Tips van de hulpdiensten, ''hoe te reageren op een spoedvoertuig ?''

Auteur Topic: Tips van de hulpdiensten, ''hoe te reageren op een spoedvoertuig ?''  (gelezen 14562 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danoontje

  • Gespecialiseerd Verpleegkundige met ruime praktijkervaring
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Gebeurt zoiets vaker? Tijdens een spoedrit aangehouden worden? Bizar! Is dat naar aanleiding van incidenten met HV-voertuigen die ongeoorloofd met OGS hebben gereden? Zo ja, dan nog vind ik het erg overantwoordelijk van betreffende KLPD-er. Als iedere seconde telt...wie vertelt dat die overijverige figuur even? Hij had ook even de CPA kunnen contacten als ie het niet vertrouwde.   ???

Ik kan me niet voorstellen dat er AB's zonder toestemming met OGS rijden? Staat echt de "doodsstraf"op.
Misschien dat het elders wel zo is maar kan me niet voorstellen.
IC vpk, AVP, Docent, MBO, HBO


Bart S

  • Gast
Tja... we zijn allemaal mensen... gelukkig zijn mijn ervaringen met de politie allemaal overwegend positief. Ken helaas wel de voorbeelden dat ze inderdaad als idioten rijden (ja, ook de jongere agenten) maar aan de andere kant zie ik mijn eigen collega's ook wel eens dingen doen waarvan ik denk "moet dat nou zo". Tijdens mijn opleiding is me ooit door een 'ouwe rot' verteld dat het er uiteindelijk om gaat dat we allemaal na de dienst weer heelhuids naar huis willen, en zolang je je dat blijft beseffen....


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Citaat
Ik heb toch een beetje een dubbel gevoel hierbij, ik denk dat ik door de ambulance rijopleiding een goede chauffeur ben geworden, de rijopleiding ambulancechauffeur is inderdaad ook inclusief de rem reactie en stop afstanden, daardoor denk ik dat ik gecombineerd met mijn eerder opgedane rijervaring capabel genoeg ben om tijdens een A1 te beslissen dat ik over de vluchtstrook ga rijden met een bepaalde snelheid. Ik weet net zo goed als de "goden"van het KLPD(als ik jou zo ongeveer mag geloven) dat je daar mee moet oppassen, ik heb (opgeteld bij mijn vorige werkgever) dagenlang over de vluchtstrook gereden met OGS inmiddels...   dus die valkuilen ken ik inmiddels wel  
Daarnaast: ik ben ook behoorlijk gespecialiseerd in verkeer: Ik ben beroepschauffeur, mijn werk is autorijden, ik rij de hele dag, terwijl ik bewust met het verkeer om me heen bezig ben om de rit die ik heb zo efficiënt mogelijk te rijden en zo comfortabel mogelijk te maken voor mijn patiënt achterin. Dat betekend dat ik mij bijvoorbeeld ook continue bewust probeer te zijn van de toestand van de weg, de route die ik wil/kan rijden, de mogelijkheden en onmogelijkheden die ontstaan door andere weggebruikers, de toestand van de patiënt, en/of daarvan afgeleid de noodzaak om bepaalde risico's te nemen onderweg naar een melding/ziekenhuis. Die risico's neem ik dan ook bewust, niet omdat ik het nou zo leuk vindt om met 80 langs een file te blazen, maar  omdat ik voor mezelf het idee heb dat de combinatie van de breedte van de vluchtstrook met de snelheid van het verkeer en mijn eigen snelheid dusdanig is dat ik denk er zonder problemen voor anderen te veroorzaken langs kan. Dat is namelijk mijn werk: dat busje waar ik met mijn collega inzit zo snel als veilig kan op de plaats brengen waar op ons gewacht wordt....


