Tips van de hulpdiensten, ''hoe te reageren op een spoedvoertuig ?''

Auteur Topic: Tips van de hulpdiensten, ''hoe te reageren op een spoedvoertuig ?''  (gelezen 14412 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Ik sluit me er bij aan. Zowezo vreemd verhaal. Je haalt toch geen ambu met prio 1 van de weg. Lijkt wel alsof men wil laten zien dat ze net iets meer mogen. Van de week rij ik op de neutrale weg van Brunssum naar Sittard, komt er een motoragent achter me aan. Net voor de overzichtelijke bocht haalt hij mij en 5 auto's in over de doorgetrokken streep. Wind in de rug en bijna plat liggen op de kuip. Even later doet hij dit weer met een bloedgang. Kom ik aan in Sittard zie ik dat hij een personenauto met aanhanger zonder wit kenteken van de weg heeft gehaald. Is het dit dan waard? En dit kan dan wel?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Het zou getuigen van consequentheid als ze dan ook de ambu van de weg halen die de snelheid overschreidt wanneer deze onderweg is naar een zwaargewonde agent, maar nee dan verwacht men dat je de bus door zijn snelheidsbegrenzer heen trapt en mag plotseling alles.....doe je dat niet dan is men ook weer beledigd......je doet het dus nooit goed.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Zullen we weer terug gaan naar het onderwerp.... Tips van ambulance chauffeurs voor het overige verkeer...  ;) Als er spinoffs zijn kan er een nieuwtopic geopend worden als daar behoefte aan is.  :)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Ik hoop dat je de vorige berichten gewoon niet gelezen hebt: het ging hier over een ambulance, met zwaailichten en alles aan, onderweg naar een kinderreanimatie...
Ik heb zeker de voorgaande berichten gelezen

maar er moet ook rekening worden gehouden met het overige weg verkeer en de manier waarop men reageert op vanuit de file
ook een ambulance heeft te maken met stopafstand, remafstand en reactie tijd.
Dus moet een ambulance zich aanpassen aan wat het overige verkeer doet: uit een stilstaande file kan iemand de vluchtstrook op lopen om een boodschap te gaan doen: als de ambulance deze persoon aanrijdt kan de ambulance niet meer naar het noodgeval voor het op weg naar toe was. En dan??? Dan is er ook geen hulp.

Ook bij files die langzaam rijden is het noodzakelijk dat chauffeurs van voorrangsvoertuigen dusdanig rijden dat men ten alle tijden goed kan reageren op de gedragingen van de mede-weggebruikers.

Want net als jij, wil ik dat de ambulance aankomt waar het op weg naar toe was..........veilig en zonder brokken

En als zij dat niet netjes doen, tja dan worden zij er op aangesproken net als iedere andere weggebruiker alleen de weggebruiker met bon en deze ambulance-chauffeur met een waarschuwing


sandy

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Denk jij nou echt dat daar geen rekening mee gehouden wordt...????

De opleiding voor ambulance chauffeur is behoorlijk pittig hoor, er wordtd rekening gehouden met automobilisten die "rare" dingen gaan doen en wat betreft de snelheden....lees het een na laatste bericht van RuudF nog maar een keer, voordat je slimme tips gaat geven.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Denk jij nou echt dat daar geen rekening mee gehouden wordt...????

De opleiding voor ambulance chauffeur is behoorlijk pittig hoor, er wordtd rekening gehouden met automobilisten die "rare" dingen gaan doen en wat betreft de snelheden....lees het een na laatste bericht van RuudF nog maar een keer, voordat je slimme tips gaat geven.


Ik geef geen slimme tips
MAAR MIJN MENING  

en wat ik ZELF heb GEZIEN of moet ik dan maar mijn ogen sluiten voor het gedrag van deze "chauffeurs" omdat zij een pittige opleiding hebben gehad en het dus wel "kunnen"

maar ik merk het al ik trap sommige op hun teentjes

en het ligt NOOIT aan henzelf maar altijd aan de ander
gelukkig denken daar de RECHTERS anders over..................................dat zijn dan zeker ook ZEIKERDS en ZEURPIETEN............


