Middelbrand (restaurant de Vondeltuin) Vondelpark - Amsterdam 26-04-2011

Auteur Topic: Middelbrand (restaurant de Vondeltuin) Vondelpark - Amsterdam 26-04-2011  (gelezen 4051 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Markoio

• Forum gebruiker
Uh, in de binnenstad rijd men standaard met 2x ts en 2 x ladder aan toch? Ze gaan toch niet standaard voor middelbrand alarmeren? ;)
Ik zag wel vandaag dat ze geen extra ts alarmeerden voor de opschaling. Dus op het moment dat men middelbrand afgeeft in Amsterdam komen er alleen wat ondersteunende diensten bij... correct me if im wrong.

Dat hoeft niet, ze kunnen ook een 3e TS gealarmeerd hebben via de Mobi, omdat het voertuig niet in de kazerne stond. Pas in oktober gaan we over naar de "landelijke" middelbrand. Dus tot die tijd is het nog gewoon zo dat bij middelbrand er 3 AS'en staan. Na oktober is het volgens mij de bedoeling dat de huidige uitrukvoorstellen voor binnenbrand gehandhaafd blijven (grachtengordel 2x AS, 2xAL) en dat bij middelbrand er alleen de OvD en VvD gealarmeerd worden.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Tja, als ik de alarmeringen zo zie, dan gaat er dus het 'standaard' uitruk voorstel naar toe. Dus staan er twee autospuiten ter plaatse. Later worden er nog 2 gealarmeerd. Dan zijn er dus vier autospuiten ingezet. (grote brand?) En daarna wordt er gealarmeerd voor middelbrand.  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Markoio

• Forum gebruiker
Tja, als ik de alarmeringen zo zie, dan gaat er dus het 'standaard' uitruk voorstel naar toe. Dus staan er twee autospuiten ter plaatse. Later worden er nog 2 gealarmeerd. Dan zijn er dus vier autospuiten ingezet. (grote brand?) En daarna wordt er gealarmeerd voor middelbrand.  ::)

of om het nog ingewikkelder te maken....... een derde AS voor middelbrand(Teunis) en Zebra voor aflossing ivm het weer. Wat van belang is om te realiseren is dat er in Amsterdam een kwalificatie van de brand gegeven wordt en soms daarnaast ook nog het benodigd aantal eenheden. Zo kan het dus voor komen dat er een middelbrand is met 2 of 3 AS'en of een grote Brand met 4 Autospuiten of meer. Tevens kennen we ook nog vanwege hittestuwing de regel dat er in principe nog maar 1 cylinder door een bezetting gebruikt mag worden de gewoonte om met prio-1 af te lossen....dus daar komt vermoedelijk de alarmering van Zebra vandaan

guest4965

• Gast
Ik zie dat de termen 'uitrukvoorstellen' en 'ingezet' door elkaar worden gebruikt, daar moet je goed op letten.
Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat als er twee autospuiten worden gealarmeerd (zoals in de binnenstad van Amsterdam het geval is), dat ze ook beide worden ingezet. En het is pas middelbrand als beide autospuiten zijn ingezet, niet als er twee ter plaatse zijn.
En zoals Markoio al aangeeft (en hij kan het weten) gaat er in Amsterdam ook e.e.a. veranderen en wordt het gelijk getrokken met de rest van Nederland. Maar feit blijft dat er van twee kanten aangereden moet worden, dat is wel duidelijk als je wel eens in Amsterdam bent met de auto...

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Ik zie dat de termen 'uitrukvoorstellen' en 'ingezet' door elkaar worden gebruikt, daar moet je goed op letten.
Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat als er twee autospuiten worden gealarmeerd (zoals in de binnenstad van Amsterdam het geval is), dat ze ook beide worden ingezet. En het is pas middelbrand als beide autospuiten zijn ingezet,

Dat is dus niet helemaal waar. Hier in het vondelpark waren er twee tassen bezig met de inzet en daarna (zeker 20 minuten later) werd er pas opgeschaald naar middelbrand.

guest4965

• Gast
Dat is dus niet helemaal waar. Hier in het vondelpark waren er twee tassen bezig met de inzet en daarna (zeker 20 minuten later) werd er pas opgeschaald naar middelbrand.
Wellicht is er al eerder opgeschaald (OvD was al ter plaatse, anderen wellicht gebeld) en was de melding puur voor de formaliteit?!.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Wellicht is er al eerder opgeschaald (OvD was al ter plaatse, anderen wellicht gebeld) en was de melding puur voor de formaliteit?!.

Op het moment dat er opgeschaald wordt, wordt er gealarmeerd en niet later. Alarmeren is niet vrijblijvend, bij het opschalen onstaan automatisch zogenaamde "taken" die afgehandeld moeten worden. Je ziet bij de opschaling naar middelbrand dat daar de nodige functionarissen bij horen. Die willen uiteraard ook tijdig in kennis gesteld worden, anders is alarmeren overbodig.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker

BRW4120

• Forum gebruiker
  • Beheerder Meldkamer
dat kan. het kan nog steeds kleine brand zijn in amsterdam met 2x ts ingezet.
opschaling middelbrand = 3x ts.
dus het kan zijn dat er na 20 minuten besloten wordt om op te schalen omdat het met de aanwezig 2 ts'en niet genoeg is.