Ricochet-(schot)

Auteur Topic: Ricochet-(schot)  (gelezen 4824 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #10 Gepost op: 28 april 2011, 20:41:57
Daar heb ik v.w.b. ricochets geen visie op. En dat kan ik ook niet hebben want ik ben niet betrokken bij het forensisch onderzoek en het doet feitelijk ook niet terzake. Als je volslagen - excuséz le mot - van de pot gerukt gaat lopen schieten en mensen vermoord zal het verdriet van de nabestaanden er toch niet minder om zijn.

Wat ik wel even wil delen is dit. Het is gerelateerd aan de schietsport en ik heb het even gejat van een ander fijn plekkie op het www en is een reactie op het filmpje van die hillbillies met de bolt-action . 50 BMG.:

(citaat)

Bij het schieten op stalen doelen is het eerste gebod dat deze nimmer zuiver rechtop mogen staan.
Als die onder een hoek van 10 graden vanuit het lood staan, zal elke kogel die terugkomt een afwijking ten opzichte van de inslagbaan vertonen.
Normaal zal een kogel die met een snelheid beneden de 800 m/sec loodrecht op een staalplaat slaat totaal uiteen spatten.
Is de snelheid boven de 1200 m/sec dan kan zelfs een mantelkogel met een loden kern door een staalplaat slaan. Dat was het principe van de zowel de Poolse als de Duitse 8 mm Panzerbuchse.

Maar het kan voorkomen dat het stalen doel mee- en weer terugveerd waardoor het projectiel of delen daarvan min of meer tegen de afvuurrichting in terug komen.

Ook kan het gebeuren dat in een slechte, dus zachte stalen lamellen kogelvanger er op den duur holle putjes ontstaan.
Daardoor kunnen dan op de 12 m baan kleine stukje lood in de richting van de schutter terugspatten.

De Amerikaan Luke Haag heeft hierover verschillende wetenschappelijke studies gepubliceerd. Even op internet zoeken en wellicht zijn deze te vinden.
In de zaak Eric-O heeft de verdediging deze ricochet expert geconsulteerd en deze onderschreef de resultaten van de  gemaakte richet testen op de KM baan te Leusden.

Maar het verhaal op dit filmpje blijft mij wel een beetje fantastisch voorkomen.

(einde citaat)

Ricochets in de schietsport komen weinig voor. Afgezien van zeer minimale verwondingen (denk aan een sneetje van shrapnell, een verstandige sportschutter herken je aan een veiligheidsbril) is momenteel alleen de angst voor ricochets hot. Het is de reden waarom de schietbanen van Defensie op de Harskamp gesloten zijn voor sportschutters omdat een zogeheten Mal Onveilig Gebied ontbreekt voor de vele soorten munitiekalibers (alles tussen .22 LR tot allerhande zog. wildcats) die daar door burgers worden verschoten op afstanden die variëren van 100 meter tot 800 meter.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #11 Gepost op: 28 april 2011, 21:36:06
Ik heb een keer een ricochet gehad.

Het volgende gebeurde.

Omscholing van de Browning naar de Glock. Ik stond alleen met de instr op een 25 mtr baan indoor. We hadden alle standaard oefingen gehad en gingen film schieten met div objecten in op de baan. Film speelde zich over het gehele doek af. 4 schietenpunten breed. We schoten van uit allerlei hoeken op de film en vanuit allerlei standen.

Op een gegeven moment schoot ik van achter een staande dekking van links naar rechtsvoor op de film. Direct daarna floot de intr af. Ik hoorde wel een raar geluid nadat het schot was gevallen. Ik vroeg aan de intr wat er aan de hand was. Hij liet zien waarom hij mij had laten stoppen. Mijn kogel was vanaf de kogelvanger terug gekomen de baan op en in de barricade geklapt waar de intr naast stond.

Ik schrok me eigen kapot en de intr was ook even aan het slikken. Ik heb nog gevraagd of hij zeker wist dat het van mijn schot afkwam. Hij kon die helaas positief bevestigen omdat hij de barricade voelde bewegen.

We zijn even koffie gaan drinken en hebben een zwaar shaggie verorberd. Ik heb daarna een tijdje alleen maar recht op mijn doelen geschoten. Ik had er toch behoorlijk de schrik inzitten. 30 cm op zijn en hij had mijn intr geraakt.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #12 Gepost op: 28 april 2011, 21:46:50
Omscholing Browning naar Glock. Da's dus al een tijdje terug. Is er toen melding gemaakt van dit incident en de baan onderzocht en aangepast?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #13 Gepost op: 28 april 2011, 21:51:19
Omscholing Browning naar Glock. Da's dus al een tijdje terug. Is er toen melding gemaakt van dit incident en de baan onderzocht en aangepast?
Baan is niet dicht gegaan. Er is door de intr wel melding van gemaakt maar verder is er nooit iets meegedaan. Zoals zo mooi gezegd het is ter kennis name aangenomen.
De baan werd zeer regelmatig onderhouden omdat de BSB toendertijd ook op die baan stonden te knallen met hun arsenaal aan wpns.
Dit was in 94 dus ja een tijdje terug idd.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #14 Gepost op: 28 april 2011, 21:52:27
Ik was net bezig met een reactie toen ik me realiseerde dat het verhaal al eens eerder geannecdoteerd (leuk scrabblewoord) was.
Mijn meest memorabele ricochet moment was toch wel dit voorval uit mijn luchtmacht-tijd (leest u mee Sylvester?) waarbij in dat andere topic een voorbeeld gaf van het tegenovergestelde van een kogelvanger ... Namelijk
Een loge welke aan 4 zijden voorzien was van kogelwerend glas waarbij een dienstplichtige binnen zat te "spelen".
Mijn  opvoedkundig bedoelde trap tegen de deur resulteerde in een PANG -pieuw -pieuw -pieuw -pieuw -pieuw -pieuw -pieuw -pieuw  geluid.

Het geluk is inderdaad met de domme want ondanks dat de statistieken enorm tegen hem waren in deze situatie ... kwam hij er zonder enige kleerscheuren af. (alhoewel ... hij schrok zich schijndood ... net als ik trouwens) 0098
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #15 Gepost op: 28 april 2011, 21:55:22
Zo ken ik nog het radiator-verhaal, het koffiekan-verhaal... en het voetverhaal in Den Helder....etc etc... ;D


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #16 Gepost op: 28 april 2011, 21:58:54
Zeg, makkers...

Zullen we het wel een beetje on-topic houden en de ongelukjes door dom-gebruik-van-door-overheidswege-danwel-door-Hare-Majesteit-verstrekte-gereedschappen achterwegen laten?  ;D

De ricochet is dus een afgeketste kogel na een bedoeld schot. Al het andere valt in de categorie You-dumb-F....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #17 Gepost op: 28 april 2011, 22:07:33
Zeg, makkers...

Zullen we het wel een beetje on-topic houden en de ongelukjes door dom-gebruik-van-door-overheidswege-danwel-door-Hare-Majesteit-verstrekte-gereedschappen achterwegen laten?  ;D

De ricochet is dus een afgeketste kogel na een bedoeld schot. Al het andere valt in de categorie You-dumb-F....

Ik sluit me helemaal bij u aan. On-topic jullie!  >:(  >:D


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #18 Gepost op: 28 april 2011, 23:25:05
Nou.. of het helemaal Ricochet shot was weet ik niet maar in mijn Militaire dienst hadden we schietoeffeningen in Gieten, (vlakbij de kazerne in Zuidlaren die nu niet meer bestaat).

De ene ploeg gaat schieten en de andere moest onder de borden zitten, zodra een serie schoten gedaan was moesten wij deze borden naar beneden halen en stickertjes op de gaten plakken en het aantal hits tellen, ik weet nog wel dat er 1 schot afketste op de betonnen rand of het bord en hoorde hem wel maar niet gezien waar die heen ging... we waren toen wel effe geschroken.

Toch was het apart... zo daar zitten en dat er 'over' je heen wordt geschoten.

De baan is nog wel op google maps te zien.
http://maps.google.nl/maps?ll=53.069799,6.689821&spn=0.002598,0.00552&t=h&z=18&lci=com.panoramio.all

(lichting 90-2... is alweer een tijdje geleden, 44 Pan. Inf, Bat. SSV)


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #19 Gepost op: 29 april 2011, 14:52:30
Nou.. of het helemaal Ricochet shot was weet ik niet maar in mijn Militaire dienst hadden we schietoeffeningen in Gieten, (vlakbij de kazerne in Zuidlaren die nu niet meer bestaat).

De ene ploeg gaat schieten en de andere moest onder de borden zitten, zodra een serie schoten gedaan was moesten wij deze borden naar beneden halen en stickertjes op de gaten plakken en het aantal hits tellen, ik weet nog wel dat er 1 schot afketste op de betonnen rand of het bord en hoorde hem wel maar niet gezien waar die heen ging... we waren toen wel effe geschroken.

Toch was het apart... zo daar zitten en dat er 'over' je heen wordt geschoten.

De baan is nog wel op google maps te zien.
http://maps.google.nl/maps?ll=53.069799,6.689821&spn=0.002598,0.00552&t=h&z=18&lci=com.panoramio.all

(lichting 90-2... is alweer een tijdje geleden, 44 Pan. Inf, Bat. SSV)

Klinkt heel erg bekend.
Daarom moest je ook je helm op als je daar onder zat.
Precies de zelfde situatie meegemaakt ... In Braschaat (B)
Was met MAG-schieten.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.