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Een "leuk" praktijk voorbeeldje. Melding gevallen fietser. We vertrekken samen met politie onder A1 richting ongevals locatie. Wij rijden pittig daar naar toe, politie rijdt ons volledig zoek. Scheurt kruising over, links rechts over banen en vluchtstrook. Komen vervolgens aan en wij vragen wat ook alweer de reden was dat het zo moest. We hadden toch toestemming was het antwoord. Uhm....maar wij kwamen toch voor de gezondheid van het slachtoffer, wat is jullie excuus zo hard te rijden. Daar moesten ze even over nadenken... en dat duurde even. ???

Iedere chauf heeft zijn eigen rijstijl, en soms vind ik die ook té agressief. En daar zeg ik dan ook wat van. Ik wil ook veilig thuis komen.

Maar weet je, ik denk altijd, waarom zou je niet op zij gaan? Wat als het jouw moeder is waar we naar toe onderweg zijn?

Vorige week besloot een overijverige KLPD agent een collega ambu aan te houden omdat hij met A1 OGS op de vluchtstrook reed. Het was spits en door wegwerkzaamheden was er geen andere keus. Toen hij vroeg waarom ze zo hard reden en de collega fijntjes meldde dat ze onderweg waren naar een kinderreanimatie (was ook zo!) bond hij wel in. Op dat soort momenten denk ik echt dat we leven in een hele rare wereld. Met name het KLPD heeft er momenteel een handje van je gewoon onderweg staande te houden, OGS of niet. Dat WIJ op dat moment wel naar een acute situatie onderweg zijn heeft dan weining meerwaarde?

Dat zij elkaar en anderen het licht uit de ogen rijden alleen maar omdat ze "toestemming" krijgen schijnt gewoon te zijn....de wereld op zijn kop. Mijn visie? Niemand is het waard niet meer levend thuis te komen. Als een situatie van die ene minuut af moet hangen dan is het al zo slecht dat het überhaubt maar de vraag is of wij nog verschil gaan uitmaken. Dus rij veilig, en hanteer de wvw en de uitzonderingen waar wij mee mogen werken. En verder heel veel gezond verstand! O0

Tsja … als je deze twee zo onder elkaar ziet …. zou er … nee … dat kan niet … die twee kunnen geen verband met elkaar hebben … evengoed …

Zullen we weer terug gaan naar het onderwerp.... Tips van ambulance chauffeurs voor het overige verkeer...  ;) Als er spinoffs zijn kan er een nieuwtopic geopend worden als daar behoefte aan is.  :)

tsja .... duidelijk lijkt me.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal

tsja .... duidelijk lijkt me.

Lijkt mij ook: mocht iemand nog een tip/aanwijzing hebben voor het verkeer kan die hier geplaatst worden, de discussie over wanneer een ambulance Artikel 5 overtreedt en hoe dat gehandhaafd wordt mag in het andere topic

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,28850.0.html

Jvo
Beheer
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Wees duidelijk met wat je doet, als je knippert naar links en naar rechts stuurt is het voor de auto met haast achter je niet duidelijk... dus als je oorspronkelijk naar links wilde maar omdat de ambulance op die baan wil je even naar recht gaat, geef dat dan ook aan....  gebruik de richtingaanwijzers waar ze voor bedoeld zijn: richting aangeven  O0

Hm goede tip O0
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ehm... is er een (aantoonbaar) verband tussen het staande houden, en het overlijden van het kindje? Let wel, ik wil de actie van het KLPD niet goedpraten hoor.

Vooropgesteld dat ik het aanhouden van een ambu niet van deze wereld vindt, een een truukje wat wij gebruiken als we gehinderd zijn bij een hulpverlening: we draaien het om. Het heeft de hulpverlening bij de reanimatie zeker niet positief beinvloed dat er geen sleutel van de slagboom was en wij de laatste vijfhonderd meter naar de steiger moesten lopen.


Wat mij opvalt is dat je vaak - als je de berm in rijdt om een ambu door te laten- wordt ingehaald door de idioten die achter de ambu aanrijden, gebruik makend van de vrije weg die voor hen gecreërd wordt.

Dat zou verboden moeten worden.  >:(  ;)

Henk