Hierbij een paar foto’s die ik heb gemaakt met mijn mobiele telefoon. Dit verklaart de ietwat minder kwaliteit. Net als de vorige keer op de Strabrechtse Heide in Brabant wil ik jullie toch even meenemen in de wereld van de bijzondere civiel-militaire samenwerking die wij Fire Bucket Operations (FBO) noemen.
Nadat ik telefonisch door onze HSB was benaderd om als On-Scene-Commander (OSC) mee te gaan met het FBO-team ben ik eerst naar Apeldoorn gegaan om daar mijn twee collega’s te treffen. Vanuit hier zijn we met de 06-9601 met prio 1 naar Bovensmilde gereden om daar de eerste voorbereidingen te treffen. Hierbij ging het vooral om zaken als: wat is de exacte inzetlocatie voor de heli’s? Hoe ontwikkelt de brand zich? Hoe is de terreingesteldheid? Welk doel is er voor de helikopters in beeld? Waar komt de Forward Operating Base (FOB) oftewel de landingsplaats? Waar kunnen we water innemen? Zijn al deze locaties afgezet en vrij van publiek? En zo hebben we nog wel meer zaken die we vooraf geregeld willen hebben voordat de heli’s arriveren.
Nadat dit allemaal was voorbereid ben ik als OSC zelf met de eerste paar vluchten meegevlogen. We hadden via de KLPD-heli al wel luchtbeelden gezien vanuit het COPI maar even zelf van boven de boel bekijken is nog beter. Bovendien kon ik zo de flightcrew wat directe aanwijzingen geven en de effectiviteit van de drops vaststellen. Voor diegene die dat interessant vinden: de callsigns voor de heli’s waren Wildcat 1 en Wildcat 2. Het Mobile Air Operations Team (MAOT) heeft als callsign de naam Mike.
Na verloop van tijd is mijn collega met de heli’s mee gaan vliegen. Ik ben toen bij de mannen van het MAOT vanaf de grond gaan coördineren. Al met al was het nog een pittige klus met de twee beschikbare heli’s. Een paar keer moest de heli op een andere locatie bijspringen dan waar we de aanvankelijke inzet deden. Hierdoor kreeg het vuur daar weer de kans om op te laaien. Vervolgens moesten we weer flink aan de slag om dat vuur te bedwingen. Een ander lastig punt was de toestroom van publiek. Op een bepaald moment stonden een paar toeschouwers op enkele tientallen meters van het vuurfront te fotograferen. Nadat deze waren weggejaagd bleven toeschouwers ook op andere plekken opduiken, precies waar we ze absoluut niet wilden hebben. Want mensen in het inzetgebied betekent gewoon dat we niet droppen. De heli van de KLPD heeft toen met zijn omroepinstallatie de mensen gesommeerd weg te gaan. Sommige toeschouwers hebben schijnbaar geen idee welke risico’s ze nemen en hoe ze de hulpdiensten in de weg lopen.
Maar goed, hier nog wat foto’s:
De aankomst van Wildcat 1 en Wildcat 2 op de FOB
Een blik in de cockpit.
Eén van de mannen van het MAOT houdt de bucket in bedwang terwijl heli langzaam omhoog gaat.
De fotograag van Fotovlucht Gilze-Rijen aan boord van de heli. Hij had duidelijk een betere camera dan ik….
Een Cougar in onderweg naar zijn doel.
De Cougar dropt in een sleepbeweging zijn water op het doel.
Nog een foto van een drop.
De loadmaster bekijkt het doel.
De Cougar is bijna boven zijn doel. De loadmaster heeft de bediening van de bucket in zijn hand.
Een drop gezien vanaf de positie waar wij (FBO-team VNOG en het MAOT) stonden
Nog een drop gezien vanaf de grond.
Eén van de Cougars gereed voor de vlucht terug naar vliegbasis Gilze-Rijen.