Tips van de hulpdiensten, ''hoe te reageren op een spoedvoertuig ?''

Auteur Topic: Tips van de hulpdiensten, ''hoe te reageren op een spoedvoertuig ?''  (gelezen 14427 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Op een snelweg, in een file; op het linkerbaantje zoveel mogelijk links houden, op het rechterbaantje zoveel mogelijk rechts. Ook als er geen HV-voertuig met spoed nadert. Als er dan ineens 1 opduikt, kan ie rustig doorkachelen. Daarbij; voor de motorrijders onder ons is het ook een verademing...

Citaat
Ik vind daarom deze topic ook heel waardevol en hier zou ook eigenlijk een landelijke campange voor moeten komen, vanuit de overheid.

Die is (was) er al; de campagne ''Geef hulpdiensten de ruimte''. Maar het wil maar niet aanslaan, die campagne...we zijn kuddedieren, vooral op de wegen. :-X




jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Ben eerder al eens een site tegengekomen over dit onderwerp.....

http://112spoed.nl/site/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=32
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Gast

  • Gast
Zoals het in de USA gebruikelijk, cq. verplicht, is om zo ver mogelijk naar rechts te gaan, en snelheid te verminderen, tot een bepaald aantal mijlen of zelfs te stoppen, en pas weer door te rijden als het noodvoertuig gepasseerd is, is dit een methode die in Nederland handig zou kunnen zijn of zou het alleen maar averechts werken met alle rotondes, hoge stoepranden en busbanen e.d.

Ik merkte een tijdje terug, rijdende in Hoorn, toen een ambulance mij van voren naderde en die veel moeite had om zijn voorgangers voorbij te komen, dat mijn "Amerikaanse" manoeuvre (ruim de berm insturen en snelheid rustig verminderen zodat de auto's achter me niet anders konden dan ook snelheid minderen) ik een automatisch gaatje creëerde voor de ambu-bemanning langszij en door het midden, die het handje (denk ik) dankbaar opstak.

Zowiezo denk ik dat er meer bewustwording moet komen in het verkeer voor wat betreft het handelen als je blauwblauw ziet, maar zou het wat zijn in Nederland, die Amerikaanse methode?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
zou het wat zijn in Nederland, die Amerikaanse methode?

Het zou fantastisch zijn, maar gaat nooit lukken. ''We'' kunnen het ook nog steeds niet op een simpele roltrap, rechts houden. Soms lijkt het wel of we in een slechte zombiefilm zitten..  ;D ;D


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Nog zoiets: Rij je met spoed, uurtje of zes 's avonds. Spits op de Amsterdamse wegen...

Je nadert een kruispunt en het licht staat op rood. Zoals geleerd nader je met aangepaste snelheid, stapvoets, en je probeert een overzicht te krijgen van het kruispunt. Je bent ervan overtuigt dat die ene auto van rechts je heeft gezien want jullie heben duidelijk oogcontact met elkaar en hij rijdt ook veel minder zacht.

maar wat doet die auto hij stopt niet en hij rijdt ook niet door, maar kopieert als het ware jouw rijgedrag en rijdt ook stapvoets. Maar met deze reactie kun je als chauffeur met spoed niets. Je weet nl niet of je voor hem langs kunt of juist beter om de aanrijding te voorkomen en achter hem langs zal gaan.

Ondertussen ontstaat chaos op het kruipunt


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Dan zou soms een "fluitje" zoals motoragenten gebruiken bij het stilzetten van het verkeer, wel eens makkelijk zijn....
(aangevuld met een "STOP" teken/signaal)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Dan zou soms een "fluitje" zoals motoragenten gebruiken bij het stilzetten van het verkeer, wel eens makkelijk zijn....
(aangevuld met een "STOP" teken/signaal)

Echter is dan mijn vraag: Hoe wil je vanuit je koekblik met blauwe balk en sirene het fluitje z'n werk laten doen !?
Volgens mij begrijp ik je niet, leg het eens uit ?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Dan zou soms een "fluitje" zoals motoragenten gebruiken bij het stilzetten van het verkeer, wel eens makkelijk zijn....
(aangevuld met een "STOP" teken/signaal)
Dat werkt inderdaad als je op een motor zit.... in de auto denk ik dat de patient het je niet in dank afneemt als je een Acme Tornado volblaast.... dat kost nl trommelvliezen als je het binnen doet ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
ik begrijp jullie frustratie wel, maar ik zie vaak ook 'vreemde' dingen van bestuurders van voorrangsvoertuigen.

is het niet zo dat bestuurders van voorrangsvoertuigen 'stapsvoet' over een kruising moet gaan???
          waarom gebeurt dit dan vaak niet????

is het niet zo dat bestuurders tijdig de optische en geluidssiganalen aan moet zetten voor een kruispunt????
          wat ik vaak zie is dat het net voor een kruising word aangezet wat verwacht je dan van het overige verkeer???

ook al zijn verkeerdeelnemers verplicht voorrangsvoertuigen voor te laten gaan artiikel 50 RVV is het natuurlijk ook niet zo dat een voorrangsvoertuig alles maar kan laten en doen
dit blijkt ook wel uit verschillende uitspraken van rechters.


Danoontje

  • Gespecialiseerd Verpleegkundige met ruime praktijkervaring
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Iedere chauf heeft zijn eigen rijstijl, en soms vind ik die ook té agressief. En daar zeg ik dan ook wat van. Ik wil ook veilig thuis komen.

Maar weet je, ik denk altijd, waarom zou je niet op zij gaan? Wat als het jouw moeder is waar we naar toe onderweg zijn?

Vorige week besloot een overijverige KLPD agent een collega ambu aan te houden omdat hij met A1 OGS op de vluchtstrook reed. Het was spits en door wegwerkzaamheden was er geen andere keus. Toen hij vroeg waarom ze zo hard reden en de collega fijntjes meldde dat ze onderweg waren naar een kinderreanimatie (was ook zo!) bond hij wel in. Op dat soort momneten denk ik echt dat we leven in een hele rare wereld. Met name het KLPD heeft er momenteel een handje van je gewoon onderweg staande te houden, OGS of niet. Dat WIJ op dat moment wel naar een acute situatie onderweg zijn heeft dan weining meerwaarde? Gelukkig hebben we niets te vrezen van de politieagenten van 19 jaar die met elkaar jaarlijks voor zo'n slordige 5 miljoen euro aan schade rijden.... :-X
Dat zij elkaar en anderen het licht uit de ogen rijden alleen maar omdat ze "toestemming"krijgen schijnt gewoon te zijn....de wereld op zijn kop. Mijn visie? Niemand is het waard niet meer levend thuis te komen. Als een situatie van die ene minuut af moet hangen dan is het al zo slecht dat het überhaubt maar de vraag is of wij nog verschil gaan uitmaken. Dus rij veilig, en hanteer de wvw en de uitzonderingen waar wij mee mogen werken. En verder heel veel gezond verstand! O0
IC vpk, AVP, Docent, MBO, HBO