GRIP 2 Grote brand (natuur Fochteloërveen) Meesterswijk - Bovensmilde 25-04-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Grote brand (natuur Fochteloërveen) Meesterswijk - Bovensmilde 25-04-2011  (gelezen 57767 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Maar... ze rijden met prio 2.
Zouden ze bij oplaaien niet met prio 1 rijden?

Klopt,

dit zal de komende dagen nog wel vaker gaan gebeuren. de grond blijft vaak dagen heet nog.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Aangezien ik zelf On-Scene-Commander van het heli-team was heb ik zelf nog even een paar plaatjes geschoten, o.a. vanuit één van de heli's. Als ik later vandaag nog wat tijd heb zal ik deze even plaatsen.

Ik heb geen alarmering gezien voor de OSC, hoe is dit geregeld?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Maar... ze rijden met prio 2.
Zouden ze bij oplaaien niet met prio 1 rijden?

Je moet daar niet teveel op letten, dit is een regelmatig terugkerend onderwerp. Het incident als geheel is een Prio-1 incident. Indien nodig moet dit per alarmering handmatig worden aangepast. Het komt bij Prio-1 incidenten dan ook veelvuldig voor dat het eigenlijk een Prio-2 moet zijn, maar dat hoort men dan wel tijdens het uitrukken, aangezien dan de Prio pas van belang is.


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
De heli's zijn vandaag niet meer nodig. Dit hebben we gisteren al in overleg met het lokale commando al vastgesteld.

Aangezien ik zelf On-Scene-Commander van het heli-team was heb ik zelf nog even een paar plaatjes geschoten, o.a. vanuit één van de heli's. Als ik later vandaag nog wat tijd heb zal ik deze even plaatsen.

Okay, dank voor het andwoordt, wacht met smart op de foto's...
Denk dat er nog wel wat meldingen daar uit de buurt gaan komen, komende dagen...


sylvester1986

  • Gast
Inderdaad lijkt het erop dat hij een zendapparatuur met zich meedraagt! Vandaar mijn vermoeden dat het een Forward Air Controller(volgens mij noemen ze dat zo) is!

Citaat
Cougars helpen heidebrand Drenthe blussen

De 2 Cougar-transporthelikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC) die Tweede Paasdag de brandweer bij de bestrijding van de heidebrand in het Drentse Fochteloërveen hielpen, hebben met Bambibuckets zo'n 150.000 liter water op het vuur gestort.

Dankzij een flexibele waterzak die onder de helikopter hangt, de bambi-bucket, zijn de toestellen in staat water over een vuurzee uit te storten. Een Cougar kan 2500 liter water per keer vervoeren. Helikopters van het DHC, gestationeerd op Vliegbasis Gilze-Rijen, helpen geregeld bij het blussen van branden.

Vanaf de grond coördineerde het zogenoemde Mobile Air Operations Team (MAOT) de inzet van de helikopters. Het team deed dit in nauwe samenwerking met de brandweer ter plekke. Het water werd opgeschept uit een nabij gelegen zandafgraving.

Helikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC) helpen geregeld bij het blussen van branden. De Cougars zijn ondergebracht bij het 300 squadron van het DHC op Vliegbasis Gilze-Rijen. Toen Defensie het verzoek kreeg om te assisteren bij de bestrijding van de heidebrand, vertrokken de Cougars binnen nog geen drie uur, om na 35 minuten vliegen te beginnen met het bestrijden van de brand.
Waarde
De Cougar-transporthelikopters bewezen afgelopen jaren in dat opzicht meerdere keren hun waarde. Recent assisteerden zij onder meer bij duinbranden in het Noord-Hollandse Schoorl en in Goirle bij Tilburg. Internationaal boden de toestellen hulp bij grote bosbranden in Portugal (2006) en Griekenland (2007).
Bron: mindef intranet.


112drew

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
112Drew.nl
Hallo, aangezien ik schouder aan schouder hem gestaan met ploeg uit friesland Laat ik jullie deze foto's en film van mij...

Klik hier voor de film









Vriendelijk groet, Andrew Calsbeek


112drew

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Moet er ook bij zeggen was niet makkelijk. Vond het al erg om te zien hoe vermoeit ze waren...

