Tips van de hulpdiensten, ''hoe te reageren op een spoedvoertuig ?''

Auteur Topic: Tips van de hulpdiensten, ''hoe te reageren op een spoedvoertuig ?''  (gelezen 14226 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EdM0

  • Gast
Er zijn tests gaande met het onderbreken van de autoradio als er een HV-voertuig aan komt (  http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/15/waarschuwing-voor-ambulance-via-autoradio ). Zou dat volgens jullie veel schelen? Of zijn er al ervaringen uit de pilots bekend?

Terugkomend op dit verhaal. In Friesland werken ze ook al met dit zogenaamde systeem. Geluid van de autoradio valt weg en de sirene wordt steeds duidelijker hoorbaar. Goede ervaringen mee tot nu toe.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Klopt.. Maar goed, als iemand het erg bont maakt; meldkamer in kennis stellen, kenteken en bijzonderheden doorgeven.. (en dan maar hopen dat er een politie eenheid in de buurt is..en tijd heeft..)

Achtervolger ambulance krijgt rijbewijs terug


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Op een snelweg, in een file; op het linkerbaantje zoveel mogelijk links houden, op het rechterbaantje zoveel mogelijk rechts.  Daarbij; voor de motorrijders onder ons is het ook een verademing...


Amen, ik reis dagelijks over de a2, a1 en eigenlijk alle wegen daartussen wel, zelfs met mijn motor moet ik soms moeite doen om ergens tussendoor te kunnen als er file staat. Nu heb ik geen zwaailichten, maar ik heb weinig ruimte nodig, maar als ik er zelfs niet langs kan dan kan zo'n grote mercedes het wel helemaal vergeten.

Voor motorrijders op de provinciale weg: Als ik er een tegen kom ga ik met alle liefde aan de kant, dat wil zeggen maximaal naar rechts. Maar in de berm rijden wil ik liever niet omdat ik dan meer dan 50% van mijn grip verlies... (racertje:') Is dit voor de ambu's voldoende of wensen jullie dan dat de motorrijder stilstaat en zich in de berm parkeerd?
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Amen, ik reis dagelijks over de a2, a1 en eigenlijk alle wegen daartussen wel, zelfs met mijn motor moet ik soms moeite doen om ergens tussendoor te kunnen als er file staat. Nu heb ik geen zwaailichten, maar ik heb weinig ruimte nodig, maar als ik er zelfs niet langs kan dan kan zo'n grote mercedes het wel helemaal vergeten.

Voor motorrijders op de provinciale weg: Als ik er een tegen kom ga ik met alle liefde aan de kant, dat wil zeggen maximaal naar rechts. Maar in de berm rijden wil ik liever niet omdat ik dan meer dan 50% van mijn grip verlies... (racertje:') Is dit voor de ambu's voldoende of wensen jullie dan dat de motorrijder stilstaat en zich in de berm parkeerd?
Ik zou inderdaad de berm ontwijken, levert alleen maar ellende op....  Tussen de rijstroken door is inderdaad best een uitdaging, zeker met de bijzondere voertuigen (special care en MICU) die nog ff extra breed zijn.... Maar het zal steeds vaker moeten, de vluchtstrook (en onze aanrijtijden dus) worden opgeofferd aan verkeersmaatregelen.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Ik zou inderdaad de berm ontwijken, levert alleen maar ellende op....  Tussen de rijstroken door is inderdaad best een uitdaging, zeker met de bijzondere voertuigen (special care en MICU) die nog ff extra breed zijn.... Maar het zal steeds vaker moeten, de vluchtstrook (en onze aanrijtijden dus) worden opgeofferd aan verkeersmaatregelen.....

jaja lang leve de verkeersdeskundologen en dames/heren politici.....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Stond deze hier al: (?)

Rij nooit pal achter een ambulance aan, ook niet als familie / aanhang zijnde. En zeker niet met spoed.. Een noodstop, een onverwachte situatie, roodlichtflitsers, snelheidsovertredingen, noem het allemaal maar op. Gewoon niet doen; rustig aan op eigen gelegenheid. Ook zonder spoed; gewoon op eigen gelegenheid richting ziekenhuis, want de chauffeur kan zich ook zonder toeters en bellen vlot door het verkeer bewegen. Dan pakt ie gaatjes die veel te klein zijn voor meerdere voertuigen achter elkaar, maar voldoende voor een ambu.

Ik vertel het altijd tegen familie etc, maar soms heb je ineens toch een treintje achter je met familie en vrienden... :-X


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
En dan heb je het nog niet over die gasten die lekker achter een ambu aanscheuren omdat dan de weg voor hun tenminste vrij is...>:(


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
En dan heb je het nog niet over die gasten die lekker achter een ambu aanscheuren omdat dan de weg voor hun tenminste vrij is...>:(

Aanrijdend naar een incident kun je daar nog wel wat mee, met zulke figuren.

Nee, dan die figuren die hard voor je uit gaan rijden, terwijl ze diverse mogelijkheden negeren waarbij ze je kunnen laten passeren. Heel vreemd weggedrag.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
ik zeg artikel 5... 998765


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
ik zeg artikel 5... 998765

Al. Tiekeltje vijf. ;-0

Ik ook.  998765


Maar dan moet je wel een blauwe in de buurt hebben.  O0
Maar als die in de buurt zijn dan kom je dit soort weggedrag opvallend weinig tegen... ::) Camera's misschien? Nog meer apparatuur aan boord...en dat mag wat kosten, ook. Of je combineert je achteruitrijcamera met een recorder en je sluit een camera aan achter je voorruit..recordertjes welke na 24u automatisch alles wissen maar die je bij incidenten kunt laten opslaan...mogelijkheden zat, nu ik erover nadenk. >:D