Landingsplaats bij traumacentra

Auteur Topic: Landingsplaats bij traumacentra  (gelezen 8473 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 26 april 2011, 09:33:47
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Datum 20 april 2011

Betreft kamervragen

Ons kenmerk CZ-U-3059433
Zaaknummer 3059432

Uw brief 29 maart 2011

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Omzigt (CDA) over traumahelikopters in Enschede (2011Z06472).

Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
mw. drs. E.I. Schippers

Vragen van het lid Omtzigt (CDA) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de traumahelikopters in Enschede die door de nieuwbouw niet meer vlak bij het traumacentrum kunnen landen (ingezonden 29 maart 2011)
1. Heeft u kennisgenomen van het artikel “Elke seconde telt, maar niet in Enschede!”? 1)
Ja.

2. Klopt het dat na de 400 miljoen euro kostende nieuwbouw van het ziekenhuis in Enschede de traumahelikopter niet meer vlak bij het traumacentrum landt, maar dat ernstig gewonde patiënten tot vijf minuten langer door gangen gereden moeten worden op een brancard voordat zij in het traumacentrum aankomen?
Het ziekenhuis in Enschede heeft mij verzekerd dat men nog volop bezig is met nadenken over de landingsplek voor de traumahelikopter in relatie tot een snelle verbinding tussen de landingsplek en de Spoedeisende Hulp afdeling van het ziekenhuis (SEH) en de CT/traumakamer.
Op basis van een risicoanalyse, waarbij aspecten als ongunstige windrichting, aanvliegroute, bebouwingshoogte, thermiek, glas, zonnepanelen (die leiden tot ongewenste spiegelingen voor de piloot) alsmede kerosine uitstoot bij de inlaat van het luchtbehandelingssysteem aan de orde zijn, is overleg geweest met de helikoptervervoerders van ANWB en de ADAC. Het ziekenhuis heeft op grond daarvan besloten het helikopterplatform niet te verplaatsen naar het dak van de nieuwbouw. Medisch Spectrum Twente (MST) werkt momenteel aan twee oplossingen om de vervoertijd van de patiënt van het helikopterplatform naar de SEH en traumakamer te verkorten.
Overigens is (nieuw/ver)bouw van een ziekenhuis primair de verantwoordelijkheid van een ziekenhuis zelf. Hierbij dient uiteraard rekening te worden gehouden met een goede toegankelijkheid voor de patiënt van de SEH en de CT/traumakamer en een korte vervoertijd van de patiënt binnen het ziekenhuis.

3. Deelt u de mening dat de inzet van een dure traumahelikopter, die toch tijdwinst moet boeken, hiermee partieel teniet gedaan wordt?
De inzet van een traumahelikopter is bedoeld om zo snel mogelijk een arts (vaak anesthesist/traumachirurg) en verpleegkundige naar de plaats van het ongeval te brengen. Het gaat in Enschede om inzet van de Nederlandse traumahelikopter van het UMC Groningen en/of het St. Radboud ziekenhuis te Nijmegen. De eerste is gestationeerd in Groningen en de tweede in Volkel. De (tijd)winst zit dan in het snel kunnen verlenen van levensreddende hulp aan de patiënt op de plaats van het ongeval door een arts, waardoor deze in gestabiliseerde toestand naar het ziekenhuis vervoerd kan worden. De tijdwinst van een helikopter zit dus vooral in het aanvliegen naar de plaats van het ongeval en de stabilisatie en eerste behandeling ter plekke. In het merendeel van de gevallen wordt de patiënt aansluitend per ambulance naar het meest dichtstbijzijnde en voor de patiënt meest geschikte ziekenhuis vervoerd. Het vervoer van de patiënt per traumahelikopter vindt beduidend minder plaats. Dit blijkt uit recent onderzoek van RIVM en het Julius Centrum. Van de helikopterinzetten in 2007 en 2008 in traumaregio Oost-Nederland blijkt 75% van de gestabiliseerde patiënten per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd te zijn1. De Duitse helikopters vervoeren naar verhouding vaker patiënten. Ik ben het met u eens dat het de voorkeur heeft als de tijd tussen aankomst van de patiënt per ambulance of helikopter en daadwerkelijke aankomst in het traumacentrum zo kort mogelijk is.

