of iemand assiteert bij evenementen.

Je moet het zo zien alles wat je leert bij de EHBO cursus krijg je in het echt niet hetzelfde terug, maar het is een stukje toepassing. En wie weet kan degene die elk jaar de herhalingslessen volgt er beter mee omspringen dan iemand die altijd weer helpt bij evenementen.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


nsen

  • EHBO'er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #4 Gepost op: 25 april 2011, 19:56:11
Elke EHBO-er moet voor zich zelf weten of ze met EHBO diensten meedraaien. Idd zoals EHV-er zegt de meeste mensen gebruiken het als ze echt iets op hun pad tegenkomen. Ik zal zelf wel eerlijk van mening zijn in het echt als je bijv. bij evenementen meedraait en er gebeurt wat doe je daar wel de meeste ervaring van op. Maar oefenen met goede lotussen tijdens herhalingslessen leer je ook een hoop van. (weet ik uit eigen ervaring.)

Ik vind daarom dat er niet moeten worden gekeken met welke diensten iemand meedraait, maar wat is de waarde van een EHBO-er tijdens een incident. Het kan natuurlijk zo zijn dat iemand die regelmatig evenementen meedraait en bij meerdere incidenten heeft geholpen het er niet beter van afbrengt dan iemand die alleen elk jaar weer herhalingslessen volgt. Ook die mensen kunnen misschien wel goed helpen bij een incident. Ik vind daarom niet dat er moet worden gekeken naar of iemand assiteert bij evenementen.

Je moet het zo zien alles wat je leert bij de EHBO cursus krijg je in het echt niet hetzelfde terug, maar het is een stukje toepassing. En wie weet kan degene die elk jaar de herhalingslessen volgt er beter mee omspringen dan iemand die altijd weer helpt bij evenementen.

Uiteraard, Ik kan niet anders als het hier volledig mee eens zijn (wat ongeveer dezelfde strekking heeft als de 2 posts hierboven).
Wat ik bedoel is dus bij een evenement: iemand met EHBO met of zonder ervaring is beide een EHBO'er, maar 2 onervaren EHBO'ers zou ik nooit samen als een team bij een evenement laten staan, ongeacht  hun ervaring bij herhalingslessen.
Ik weet van mezelf dat het toch echt anders aanvoelt en handelen is, of je iets moet doen waarbij je weet dat het "echt" is.

Ik bedoel hier ook zeker niet mee te zeggen dat een opleiding zonder ervaring niets waard is, maar wel dat het gewoon veel scheelt.

Verder een reactie op Willem D's eerste alinea:
Niet helemaal mee eens. Uiteraard, "oefenen" is op een herhalings les erg belangrijk, maar wij hebben soms ook avonden waarbij we maar een half uurtje oefenen, en anderhalf uur gewoon theorie krijgen. Onze kader instructeur doet dat ook op zo'n manier dat het geen onnodige theorie is, maar theorie waardoor je begrijpt waarom je op een bepaalde manier moet handelen, en dus waardoor alles veel logischer wordt. Een "biologie ondersteuning" als het ware.
Zo hebben we recentelijk een herhalingsles warmte en koude -letsels gekregen. Hier heeft hij ruim een uur gesproken waarom het lichaam reageerd zoals het reageerd, met foto's en tekeningen er bij. (denk daarbij ook het lichamelijke verschil tussen 1e, 2e en 3e graads)
Daarom denk ik dus dat het heel erg afhankelijk is van hoe je kader het uitlegd, maar ook hoe je kader het overbrengt. Als een kader instructeur al moeite heft met een eenvoudige handeling goed over te brengen aan een "klas", dan wordt een theorie avond natuurlijk al helemaal zwaar en inspannend voor het publiek. Ik ben van mening dat zoiets "in je zit", om mensen op die manier te stimuleren en dingen aan te kunnen leren.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #5 Gepost op: 27 april 2011, 09:19:43

Uiteraard, Ik kan niet anders als het hier volledig mee eens zijn (wat ongeveer dezelfde strekking heeft als de 2 posts hierboven).
Wat ik bedoel is dus bij een evenement: iemand met EHBO met of zonder ervaring is beide een EHBO'er, maar 2 onervaren EHBO'ers zou ik nooit samen als een team bij een evenement laten staan, ongeacht  hun ervaring bij herhalingslessen.
Ik weet van mezelf dat het toch echt anders aanvoelt en handelen is, of je iets moet doen waarbij je weet dat het "echt" is.