Ik snap wat je bedoelt hoor ;) Het zijn geen goden, zij weten nu eenmaal veel van verkeer. Dat is een feit. Jij, ik en nog veel meer mensen weten daar ook heel wat van, laat daar geen misverstand over bestaan.
Let wel, de politie heeft wel een toezichthoudende taak en kijkt er daarom anders naar dan anderen. Ik vind het persoonlijk wat ver gaan om een hv-dienst welke met ogs ( met max 70 km/u )over de vluchtstrook gaat, staande te houden. Zoals ik al in mijn vorige bericht zei: gewoon ff een belletje naar de cpa of een bezoekje aan de collega's van de bewuste hv-dienst na afloop van hun inzet om een gesprek aan te gaan.


Okay ik chargeer een beetje... maar de kern mag duidelijk zijn. Waar ik nog wel benieuwd naar ben is naar een voorbeeld m.b.t. jouw laatste opmerking? Wat maakt een politie agent mee wat zo'n dringende spoedbehoefte heeft dat hij daar zo,n groot verkeersrisico voor mag nemen. Naar mijn mening is die reden er namelijk niet. Maar goed, ik draag dan ook geen pistool, wapenstok en pepperspray.  

Een "leuk" praktijk voorbeeldje. Melding gevallen fietser. We vertrekken samen met politie onder A1 richting ongevals locatie. Wij rijden pittig daar naar toe, politie rijdt ons volledig zoek. Scheurt kruising over, links rechts over banen en vluchtstrook. Komen vervolgens aan en wij vragen wat ook alweer de reden was dat het zo moest. We hadden toch toestemming was het antwoord. Uhm....maar wij kwamen toch voor de gezondheid van het slachtoffer, wat is jullie excuus zo hard te rijden. Daar moesten ze even over nadenken... en dat duurde even. ???


Een groot verkeersrisicio is sowieso aanwezig bij het rijden met ogs, het maakt niet uit welke hv-dienst dat is op dat moment. Het verschil met de overige hv-diensten is dat de politie een toezicht -en handhavende taak heeft. Uit ervaring: je rijdt toch anders met ogs als je achter een bankovervaller aan zit, dan dat je naar een onwel persoon onderweg bent. Ik neem aan dat een ieder zich daar wel iets bij kan voorstellen, of je het nu met me eens bent of niet. Maar ook dan geldt: artikel 5 WVW'94 blijft van toepassing, dus geen gevaar of hinder veroorzaken voor het overige verkeer.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Een groot verkeersrisicio is sowieso aanwezig bij het rijden met ogs, het maakt niet uit welke hv-dienst dat is op dat moment. Het verschil met de overige hv-diensten is dat de politie een toezicht -en handhavende taak heeft. Uit ervaring: je rijdt toch anders met ogs als je achter een bankovervaller aan zit, dan dat je naar een onwel persoon onderweg bent. Ik neem aan dat een ieder zich daar wel iets bij kan voorstellen, of je het nu met me eens bent of niet. Maar ook dan geldt: artikel 5 WVW'94 blijft van toepassing, dus geen gevaar of hinder veroorzaken voor het overige verkeer.
Dat is omgekeerd evenredig naar de taak die je te vervullen hebt... ik rij naar een bankoverval een stuk rustiger dan naar een onwel persoon.... ik heb namelijk al gezien dat een onwelle zomaar een reanimatie kan worden, en bij die bankoverval heb ik in eerste instantie toch niets te zoeken ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064

Let wel, de politie heeft wel een toezichthoudende taak en kijkt er daarom anders naar dan anderen. Ik vind het persoonlijk wat ver gaan om een hv-dienst welke met ogs ( met max 70 km/u )over de vluchtstrook gaat, staande te houden. Zoals ik al in mijn vorige bericht zei: gewoon ff een belletje naar de cpa of een bezoekje aan de collega's van de bewuste hv-dienst na afloop van hun inzet om een gesprek aan te gaan.
 
De agenten verdienen een pluim als jij met max. 70 km per uur langs een staanstaande of langzaam rijdende file rijd en jouw hierop direct aanspreken.

Is het niet zo dat jij als voorrangsvoertuig maar met 20 km verschil boven de snelheid van het overige verkeer mag rijden??
En daarnaast mag jij als voorrangsvoertuig maar maximaal 50 km per uur over de vluchtstrook rijden.

