Zeer snel takelsysteem wat vinden jullie en welke opleiding voor nodig ?

Auteur Topic: Zeer snel takelsysteem wat vinden jullie en welke opleiding voor nodig ?  (gelezen 8595 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Keek toevallig net in ander onderwerp hier op het forum en kwam voor mijn gevoel het snelste takel- c.q. bergingssysteem tegen wat er bestaat.
Ik heb tot nu toe nog geen takel- c.q. bergingsbedrijf gezien in Nederland die hier mee werkt.
Persoonlijk lijkt dit mij een uitkomst. Snel en veilig takelen of bergen van een voertuig.

Ik kwam hierdoor op de volgende vragen:
1. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit systeem ?
2. Is hier nog een speciale opleiding voor nodig of mag iedereen hier gewoon mee werken ?
3. Welk rijbewijs moet je hebben om hiermee te werken ?
4. Mag je tijdens evenementen als een auto gevaarlijk of hinderlijk geparkeerd staat het voertuig hiermee verplaatsen om het gevaar of hinder te doen stoppen ?
5. Maakt het nog uit of je de voor- of achterkant oplepelt ? En zo ja hoe weet je welke kant je moet oplepelen ?
6. Vinden jullie dit systeem handig voor bijvoorbeeld in de stad of CMI klussen ?
7. Wat zouden de nadelen kunnen zijn van dit systeem ?

Mocht ik nog iets vergeten zijn waarvan jullie denken dat wil ik ook nog kwijt schroom dan niet en plaats het gewoon.
We zijn tenslotte nooit te oud om van elkaar te leren.

Minute Man HDH Wheel Lift


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
op eerste blik lijkt het handig maar denk niet dat het zo toegestaan is. Wielen zijn niet geborgen (vast gemaakt), bij hard remmen valt de auto er zo af, misschien zelfs als je stevig optrekt.

Ook klopt filmpje niet, een automaat kan je zo niet vervoeren en de meeste auto's staan volgens mij toch wel op de handrem. Je zou dan nog altijd iets met de achterwielen moeten doen.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
op eerste blik lijkt het handig maar denk niet dat het zo toegestaan is. Wielen zijn niet geborgen (vast gemaakt), bij hard remmen valt de auto er zo af, misschien zelfs als je stevig optrekt.
In het filmpje wordt ook gemeld dat je kettingen moet gebruiken ;)


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Daarvan rijden er al een aantal in Nederland, althans dat soort lepels.
Handig systeem, we hebben zelf ook een truck uitgerust ermee.
Makkelijk om een auto even snel op te pikken en te verplaatsen, meerwaarde is eerder bij inbeslagnames en andere snelle acties dan bij takelwerk bij ongelukken, los daarvan is dit soort auto's altijd onhandig in het cmi werk, meer dan één auto kan je niet meenemen.
Tref je een automaat of zware schade, zal je vaak ook nog een dolly moeten gebruiken en is je tijdswinst al helemaal weg.

Mooi speelgoed, maar in de realiteit beperkt inzetbaar en prijzig.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
1. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit systeem ?
2. Is hier nog een speciale opleiding voor nodig of mag iedereen hier gewoon mee werken ?
3. Welk rijbewijs moet je hebben om hiermee te werken ?
4. Mag je tijdens evenementen als een auto gevaarlijk of hinderlijk geparkeerd staat het voertuig hiermee verplaatsen om het gevaar of hinder te doen stoppen ?
5. Maakt het nog uit of je de voor- of achterkant oplepelt ? En zo ja hoe weet je welke kant je moet oplepelen ?
6. Vinden jullie dit systeem handig voor bijvoorbeeld in de stad of CMI klussen ?
7. Wat zouden de nadelen kunnen zijn van dit systeem ?

1. Ja dus. ;)
2. Nee, is een simpel systeem, kan iedereen mee omgaan.
3. Hangt af van de auto waarop het gemonteerd is.
4. Mogen is lastig, ligt juridisch gevoelig, maar het kan perfect.
5. Maakt niet uit, maar vaak pak je de voorkant, ivm ingestuurde wielen b.v.
6. zie post hierboven dus
7. idem


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Berger heeft het allemaal al wel gezegd volgens mij. Voor snel een auto verplaatsen natuurlijk ideaal. Voor meer dan kort verplaatsen moet je hem toch vastzetten, gaat natuurlijk alsnog vrij rap. Op rtl7 is dagelijks operation repo, amerikaanse serie over auto's die inbeslaggenomen worden, die gebruiken ook zoiets.

Ik dacht trouwens dat de aangedreven wielen opgepakt werden, dus voorwielaangedreven voor en achterwiel aangedreven achter, maar ik kan het mis hebben.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Dit systeem mag niet in Nederland zonder de wielen gelijk vast te zetten, ergo dus overbodig duur.

Het werkt wel, het is makkelijker aankopplellen van een voertuig dat op de handrem staat. Ik heb wel een vreemde smaak in mijn mond als we dit in Nederland gaan goedkeuren. In de USA en in de UK waar dit soort systemen gewoon mogen worden verkocht is gebleken dat het ook voertuig diefstallen makkelijker maakt. Het systeem is niet duidelijk waarneembaar als het is ingeklapt dus voor een BOA ook niet duidelijk of het een bergingsauto is.

IK heb dus een tweeledig gevoel, ja het is makkelijk, nee het is ook wel erg misbruikbaar.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Hartelijk dank voor jullie reactie's en gedachten hierover.
Tenminste weer wat wijzer geworden.
Helemaal top mannen  O0 O0
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Wij hebben een aantal vrachtwagens met zo'n systeem; lepel-voertuigen.
Voordeel: beetje gereedschap kan mee, gedegen opleiding, minder risico op schade en geen gezeur over type-toelatingen.

Voor IM voldoet het systeem niet aan de gestelde eisen naar mijn vermoeden. Een beetje bergings-voertuig is toch wel aanzienlijk multi-functioneler.

O0


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
@denkweb

Dank voor je bericht. Hoe zijn de ervaringen er mee bij evenementen bijvoorbeeld van voertuigen die bijvoorbeeld met pech staan of in de weg staan of op moelijke plek waardoor je het voertuig minder makkelijk kan bereiken ?
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen