Nederlandse beveiligers met eigen boot op piratenjacht
Beveiligingsbedrijf Schütz & Swart uit Vlaardingen gaat schepen die varen in de Golf van Aden, met een gewapende bemanning
beschermen tegen piraten. Dat gebeurt onder Britse vlag, omdat de Nederlandse wet bemanning met wapens op schepen niet toestaat.
Mag ik even hard lachen om dit stukje tekst. En niet om het nieuws maar om de journalisten. De nederlandse wet geeft
namelijk wel voor rederijen/schepen die in gebieden varen waar er mogelijk criminele activiteiten met geweld kunnen
worden gepleegd tegen de bemanning c.q. zaken de mogelijkheid om een zelfde vergunning aan te vragen voor wapens
als sportschutters. Ze mogen dus gewoon cat 3 wapens hebben op het moment dat ze deze vergunning hebben.
Een tijdje geleden was dit ook al een item in nieuwsuur en hier werd bevestigd door het Min van Justitie dat er momenteel
20 tot 30 van dit soort vergunningen zijn afgegeven. Wat echter niet mag in de nederlandse wetgeving is dat je
cat 2 wapens gaat gebruiken hiervoor moet je wel naar het buitenland uitwijken.
Nu heb ik dit artikel in het AD niet gelezen (dus voor diegene die het wel hebben correct me if i'm wrong), ik neem aan dat
dit bedrijf niet zomaar naar de golf van aden gaat om dan daar een beetje rond te varen zoals de diverse marine schepen
dit nu doen. Mag toch aannemen dat ze eerst contracten opstellen met de bedrijven waarvoor ze de schepen gaan beveiligen.
En wat dat betreft zie ik er geen problemen in, zolang ze zich aan de internationale regels houden (alleen schieten uit zelfverdediging,
en aangehouden piraten overdragen aan de bevoegde autoriteiten). Voor een tweede blackwater zitten we niet te wachten
en dat zal ook niet zomaar gebeuren, aangezien dit een nederlands bedrijf is en dus ook onder de nederlandse regelgeving
staan als het mis gaat.
Voor het item met beelden van nieuwsuur de volgende link
http://nieuwsuur.nl/onderwerp/229501-nederlandse-zeevarenden-hanteren-zelf-wapens.html