Als je oa wilt weten hoe 1. zwaar lopen is in veen 2. een vuurzweep werkt 3. hoe warm een brwoutfit is met dit weer ... kijk dan naar dit prachtige filmpje (ca 10min) van @112Drew RE http://bit.ly/hh6cCt #bovensmilde

Werdt getwitterd door @Cwerkplaats


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Idd prachtige foto's en een hele mooie film! Je ziet ook hoe snel dat vuur oprukt, als je dat shot hebt met die blussende brandweerman die op een gegeven moment in een rookwolk verdwijnt...binnen een halve minuut (lijkt alsof er niet in geknipt is) is het vuur alweer een paar meter verder :o
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


112drew

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Idd prachtige foto's en een hele mooie film! Je ziet ook hoe snel dat vuur oprukt, als je dat shot hebt met die blussende brandweerman die op een gegeven moment in een rookwolk verdwijnt...binnen een halve minuut (lijkt alsof er niet in geknipt is) is het vuur alweer een paar meter verder :o

Klopt ik had de camera laten lopen tot dat de brand over de kade kwam toen zijn we beide gevlucht want dat ging erg hard!


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Hierbij een paar foto’s die ik heb gemaakt met mijn mobiele telefoon. Dit verklaart de ietwat minder kwaliteit. Net als de vorige keer op de Strabrechtse Heide in Brabant wil ik jullie toch even meenemen in de wereld van de bijzondere civiel-militaire samenwerking die wij Fire Bucket Operations (FBO) noemen.

Nadat ik telefonisch door onze HSB was benaderd om als On-Scene-Commander (OSC) mee te gaan met het FBO-team ben ik eerst naar Apeldoorn gegaan om daar mijn twee collega’s te treffen. Vanuit hier zijn we met de 06-9601 met prio 1 naar Bovensmilde gereden om daar de eerste voorbereidingen te treffen. Hierbij ging het vooral om zaken als: wat is de exacte inzetlocatie voor de heli’s? Hoe ontwikkelt de brand zich? Hoe is de terreingesteldheid? Welk doel is er voor de helikopters in beeld? Waar komt de Forward Operating Base (FOB) oftewel de landingsplaats? Waar kunnen we water innemen? Zijn al deze locaties afgezet en vrij van publiek? En zo hebben we nog wel meer zaken die we vooraf geregeld willen hebben voordat de heli’s arriveren.

Nadat dit allemaal was voorbereid ben ik als OSC zelf met de eerste paar vluchten meegevlogen. We hadden via de KLPD-heli al wel luchtbeelden gezien vanuit het COPI maar even zelf van boven de boel bekijken is nog beter. Bovendien kon ik zo de flightcrew wat directe aanwijzingen geven en de effectiviteit van de drops vaststellen. Voor diegene die dat interessant vinden: de callsigns voor de heli’s waren Wildcat 1 en Wildcat 2. Het Mobile Air Operations Team (MAOT) heeft als callsign de naam Mike.

Na verloop van tijd is mijn collega met de heli’s mee gaan vliegen. Ik ben toen bij de mannen van het MAOT vanaf de grond gaan coördineren. Al met al was het nog een pittige klus met de twee beschikbare heli’s. Een paar keer moest de heli op een andere locatie bijspringen dan waar we de aanvankelijke inzet deden. Hierdoor kreeg het vuur daar weer de kans om op te laaien. Vervolgens moesten we weer flink aan de slag om dat vuur te bedwingen. Een ander lastig punt was de toestroom van publiek. Op een bepaald moment stonden een paar toeschouwers op enkele tientallen meters van het vuurfront te fotograferen. Nadat deze waren weggejaagd bleven toeschouwers ook op andere plekken opduiken, precies waar we ze absoluut niet wilden hebben. Want mensen in het inzetgebied betekent gewoon dat we niet droppen. De heli van de KLPD heeft toen met zijn omroepinstallatie de mensen gesommeerd weg te gaan. Sommige toeschouwers hebben schijnbaar geen idee welke risico’s ze nemen en hoe ze de hulpdiensten in de weg lopen.

Maar goed, hier nog wat foto’s:


De aankomst van Wildcat 1 en Wildcat 2 op de FOB


Een blik in de cockpit.


Eén van de mannen van het MAOT houdt de bucket in bedwang terwijl heli langzaam omhoog gaat.


De fotograag van Fotovlucht Gilze-Rijen aan boord van de heli. Hij had duidelijk een betere camera dan ik….


Een Cougar in onderweg naar zijn doel.


De Cougar dropt in een sleepbeweging zijn water op het doel.


Nog een foto van een drop.


De loadmaster bekijkt het doel.


De Cougar is bijna boven zijn doel. De loadmaster heeft de bediening van de bucket in zijn hand.


Een drop gezien vanaf de positie waar wij (FBO-team VNOG en het MAOT) stonden


Nog een drop gezien vanaf de grond.


Eén van de Cougars gereed voor de vlucht terug naar vliegbasis Gilze-Rijen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.