GRIP 3 meerdere gewonden na explosie op speedboot Alkmaardermeer - De Woude 01-08-2011

Auteur Topic: GRIP 3 meerdere gewonden na explosie op speedboot Alkmaardermeer - De Woude 01-08-2011  (gelezen 24514 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Hier blijkt het opnieuw: burgerhulp is zo ontzettend belangrijk bij incidenten! Hulpdiensten kunnen het beslist niet alleen. Sterker nog: burgers zijn er bijna altijd sneller dan de hulpdiensten en hebben daardoor meer kans, levens te redden

Op en aan het water is het gelukkig zo dat een ieder die kan helpen dat ook naar beste vermogen doet, dat is gelukkig ook hier weer eens duidelijk gebleken.
Of het nu betreft grote vaart (zeevaart) binnenvaart of pleziervaart bij calamiteiten schiet een ieder die kan helpen te hulp.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Maar naar grip 3 moet je wel beseffen wat dat inhoudt.

En wat houdt dat volgens jou dan in?
Volgens mij, en het Besluit VR, niet meer dan een burgemeester, enkele adviseurs/leidinggevenden en wat ondersteund personeel als een verslaglegger en een bode/iemand om de deur open te doen en koffie te zetten.
Deze moeten volgens datzelfde besluit inderdaad binnen 1 uur aanwezig zijn, maar mijn ervaring (als ex-ARB en nu als IM) is dat dit veel sneller is.

Je vroeg eerder waarom een Team Bevolkingszorg hier nodig was, maar uit de alarmeringen kan ik niet opmaken dat er ook daadwerkelijk gemeentelijke onderdelen zijn opgeroepen/ingezet.

Het afkondigen van een GRIP-niveau hoeft dus helemaal geen circus te betekenen. Ik heb genoeg situaties meegemaakt waar dit alleen een kwestie was van afstemmen of alle neuzen dezelfde kant opstaan, er knelpunten zijn of worden verwacht e.d. Vaak gaat men dan inderdaad na 1 of 2 overleggen (de eerste voor inventarisatie vragen en tweede voor terugkoppeling daarvan) weer naar huis. Maar dan wel met een 200% geborgd gevoel dat het onder controle is.