Deze agenten krijgen een pluim van mij, je moet blij zijn dat je ze niet "gepakt" hebben voor artikel 5!
En dan verwacht jij een gesprekje na je dienst............................


Danoontje

  • Gespecialiseerd Verpleegkundige met ruime praktijkervaring
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Die 70 km/uur maak jij er van. Ze reden keurig en met voorzichtigheid. Maar "maakt niet uit" hoor, kind is overleden.
En dan heb jij het over "pluimen"...ongelofelijk.  :(
IC vpk, AVP, Docent, MBO, HBO


Bart S

  • Gast
Ehm... is er een (aantoonbaar) verband tussen het staande houden, en het overlijden van het kindje? Let wel, ik wil de actie van het KLPD niet goedpraten hoor.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
De agenten verdienen een pluim als jij met max. 70 km per uur langs een staanstaande of langzaam rijdende file rijd en jouw hierop direct aanspreken.

Is het niet zo dat jij als voorrangsvoertuig maar met 20 km verschil boven de snelheid van het overige verkeer mag rijden??
En daarnaast mag jij als voorrangsvoertuig maar maximaal 50 km per uur over de vluchtstrook rijden.

Deze agenten krijgen een pluim van mij, je moet blij zijn dat je ze niet "gepakt" hebben voor artikel 5!
En dan verwacht jij een gesprekje na je dienst............................

Ik hoop dat je de vorige berichten gewoon niet gelezen hebt: het ging hier over een ambulance, met zwaailichten en alles aan, onderweg naar een kinderreanimatie...
Arts  www.alphalog.nl


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
De agenten verdienen een pluim als jij met max. 70 km per uur langs een staanstaande of langzaam rijdende file rijd en jouw hierop direct aanspreken.

Is het niet zo dat jij als voorrangsvoertuig maar met 20 km verschil boven de snelheid van het overige verkeer mag rijden??
En daarnaast mag jij als voorrangsvoertuig maar maximaal 50 km per uur over de vluchtstrook rijden.

Deze agenten krijgen een pluim van mij, je moet blij zijn dat je ze niet "gepakt" hebben voor artikel 5!
En dan verwacht jij een gesprekje na je dienst............................

Een typisch voorbeeld van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt:

Die 50 km/u geldt wanneer je een file over vluchtstrook passeert welke stilstaat, bij langzaamrijdend verkeer mag je met 20 km/u snelheidsverschil over de vluchtstrook tot een maximum van 80 km/u. Dit wil dus zeggen dat op het moment dat de file 70 km/u rijdt jij toch maar maximaal 80 mag en dan gaat dus die 20 km/u snelheidsverschil niet meer op.
Een en ander vanzelfsprekend onder het voeren van OGS.

Het is toch zo dat een ambu niet zomaar over de vluchtstrook gaat rijden, daar moet toch begrip voor zijn: op het moment dat zo'n ambu-chauffeur een stopteken krijgt hoop ik dat daar een staaltje burgerlijke ongehoorzaamheid zich zal voordoen en daarmee een proefproces wordt uitgelokt......je moet er niet aan denken dat door zo'n overijverige diender er iemand komt te overlijden.......wie krijgt dan de agressie voor zijn knikker...juist de ambu-bemanning!!!!

Ruud


Danoontje

  • Gespecialiseerd Verpleegkundige met ruime praktijkervaring
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Ehm... is er een (aantoonbaar) verband tussen het staande houden, en het overlijden van het kindje? Let wel, ik wil de actie van het KLPD niet goedpraten hoor.

Daar komen we nooit achter, maar de gedachte alleen is al om misselijk van te worden.
Dit is tevens mijn laatste reactie, ik voel bij dit onderwerp iedere keer een fors gevoel van onrechtvaardigheid opborrelen... en de statements van de dienders gaat dat er niet beter op maken.

Gegroet!
IC vpk, AVP, Docent, MBO, HBO