Ik bedoel hier ook zeker niet mee te zeggen dat een opleiding zonder ervaring niets waard is, maar wel dat het gewoon veel scheelt.
Binnen een EHBO vereniging of RK afdeling is het aan de coordinator (en eventueel kaderinstructeur) om in te schatten of iemand inzetbaar is als EHBO'er tijdens een inzet en op welke wijze bij welke evenementen. De meeste verenigingen laten uiteraard niet twee onervaren mensen samen staan. Op papier maakt het niets uit, en dat geeft ook niet. Sterker nog, het wordt erg lastig om het op papier vast te leggen. Want dan krijg je onherroepelijk ook het verschil tussen de EHBO'er die een klein beetje ervaring heeft (en dus aan jouw norm voldoet) en de gene die heel veel ervaring heeft (en daar dus ook aan voldoet). Toch is er dan een verschil in inzetbaarheid afhankelijk van het type evenement.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2011, 22:07:57
Iedereen die een rijbewijs heeft, mag daarmee auto rijden, maar dat wil niet zeggen dat zo iemand een cheuffeur genoemd mag worden ......


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #7 Gepost op: 9 mei 2011, 09:58:58
In iedere EHBO vereniging zitten wel mensen die er bij zitten voor gewoon.. EHBO en meer niet. Zij hebben gewoon hun diploma en willen het behouden.
Echter heb je natuurlijk ook de groep, die zich echt inzet, bij evenementen. Dat is natuurlijk een groep die meer ervaring heeft in de praktijk.
Maar nou heb je ook een 3de groep, de pas opgeleide mensen. ( zoals ik).

Ik moet op 20 juni mijn examen afleggen, en als die goed is gegaan, kan ik ( mits ik vrij krijg op het werk) 25 juni al een evenement meedraaien (limburgs mooiste). Natuurlijk wordt ik daar niet neergeplant met een ander "groentje", mensen met minder ervaring in de praktijk worden als 3de persoon op een post neergezet, zeg maar een beetje assisteren van de andere 2. Dit is het meest effectieve wat je dan kunt doen, in mijn mening, want stel er komt iemand binnen die bloed als een rund en je valt op.. tsja.. dan is EHBO op evenementen niks voor jou ;)
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 9 mei 2011, 19:37:13
In iedere EHBO vereniging zitten wel mensen die er bij zitten voor gewoon.. EHBO en meer niet. Zij hebben gewoon hun diploma en willen het behouden.
Echter heb je natuurlijk ook de groep, die zich echt inzet, bij evenementen. Dat is natuurlijk een groep die meer ervaring heeft in de praktijk.
Maar nou heb je ook een 3de groep, de pas opgeleide mensen. ( zoals ik).

Ik moet op 20 juni mijn examen afleggen, en als die goed is gegaan, kan ik ( mits ik vrij krijg op het werk) 25 juni al een evenement meedraaien (limburgs mooiste). Natuurlijk wordt ik daar niet neergeplant met een ander "groentje", mensen met minder ervaring in de praktijk worden als 3de persoon op een post neergezet, zeg maar een beetje assisteren van de andere 2. Dit is het meest effectieve wat je dan kunt doen, in mijn mening, want stel er komt iemand binnen die bloed als een rund en je valt op.. tsja.. dan is EHBO op evenementen niks voor jou ;)

Jij snapt waar je EHBO echt leert. De basistechnieken die je tijdens de cursus hebt geoefend hebt zijn het uitgangspunt. De technieken "op straat" aanpassen aan het so :)


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #9 Gepost op: 9 mei 2011, 21:25:15

Jij snapt waar je EHBO echt leert. De basistechnieken die je tijdens de cursus hebt geoefend hebt zijn het uitgangspunt. De technieken "op straat" aanpassen aan het so :)

EHBO leer je niet op een Lotus slachtoffer of vanuit een boekje door wat plaatjes te bekijken, EHBO leer je door het te doen.

Er zijn zat mensen die bijv. BHV hebben, maar niet tegen bloed kennen.. Waarom zijn ze dan toch BHV? Omdat ze van hun baas geen keuze krijgen.. Goed iemand die BHV heeft, kan in vergelijking met een EHVer niks.. Begrijp me niet verkeerd, maar bij een EHBO les ga je dieper op de diverse verbanden in en hope te gebruiken. Bij BHV totaal niet.
En zo'n BHV les is eigenlijk alleen theorie en verder amper praktijk.. EHBO is meer praktijk, maar het echte werk leer je buiten..
Goed ik zal wellicht ook de eerste keer even moeten slikken, van ja oké.. nu mag ik.. maja daar kies je ook voor.. een BHV heeft zoiets van.. oké ja ik kan je niet echt helpen.. dus laat je liggen en wacht wel op de ambulance..

Ik heb ook tegen mijn Bedrijfleidster gezegd, ik ben blij dat ik EHBO les volg, want anders kan ik iemand pas helpen als die dood is. Want het enige dat je na de les LEH van de BHV echt kan, is reanimeren. De rest laat nogal te wensen over.., maar dat is mijn bescheiden mening.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.