4. Bent u bereid om uit te zoeken met de betrokken partijen (Medisch Spectrum Twente, ADAC en ANWB) hoe deze situatie verbeterd kan worden? Zo nee, wiens verantwoordelijkheid is het dan dat hier een betere oplossing gevonden wordt?
In de antwoorden op vraag 2 en 3 is dit feitelijk al aan de orde gekomen. MST heeft tijdens de nieuwbouwplanning reeds contact gezocht met de ANWB en ADAC voor advies. Het ziekenhuis heeft mij bericht te werken aan oplossingen om het vervoer binnen het ziekenhuis te verkorten.

1) Tubantia, 25 maart 2011




Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2011, 16:27:26
Ik denk dat dit persbericht het beste in dit topic past:

Citaat
Nieuwe landingsplaats traumaheli bij Klinikum

Het academisch ziekenhuis in Aken (Duitsland), het Klinikum, heeft voor ruim zeven miljoen euro een nieuwe landingsplaats laten bouwen voor de trauma-helikopter.

Volgens een woordvoerder van het ziekenhuis zijn specialisten en verpleegkundigen sneller bij de helikopter om zwaargewonde patiënten te helpen. Dat levert een tijdswinst op van vijf tot zeven minuten. De helikopter van Aken wordt ook ingezet in Limburg.

http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5327732/_rp_links4_hasclickpage/1_1013
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 13 november 2011, 15:19:21
’Klacht traumaheli ongegrond’

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/alkmaar/article12385483.ece/%E2%80%99Klacht-traumaheli-ongegrond%E2%80%99
Door Redacteur Alkmaar
Gepubliceerd op 11 november 11, 20:02

LANGEDIJK - De Stichting Burgerbelang Langedijk (SBL) wil dat het gemeentebestuur voorkomt dat Langedijkers overlast gaan ondervinden van traumahelikopters zodra het nieuwe ziekenhuis in Heerhugowaard gereed is. Een woordvoerder van de organisatie van de traumaheli’s stelt daar tegenover dat die kans op overlast zich hooguit drie keer per jaar zal voordoen.

De stichting wijst erop dat bij het nieuwe ziekenhuis in Heerhugowaard een helikopterplatform komt. Het ziekenhuis heeft al aangegeven dat de heli’s niet over Heerhugowaardse woonwijken zullen gaan. SBL stelt dat als Heerhugowaard die toezegging krijgt, het niet zo mag zijn dat de heli’s dus wel – ’en wellicht nagenoeg uitsluitend’ – over woonwijken van Langedijk en in het bijzonder van Sint Pancras zullen vliegen. De stichting stelt hierover ook al benaderd te zijn door verontruste bewoners. Die zouden in totaal zo’n vijftig mensen vertegenwoordigen.
De organisatie heeft de gemeente een brief gestuurd met daarin het nadrukkelijke verzoek alles in het werk te stellen om overlast door traumahelikopters in Langedijk te voorkomen. Het college zou daarom waar en wanneer maar mogelijk bezwaren moeten indienen tegen die helikopterlandingsplaats via bezwaarschriften en zienswijzen.

