GRIP 2 Grote brand (natuur Fochteloërveen) Meesterswijk - Bovensmilde 25-04-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Grote brand (natuur Fochteloërveen) Meesterswijk - Bovensmilde 25-04-2011  (gelezen 57804 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Is het niet mogelijk om een brandgang te creeeren? Zoiets hebben ze vorig jaar ook in Heeze gedaan met een tank van defensie geloof ik. Gezien dr in Havelte een tankbataljon zit zou dit misschien een optie zijn?

Wat denk je dat er met een tank gebeurd in dat gebied als een brandweerwagen al tot zijn assen wegzakt?
Juist, die zie je nooit meer terug. Ik denk dus niet dat het de oplossing is.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
 
Nee dat kunnen ze niet en in het donker is het al levensgeavaarlijk door allerlei slootjes en greppels en vennetjes.

Ken jij het gebied daar denk het niet.... Ik ken het het gebied wel ik kom daar uit de omgeving.

In de jaren tachtig zijn daar ook enkele grote branden geweest waarbij brandweerwagens vast zaten en verloren zijjn gegaan.

Vanmiddag hebben ze al een trekker met giertank er uit gesleept en later een brandweerwagen die nog niet eens op de heide stond maar aan de rand.

Maar wat zijn dan nog de mogelijkheden qua (na)blussen?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
dat zou inderdaad goed helpen, heb jij een idee hoe je even 100 hectare gortdroge natuur onder water te zetten? lijkt me namelijk niet erg makkelijk.

Laten we maar beginnen met alle WTS'sen van heel nederland op te roepen  :D

Het is een totaal gebied van 3000 ha, zet van mijn part dat hele gebied onder water. Dat is echt niet met voertuigen op te lossen, dat ben ik met je eens. Maar zet sluizen open of zo.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Is het niet mogelijk om een brandgang te creeeren? Zoiets hebben ze vorig jaar ook in Heeze gedaan met een tank van defensie geloof ik. Gezien dr in Havelte een tankbataljon zit zou dit misschien een optie zijn?

A dat Tank bataljon wat ook al wegbezuinigd wordt. Tanks zouden door middel van schuivers daar wel een brandgang kunnen maken. Maar het gebied waar het nu brand is dat ook geen veengrond?? Volgens mij kan dat spul dagen branden(Veen dan).


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Het is een totaal gebied van 3000 ha, zet van mijn part dat hele gebied onder water. Dat is echt niet met voertuigen op te lossen, dat ben ik met je eens. Maar zet sluizen open of zo.

een simpele rekensom leert mij dat wanneer je dat gebied onder een meter water wil zetten (wat gezien de droogte en hetgeen de grond opneemt wel nodig is) je 30.000.000 liter water nodig hebt, dat is met voertuigen never nooit op te lossen, met sluisen zal het zelfs nog lastig worden, als het al zou kunnen moet er eerst maar eens een sluis in de buurt zijn.

A dat Tank bataljon wat ook al wegbezuinigd wordt. Tanks zouden door middel van schuivers daar wel een brandgang kunnen maken. Maar het gebied waar het nu brand is dat ook geen veengrond?? Volgens mij kan dat spul dagen branden(Veen dan).

Klopt, veen kan branden in de grond. soms zelfs tot een meter diep. dit is haast niet uit te krijgen. hier is de grond meestal veen. dat zou betekenen dat als het gras weg is, het alsnog door kan branden over de grond.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Het is nat veen, (hoogveen). Heel wat anders dan droog veen.
Nat veen is een sompige massa.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Theo Daling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Maar wat zijn dan nog de mogelijkheden qua (na)blussen?

Dat zijn ze de hele dag al aan het doen met loonwerkers uit de opmgeving.

Dat is voor de trekkers met giertanks in  het donker in dat gebied ook geen optie denk ik. (lees ook levensgevaarlijk)

Die deskundigheid laat ik liever aan de bevelvoedder of wie daar het gezag daar heeft maar beslissen.

veen kan branden in de grond. soms zelfs tot een meter diep. dit is haast niet uit te krijgen. hier is de grond meestal veen. dat zou betekenen dat als het gras weg is, het alsnog door kan branden over de grond.

Bovenkant het gras is kurkdroog de onderkant is zeikenat het kan gelukkig niet onder de grond door branden....dat risico is in de zomer vele malen groter.


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Wat denk je dat er met een tank gebeurd in dat gebied als een brandweerwagen al tot zijn assen wegzakt?
Juist, die zie je nooit meer terug. Ik denk dus niet dat het de oplossing is.

klopt je hebt gelijk, zon ding blijft niet drijven.


Theo Daling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
De vorige serie foto's die ik heb geplaats zijn door mijn zoon van 12 gemaakt die heeft toestemming gegeven voor het plaatsen hier.

De onderstaande foto's zijn van mijn hand.





Deze trekker met giertank is door een collega loonwerker uit het hoogveen gesleept.




De blusheli's hadden genoeg publiek.




Alvast een strook natmaken.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Hulpdiensten nog uren bezig met brand Drenthe

AMSTERDAM - De hulpdiensten zijn mogelijk nog de hele nacht aan het nablussen in de buurt van het Drentse Bovensmilde. Dat denkt een woordvoerder van de brandweer.

Twee defensiehelikopters die helpen met blussen worden tot 21.00 uur ingezet. Dan wordt het donker. "Water halen wordt dan erg lastig."

De hulpdiensten hebben de brand rond 20.30 uur onder controle, maar het sein brand meester is nog niet gegeven. Er is nog een 'hete plek'.

Cougartransporthelikopters

De brandweer hoopt voordat de twee Cougartransporthelikopters stoppen met het uitstorten van water boven het natuurgebied Fochteloërveen deze hete plek te hebben afgekoeld en dat het sein brand meester kan worden gegeven.

Boven de hete plek worden de helikopters vooral ingezet om te blussen.

Bovensmilde

De brand woedt sinds maandagochtend op een groot heideveld van een bij een kilometer in de buurt van Bovensmilde. Een groot deel hiervan is afgebrand.

De brandweer spreekt van zeker enkele tientallen hectares. Voorkomen kon worden dat de brand zich uitbreidde naar een bosgebied en bebouwing.

Als het sein brand meester is gegeven, wordt het een kwestie van nablussen, zegt de woordvoerder. Hoelang dat nog gaat duren, is nog onduidelijk. "Maar ik gok dat we nog best wel eens de hele nacht bezig kunnen zijn", zegt de woordvoerder.

De grond in

Volgens de woordvoerder ligt in het gebied veen, wat het bestrijden van het vuur lastig maakt. "Bij veen kan de brand aan de bovenkant uit zijn, maar het vuur zakt bij veen de grond in, dus het kan eronder nog behoorlijk heet zijn."

Om die plekken op te sporen, wordt een politiehelikopter ingezet, waarmee warme plekken kunnen worden ontdekt.

http://www.nu.nl/binnenland/2500379/hulpdiensten-nog-uren-bezig-met-brand-drenthe-.html