Tips van de hulpdiensten, ''hoe te reageren op een spoedvoertuig ?''

Auteur Topic: Tips van de hulpdiensten, ''hoe te reageren op een spoedvoertuig ?''  (gelezen 14365 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 23 januari 2010, 20:43:55
Heren, het spiegelen wordt erg op gehamerd bij het CBR / rijlessen. De meeste ''zakkers'' zakken op het niet genoeg spiegelen en schouder kijken.

Maar zodra de meesten het roze papiertje hebben, vergeten ze ineens al die dingetjes..

erdebee

• EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
    • Erdebees website
Reactie #61 Gepost op: 23 januari 2010, 21:18:43
Maar wil jij dan zeggen dat jij niet door rood rijd, dat kleine stukje?

Nee, dat wil ik niet zeggen en dat zeg ik ook niet. Als het veilig kan zal ik dat ook doen. Als het niet veilig kan (bijv. klein kruispunt, slecht overzicht en kruisend verkeer dat die ambu nog helemaal niet gezien of gehoord heeft en dus nog steeds rijdt), dan niet. Eigen veiligheid eerst. Klinkt misschien egoïstisch, maar is voor iedere hulpverlener (en ik ben er ook één, al is het niet beroeps) regel één.

Albert-Jan

• Medewerker Arrondissementsparket Openbaar Ministerie Middelburg
  • Forum gebruiker
  • Ambulance 19105 Goes
Reactie #62 Gepost op: 26 februari 2010, 00:40:28
Citaat
Volgens mij zijn spiegels er juist om er door te kijken naar achteren?

Moet gewoon bij je rijbewijs een vast onderdeel worden, wat doe je als er een HV voertuig aankomt en hoe doe je het? Het hoeft niet eens in de praktijk, als het in de theorie zit is het ook al goed. Alhoewel praktijk ook wel handig zou zijn...  

Leg het voor bij het CBR ;)

Dit onderdeel zit standaard in het examenpakket.
Als ik me niet vergis krijg je aan het eind van je toets een uitdraai met je goede en foute antwoorden. Onder het onderdeel 'P' wordt voor laten gaan van voorrangsvoertuigen, militaire colonnes en trams behandeld. Hier wordt ook de voorangsvoertuigen met optische en geluidsignalen bedoeld. Dit is dan ook zeer zeker of met je instructeur of in je boek behandeld.

petre

• Forum gebruiker
Er zijn tests gaande met het onderbreken van de autoradio als er een HV-voertuig aan komt (  http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/15/waarschuwing-voor-ambulance-via-autoradio ). Zou dat volgens jullie veel schelen? Of zijn er al ervaringen uit de pilots bekend?

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Er zijn tests gaande met het onderbreken van de autoradio als er een HV-voertuig aan komt (  http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/15/waarschuwing-voor-ambulance-via-autoradio ). Zou dat volgens jullie veel schelen? Of zijn er al ervaringen uit de pilots bekend?

Aaaaaahh, de Flister duikt weer op. Drenthe rijdt hier reeds mee, op een paar ambulances. Ik heb mij laten vertellen dat de radio niet alleen wordt onderbroken, er wordt ook een drietoon afgespeeld op de radio in de auto (zie ook vanaf 0:50 in het onderstaande filmpje). Dus, dubbel zo goed hoorbaar. De ervaringen zijn goed; de ambulances worden beter gehoord en het verkeer anticipeert beter op de komst van een HV-voertuig.

&feature=player_embedded
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

LarsAmbu

• Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Als ik de chauffeurs in Drenthe mag geloven is het een fantastisch hulpmiddel, Flister. Alleen nog maar positieve reacties.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Ik geef geen slimme tips
MAAR MIJN MENING  

en wat ik ZELF heb GEZIEN of moet ik dan maar mijn ogen sluiten voor het gedrag van deze "chauffeurs" omdat zij een pittige opleiding hebben gehad en het dus wel "kunnen"

maar ik merk het al ik trap sommige op hun teentjes

en het ligt NOOIT aan henzelf maar altijd aan de ander
gelukkig denken daar de RECHTERS anders over..................................dat zijn dan zeker ook ZEIKERDS en ZEURPIETEN............

Ga jij eens heel snel binnenspelen en van dit forum af klein zeurkind!!  deze onzin ''mening'' kunnen we missen als kiespijn  j bent duidelijk nog niet groot genoeg om volwassen te reageren.  nb. je hoofdlettettoets blijft af en toe hangen...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Al. Tiekeltje vijf. ;-0

En hoe bewijst het ambuteam dat er een auto hinderlijk voor/achter hen rijdt???  dat is een groot probleem, er is geen beeldbewijs, camerabeelden die voor antiagressie gemaakt worden mogen daar ook niet voor gebruikt worden. dus artikel 5 wordt erg lastig als er geen agent in de buurt is die dat alles waarneemt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
En hoe bewijst het ambuteam dat er een auto hinderlijk voor/achter hen rijdt???  dat is een groot probleem, er is geen beeldbewijs, camerabeelden die voor antiagressie gemaakt worden mogen daar ook niet voor gebruikt worden. dus artikel 5 wordt erg lastig als er geen agent in de buurt is die dat alles waarneemt.
Kan hier niet aangifte van worden gedaan van het hinderen van hulpdiensten, en vervolgens op laste van de officier van justitie (of de rechter, ik weet het even niet) de camerabeelden overhandigen, en vervolgens de kentekenhouder laten dagvaarden, of de kentekenhouder (in geval van:) de persoon die toen hinderlijk reed laten dagvaarden?

Dinges

• Senior gebruiker

Klopt.. Maar goed, als iemand het erg bont maakt; meldkamer in kennis stellen, kenteken en bijzonderheden doorgeven.. (en dan maar hopen dat er een politie eenheid in de buurt is..en tijd heeft..)