Verbaasd
Voorlichter Jan Spee van het VU medisch centrum, standplaats van de traumahelikopters, is verbaasd. ,,De traumahelikopters vervoeren in principe geen patiënten. Kunnen ze ook niet want ze zitten vol met medisch apparatuur. De helpers in de helikopter vliegen naar een ongeluk, helpen daar mee een gewonde zo stabiel te krijgen dat die met een ambulance naar een ziekenhuis kan worden vervoerd en vliegen weer weg. Dat is hun werkwijze.’’
Spee denkt dan ook dat het slechts bij zeer hoge uitzondering en alleen in een uiterst urgente situatie zal gebeuren dat een helikopter een patiënt meeneemt en dan is het ook maar de vraag of die naar Heerhugowaard zal worden gevlogen. Meer dan drie keer in het jaar zal dat volgens hem zeker niet voorkomen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #3 Gepost op: 14 november 2011, 22:59:26
Denk wel dat de heer Spee vergeet te melden dat er wel eens een arts instapt in de ambu en deze dan weer met de heli wordt opgehaald....

Mzzl, d'n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 15 november 2011, 20:24:39
Tsja, en hoeveel overlast heb je nu daadwerkelijk van een overvliegende helikopter ... Ik zie hier dagelijks gemiddeld een keer of acht een politie/traumahelikopter overkomen en je hoort ze nauwelijks  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #5 Gepost op: 15 november 2011, 20:57:39
Ik vind dit soort protesten volledig kansloos. Dit ding is niet voor de hobby of voor het comfort van het leven verzonnen, maar voor levensbedreigende noodsituaties. Niemand heeft er profijt van als de heli moet uitrukken. De klagers moeten zich schamen!


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #6 Gepost op: 15 november 2011, 22:02:33
Denk wel dat de heer Spee vergeet te melden dat er wel eens een arts instapt in de ambu en deze dan weer met de heli wordt opgehaald....

Mzzl, d'n Druif

Maar de kans dat die ambulance met arts dan naar Heerhugowaard rijdt is vervolgens weer niet zo groot, dus inderdaad, vaker dan 3x per jaar zal dat echt niet zijn.

Als de arts meegaat is dit niet omdat pt dusdanig stabiel is dat je hem naar het lokale ziekenhuis om de hoek gaat brengen. Dan gaat pt meestal richting één van de 11 traumacentra in Nederland  ;)

Verder sluit ik me bij SniperEye aan...


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #7 Gepost op: 15 november 2011, 22:13:19
Maar de kans dat die ambulance met arts dan naar Heerhugowaard rijdt is vervolgens weer niet zo groot, dus inderdaad, vaker dan 3x per jaar zal dat echt niet zijn.

Als de arts meegaat is dit niet omdat pt dusdanig stabiel is dat je hem naar het lokale ziekenhuis om de hoek gaat brengen. Dan gaat pt meestal richting één van de 11 traumacentra in Nederland  ;)

Verder sluit ik me bij SniperEye aan...
Nou nou... 'lokale ziekenhuis om de hoek'... er gaan heel wat ernstige patiënten uit de kop van Noord-Holland naar het MCA hoor! Officieel is het MCA misschien geen traumacentrum, ze kunnen wel 'heel wat hebben'. (En de VU is nou niet bepaald lekker dichtbij, vanuit Julianadorp bijv.)

Ik vind dit soort protesten volledig kansloos. Dit ding is niet voor de hobby of voor het comfort van het leven verzonnen, maar voor levensbedreigende noodsituaties. Niemand heeft er profijt van als de heli moet uitrukken. De klagers moeten zich schamen!
Eens!!
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #8 Gepost op: 15 november 2011, 22:31:50
Zou een ambulance met OGS niet meer mensen uit de slaap halen?
CN NRK


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #9 Gepost op: 15 november 2011, 23:37:26
Nou nou... 'lokale ziekenhuis om de hoek'... er gaan heel wat ernstige patiënten uit de kop van Noord-Holland naar het MCA hoor! Officieel is het MCA misschien geen traumacentrum, ze kunnen wel 'heel wat hebben'. (En de VU is nou niet bepaald lekker dichtbij, vanuit Julianadorp bijv.)
Eens!!

Maar we hebben het hier niet over het MCA maar over het Westfries Gasthuis in Heerhugowaard  ;)