GRIP 4 meerdere grote duinbranden - Sint Maartensvlotbrug & Schoorl 01 t/m 05-05-2011

Auteur Topic: GRIP 4 meerdere grote duinbranden - Sint Maartensvlotbrug & Schoorl 01 t/m 05-05-2011  (gelezen 140395 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

bartbev

• Forum gebruiker
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
DichtbijhetVuur
Cameraploeg vertrekt ook richting Schoorl, binnenkort te zien in Dichtbij het Vuur, de duinbranden in Noord Holland.

twitter

bartbev

• Forum gebruiker
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Presentator John Jones is bezig met de opnamen van zijn RTL 7 programma 'Dichtbij het Vuur'.

Terwijl hij vandaag bezig was met opnamen in Roermond werd deze ploeg gealarmeerd voor een Duinbrand in Schoorl 227 kilometer naar het noorden. Het betreft hier een zogenaamde Compagnie inzet waarbij korpsen uit een andere regio worden ingezet.

De duinbranden in Schoorl in de buurt van Bergen aan zee Noord-Holland woeden al sinds afgelopen zaterdag. Ook twee blushelikopters van het leger zijn actief in het gebied.

"Bos en Heidebrand is een hele zware taak voor de brandweermensen het komt neer op zware fysieke arbeid waarbij het grootste risico is dat we ingesloten kunnen raken door de brand. Een groot gedeelte van de brand woed ondergronds en kan dus plotseling achter je oplaaien. Voor mij is het mijn eerste echte bosbrand en ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. Ik zal het werk vanaf mijn helm filmen en dit gaat op korte termijn in de uitzending."

Aldus Jones telefonisch vanuit de tankautospuit die onderweg is vanuit Roermond. In het totaal zullen vanavond en vannacht circa 500 brandweer lieden in het gebied actief zijn.

Ook een cameraploeg van 'Dichtbij het Vuur'is uit Hilversum vertrokken om de verrichtingen van hun presentator op de voet te volgen.

DichtbijhetVuur
Voor meer informatie over de Duinbrand in Schoorl, kijk op www.dichtbijhetvuur.nl!! http://fb.me/YRuiEZ5V

twitter

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

RJM

• HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
De klpd auto met 1 enkele pit reed voorop met blauw aan samen met de OVD 6591 (OVD-veluwe noord)

De rest van de voertuigen reed zonder blauwe verlichting aan.. En achter aan reden verschillende KLPD auto's, maar de VC was de laatste en reed ook met blauw/oranje.. Dit heb ik gezien vanaf Harderwijk tot aan ongeveer Amsterdam.. Of er daarna iets veranderd is weet ik niet

Hierbij mijn filmpje van de Compagnie inzet NO-Gelderland vanochtend.
Hier zie je de gecraschte brandweerwagens nog rijden voordat ze de ongeluk kregen.
02/05/11 Compagnie inzet NO-Gelderland - Harderwijk voor duinbrand Schoorl
Burgerhulpverlener, AED-bediener.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Overigens is het peloton van twente rond 6 uur barneveld gepasseert.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Wel vreemd trouwens om een peloton of compagnie uit limburg te halen terwil een buurregio als Zaanstreekl Waterland nog niet is opgeroepen.  Een paar jaar geleden nog een wel.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Frankieboy001

• Senior gebruiker
Blussen brand Schoorl duurt nog hele nacht

SCHOORL - Het blussen van de brand in het Schoorlse duingebied duurt naar verwachting minimaal nog tot dinsdagochtend. Dit heeft de gemeente Bergen maandag gemeld.

Volgens de gemeente gaan de komende nacht 160 brandweerlieden door met het blussen van de brand. Dit is ongeveer de helft van het aantal dat maandag in de loop van de middag actief was.

De brandweerlieden krijgen tot zonsondergang steun van de vijf blushelikopters die maandag zijn ingezet. Het gaat om twee Chinook-blushelikopters, die elk per vlucht 10.000 liter water vervoeren, en drie Cougar-helikopters. Deze vervoeren per vlucht 2.500 liter water.

Ook kan de brandweer vanaf het begin van de avond hulp verwachten van 130 man van de Landmacht. Ze worden onder meer ingezet bij het omwoelen van de humuslaag om het ondergronds voortwoekeren van het vuur tegen te gaan.

Brand meester

De brand in het Schoorlse duingebied is sinds maandagmorgen onder controle, maar volgens de gemeente is het sein brand meester voorlopig nog ver weg.

De brandweer heeft bij het blussen veel hinder van de harde wind. Hierdoor wakkeren brandhaarden soms weer aan.

De brandweer krijgt ondersteuning vanuit het hele land. Maandagmorgen waren op de ring rond Alkmaar drie bluswagens van de brandweer Gelderland betrokken bij een kettingbotsing, aldus de politie. Niemand raakte gewond. Wel konden de auto’s rechtsomkeert maken.

Aanrijding

Zondagavond raakte op de ring van Alkmaar een brandweerauto van het korps Kennemerland betrokken bij een aanrijding met een personenauto.

De bestuurster van de auto raakte lichtgewond. De automobiliste gaf geen voorrang aan de brandweerwagen, die zwaailicht en sirene voerde.

Tekst: Nu.nl

Sander Koelman

• Forum gebruiker
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Verdachten duinbrand Schoorl vrijgelaten

ALKMAAR -  De politie heeft maandagavond de twee mannen van 19 en 20 jaar vrijgelaten die zondagavond werden opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij de duinbranden van dit weekeinde. Dat heeft de politie bekendgemaakt

Bron: www.telegraaf.nl

Wim118

• Forum gebruiker
Wel vreemd trouwens om een peloton of compagnie uit limburg te halen terwil een buurregio als Zaanstreekl Waterland nog niet is opgeroepen.  Een paar jaar geleden nog een wel.

ZaWa heeft geen 4x4 voertuigen. Vorig jaar werden ze opgeroepen omdat de brand het dorp Schoorl zelf bedreigde. Overigens was wel het groot water transport van ZaWa gister (en nu nog steeds?) aanwezig