Zoals het in de USA gebruikelijk, cq. verplicht, is om zo ver mogelijk naar rechts te gaan, en snelheid te verminderen, tot een bepaald aantal mijlen of zelfs te stoppen, en pas weer door te rijden als het noodvoertuig gepasseerd is, is dit een methode die in Nederland handig zou kunnen zijn of zou het alleen maar averechts werken met alle rotondes, hoge stoepranden en busbanen e.d.
Ik merkte een tijdje terug, rijdende in Hoorn, toen een ambulance mij van voren naderde en die veel moeite had om zijn voorgangers voorbij te komen, dat mijn "Amerikaanse" manoeuvre (ruim de berm insturen en snelheid rustig verminderen zodat de auto's achter me niet anders konden dan ook snelheid minderen) ik een automatisch gaatje creëerde voor de ambu-bemanning langszij en door het midden, die het handje (denk ik) dankbaar opstak.
Zowiezo denk ik dat er meer bewustwording moet komen in het verkeer voor wat betreft het handelen als je blauwblauw ziet, maar zou het wat zijn in Nederland, die Amerikaanse methode?