GRIP 2 Grote brand (natuur Fochteloërveen) Meesterswijk - Bovensmilde 25-04-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Grote brand (natuur Fochteloërveen) Meesterswijk - Bovensmilde 25-04-2011  (gelezen 57829 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Nou ben ik misschien dom of onwetend maar een aantal dingen snap ik niet.
De brand wordt rond 7:45 vanmorgen ontdekt, er wordt grootschalig ingezet maar het is een gebied waar de brandweer moeilijk toegang toe heeft.
Boeren helpen met giertanks om het gebied te betreden. Inmiddels is het bijna 14:00 uur (6 uur later) en nu worden er helicopters ingezet van defensie. Goed, ik begrijp dat er een opkomsttijd is en dat er aan allerlei voorwaarden voldaan moet zijn, maar volgens mij is dit veel te laat. Men wist om welk gebied het ging. Met alle regeltjes die een snelle inzet mogelijk maken moet er m.i. maar eens gekeken worden welke gebieden meteen voor defensie-inzet in aanmerking komen voordat er zoveel verloren gaat. Zoals het nu gaat is het volgens mij geen goede zaak om er op deze manier mee om te gaan. Denk ook aan de hitte waaronder de brandweermensen moeten werken. Bijna niet te doen geven ze zelf al aan.
Hoog tijd om eens goed de orde op zaken te stellen.

Vergeet niet dat het balletje binnen Defensie pas gaat rollen nadat er een aanvraag tot ondersteuning is gedaan.


jurjen_brw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
Die boeren die daar met hun giertanks rijden, zijn die gevraagd of zijn die puur op vrijwillige basis aan het helpen?

Misschien het zelfde systeem als brandweer ommen: http://www.brandweerommen.nl/2008022727/Bosbrandweer.html


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Brandweermensen zijn uitgeput. Het is moeilijk blussen met adembescherming. Je raakt gauw uitgeput.
Gebied is afgesloten voor publiek.
Het vuur gaat alle kanten op doordat wind ontbreekt.

Bron: www.rtvdrenthe.nl

Waarom worden ze dan niet afgelost? Op een open vlakte in de zon staan met deze temperaturen + brandweeruitrusting is nou niet echt ideaal... En dan van een hele andere orde: waarom wordt bijvoorbeeld de VNOG niet ter assistentie gevraagd? Die hebben veel ervaring met natuurbranden en ook materieel dat in dergelijk terrein zou moeten kunnen rijden. Bovendien is blussen d.m.v. dakblussing een stuk minder vermoeiend dan met slangen door het veld heen sleuren... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


bjornk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12


Hier ook weer een kaartje.
Van de brandweerwagens uit Friesland ben ik niet op de hoogte alleen de locaties van de kazerne's.

Ook heb ik nog eventueel veel van de omliggende kazerne's omcirkeld in het rood die zouden kunnen gaan helpen als het erger wordt.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Je hebt geen drol aan dakblussing als je TS tot aan zijn assen in de drassige veengrond zakt.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Vergeet niet dat het balletje binnen Defensie pas gaat rollen nadat er een aanvraag tot ondersteuning is gedaan.

Dat snap ik, Cobra4. Maar misschien is dat juist wel het punt waarin een wijziging moet komen.
Je zou b.v. aan een landelijk coördinatie centrum kunnen denken (die bestaat toch?).
Lijkt me een prima taak voor hen om een helicopterview te houden over de korpsen en incidenten.
Het LCC zou ook uit zichzelf die beslissing kunnen nemen om luchtsteun aan te bieden. Lokale korpsen denken hier misschien minder aan.
M.a.w. waarom vragen? Je kunt het ook bieden.  :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Je hebt geen drol aan dakblussing als je TS tot aan zijn assen in de drassige veengrond zakt.

Ik weet niet in hoeverre 4x4 TS'en daar kunnen rijden. Als er tractoren kunnen komen is het wellicht ook mogelijk voor brandweervoertuigen. Desnoods kan je met deze voertuigen op een stukje wel redelijk begaanbaar gebied een stoplijn creëren...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Mogelijk nieuwe aflos vanuit Fryslân:

112meldingen
14:01:35 25-04-11alle posten IBOW graag naar kazerne komen
0303064Officier van Dienst IBOW Oost & West Stellingwerf
0302060Korpsalarm Wolvega
0302059Korpsalarm Scherpenzeel
0302058Korpsalarm Noordwolde
0302043Korpsalarm Oosterwolde
0302042Korpsalarm Oldeberkoop
0302041Korpsalarm Haulerwijk


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Misschien moet men dan toch maar eens gaan denken aan: specifiek natuurbrandbestrijdingsmateriaal (voertuigen en dergelijke), specifieke opleiding, en misschien nog wel het belangrijkste aangepaste PBM's voor de brandweermannen. Het is bij dit soort temperaturen zo al warm genoeg in de brandende zon en dan moet je nog dat dikke bluspak incl. helm aan dat gemaakt is voor urban brandbestrijding. Bij natuurbrandbestrijding volstaan dunnere pakken ook en andere helmen zodat ook het hoofd voldoende koeling krijgt.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Dat snap ik, Cobra4. Maar misschien is dat juist wel het punt waarin een wijziging moet komen.
Je zou b.v. aan een landelijk coördinatie centrum kunnen denken (die bestaat toch?).
Lijkt me een prima taak voor hen om een helicopterview te houden over de korpsen en incidenten.
Het LCC zou ook uit zichzelf die beslissing kunnen nemen om luchtsteun aan te bieden. Lokale korpsen denken hier misschien minder aan.
M.a.w. waarom vragen? Je kunt het ook bieden.  :)

Correct het LOCC:

Citaat
In de ‘koude fase’ fungeert de sectie OpCen als centraal punt voor bijstands- of steunverleningsverzoeken. Het draagt daarmee bij aan de LOCC-verantwoordelijkheid voor de coördinatie van de inzet van mensen, middelen en eenheden van brandweer, politie, GHOR, defensie en het ministerie van VenJ. Verder verzorgt de sectie OpCen de coördinatie van de internationale inzet op operationeel niveau tussen genoemde diensten, o.a. in het kader van het Verdrag van Senningen (Benelux), het Verdrag van Enschede (Duitsland-Nederland) en het Verdrag van Prüm (EU).

Tevens is de sectie OpCen verantwoordelijk voor het opstellen en actueel houden van overzichten van mensen, middelen en expertise, gevraagde en geleverde bijstand en steunverlening. Daarnaast wordt overzicht bijgehouden van evenementen waarbij de disciplines meer dan normale inzet moeten plegen.

De sectie Advies is verder in de ‘koude fase’ verantwoordelijk voor de planmatige voorbereiding op het optreden in crisissituaties zoals het bijdragen aan de totstandkoming van landelijke crisisplannen en de operationalisering daarvan (planvorming in de preparatiefase).

Zij dienen dus al het overzicht te hebben als ik het zo lees.