Ricochet-(schot)

Auteur Topic: Ricochet-(schot)  (gelezen 4823 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Gepost op: 28 april 2011, 19:21:38
De Duitse politie heeft gisteren in Berlijn per ongeluk een vrouw neergeschoten nadat ze door een pitbull was aangevallen.

Het slachtoffer had zich verschanst achter de deur van haar buren om aan het agressieve beest te ontkomen. Toen agenten het dier op de stoep kapot schoten, werd de vrouw door een afgeketste kogel die door de deur vloog in haar arm geraakt. Een andere afgeketste kogel raakte een van de agenten in de nek, meldt persbureau Reuters.

De twee zijn naar een ziekenhuis gebracht, maar zijn er volgens een politiewoordvoerder niet ernstig aan toe. Er is een onderzoek ingesteld om te kijken of de toegesnelde agenten nalatig zijn geweest.


http://www.powned.tv/nieuws/raar/2011/04/vrouw_per_abuis_neergeschoten.html


Iedereen die met wapens werkt of heeft gewerkt is op de hoogte van deze term; ricochet. Gebeurt regelmatig, zie bovenstaand nieuwsbericht bijv.

Zelf al eens meegemaakt? Een vorm van nevenschade (of erger) door afketsers o.i.d?

http://www.encyclo.nl/begrip/Ricochet%20schot




sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 april 2011, 19:46:00
Toen we in Duitsland waren voor een schietweek kon je de kogels van de FN MAG mooi zien afketsen, dit zag je bijvoorbeeld erg goed d.m.v. de tracers.
Gelukkig geen schade aan collega's ;)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 april 2011, 19:47:35
Hier is een ricochet goed te zien en te horen ;)
Guy hit in head with .50 caliber ricochet
User:Kakigouru


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 28 april 2011, 20:06:11
Ja okee, we weten wat het is.

Zo herinner ik mij instructies vooral goed na te denken alvorens je een schot afvuurt in een bunker o.i.d. (want dat is net een flipperkast v.w.b. een kogel) Maar ben benieuwd naar meer praktijkervaringen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #4 Gepost op: 28 april 2011, 20:07:06
Ik meen mezelf een ricochet te herinneren in Nederland op een baan waar de politie aan het trainen was...

Effe zoeken...


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #5 Gepost op: 28 april 2011, 20:07:40
Gevonden.

Leerling-agent zwaargewond door afgeketste kogel
11/02/07, 10:54
(Novum) - Een politieagent in opleiding is op een schietbaan in Zutphen per ongeluk neergeschoten door een collega. Een kogel ketste vrijdag af en raakte het slachtoffer in de borststreek. Hij werd opgenomen op de intensive care van een ziekenhuis, maar verkeert inmiddels niet meer in levensgevaar. Dat heeft een woordvoerder van het Openbaar Ministerie zondag gezegd.

De leerling-agent, werkzaam bij een team in het Gelderse Lochem, stond achter een collega die aan het oefenen was toen hij door de afgeketste kogel werd geraakt. De man werd in kritieke toestand opgenomen op de intensive care van een ziekenhuis. Daar is hij inmiddels ontslagen, zegt de OM-woordvoerder.

Het is nog onduidelijk wie het bewuste schot heeft gelost, omdat er meerdere agenten aan het oefenen waren. De Rijksrecherche heeft een onderzoek ingesteld.

bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/1357694/2007/02/11/Leerling-agent-zwaargewond-door-afgeketste-kogel.dhtml




Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #7 Gepost op: 28 april 2011, 20:22:30
Yep.

Het is iets wat je eigenlijk nooit 100% kunt voorkomen. Het enige wat je in een noodsituatie kunt doen is er voor zorgen dat die kogel daar komt waar je hem hebben wilt en dat die kogel vervolgens dat doet wat hij doen moet. Expanderen en blijven zitten (geen doorschot). De kans op onbedoelde schade is altijd aanwezig en zelfs groter bij het schieten op doelen met een kleine massa (honden) of die niet bestaan uit vleesch en bloed (denk bijv: aan auto's).

En dan nog. Zelfs in een veilige omgeving als een schietbaan kan het fout gaan. Occupational hazard.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #8 Gepost op: 28 april 2011, 20:25:59
Wat is jouw visie op  Alphen? Hebben ''we'' daar ook ketsers gehad, of is dat vermoedelijk allemaal gericht en raak geweest?

----

Ondanks dat we ietwat ''off'' glijden, blijft de vraag naar Nederlandse ervaringen bestaan, dus schroom niet. O0


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #9 Gepost op: 28 april 2011, 20:34:07
Tja, mijn enige schietervaringen zijn op de schietbaan, en daarbij heb ik altijd het doel geraakt, dus ik heb geen eigen ervaringen. Echter, de schietbanen zelf spreken voor zich, de objecten waarachter je vandaan schiet hebben de nodige gaten, en ook de plafonds en muren bevatten hier een daar een inschot..... Maar ik weet niet in hoeverre die komen door het ongewild / slecht schieten van collega's of door ricocherende kogels.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.