GRIP 4 meerdere grote duinbranden - Sint Maartensvlotbrug & Schoorl 01 t/m 05-05-2011

Auteur Topic: GRIP 4 meerdere grote duinbranden - Sint Maartensvlotbrug & Schoorl 01 t/m 05-05-2011  (gelezen 141317 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Voertuig lijstjes zijn leuk, maar stuur aub de aanvullingen via PM naar de plaatser, dan komt er vanzelf een complete lijst. Het topic vullen met voertuigen die ook gealarmeerd zijn, of die foutief in het lijstje staan levert een hoop (oninteressante) posts op.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Crashtender

• Senior gebruiker
Ik ben zojuist terug uit Schoorl. Ik heb een lange dag gehad als On Scene Commander Fire Bucket Operations. Op het hoogtepunt hadden we maar liefst 5 heli's aktief. Ik heb veel foto's gemaakt (deze keer met een echte fotocamera), ook vanuit één van de Cougars. Ik moet deze alleen nog wel even uitzoeken. Als ik dit gedaan heb zal ik er een paar plaatsen. Dit wordt niet eerder dan morgen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Geeft niet CT.

Ga nou eerst maar eens pitten. Morgen is er weer een dag. En ik vermoed dat je je dan weer mag verheugen op een dagje Bergen aan Zee.  ;)

mike

• Senior gebruiker
Ik ben zojuist terug uit Schoorl. Ik heb een lange dag gehad als On Scene Commander Fire Bucket Operations. Op het hoogtepunt hadden we maar liefst 5 heli's aktief. Ik heb veel foto's gemaakt (deze keer met een echte fotocamera), ook vanuit één van de Cougars. Ik moet deze alleen nog wel even uitzoeken. Als ik dit gedaan heb zal ik er een paar plaatsen. Dit wordt niet eerder dan morgen.

3 Cougars en 2 Chinooks?? Of was het een andere samenstelling?

Rolandheitink

• Forum gebruiker
Brandweer Rheden is niet verder gekomen met de 5241 dan Amsterdam. Daar kwamen ze te staan met een kapotte motor.

Bron: http://www.heitinkmedia.nl/2011/05/brandweer-gelderland-naar-duinbranden-schoorl/
HeitinkMedia l Twitter: @RolandHeitink & @HeitinkMedia l Persbureau Heitink l www.heitinkmedia.nl l fotograaf l videograaf

blusvogel

• Forum gebruiker
Hey crashtender,

naar aanleiding van je foto reportage in Drenthe had ik al zoiets van als er weer ondersteuning nodig is bij ons in het gebied zal ik eens opletten, na een nacht als bottelier kwam inderdaad het heli team maar ben je blijkbaar mis gelopen. Zal morgenochtend weer eens opletten, Welterusten en ben benieuwd naar het beeld materiaal.

Mvg,

Blusvogel

Frankieboy001

• Senior gebruiker
Blussen brand Schoorl duurt nog hele nacht
Uitgegeven:    2 mei 2011 18:22
Laatst gewijzigd:    2 mei 2011 20:09

SCHOORL - Het blussen van de brand in het Schoorlse duingebied duurt naar verwachting minimaal nog tot dinsdagochtend. Dit heeft de gemeente Bergen maandag gemeld.

Volgens de gemeente gaan de komende nacht 160 brandweerlieden door met het blussen van de brand. Dit is ongeveer de helft van het aantal dat maandag in de loop van de middag actief was.

De brandweerlieden krijgen tot zonsondergang steun van de vijf blushelikopters die maandag zijn ingezet. Het gaat om twee Chinook-blushelikopters, die elk per vlucht 10.000 liter water vervoeren, en drie Cougar-helikopters. Deze vervoeren per vlucht 2.500 liter water.

Ook kan de brandweer vanaf het begin van de avond hulp verwachten van 130 man van de Landmacht. Ze worden onder meer ingezet bij het omwoelen van de humuslaag om het ondergronds voortwoekeren van het vuur tegen te gaan.

Brand meester
De brand in het Schoorlse duingebied is sinds maandagmorgen onder controle, maar volgens de gemeente is het sein brand meester voorlopig nog ver weg.

De brandweer heeft bij het blussen veel hinder van de harde wind. Hierdoor wakkeren brandhaarden soms weer aan.

De brandweer krijgt ondersteuning vanuit het hele land. Maandagmorgen waren op de ring rond Alkmaar drie bluswagens van de brandweer Gelderland betrokken bij een kettingbotsing, aldus de politie. Niemand raakte gewond. Wel konden de auto’s rechtsomkeert maken.

Aanrijding
Zondagavond raakte op de ring van Alkmaar een brandweerauto van het korps Kennemerland betrokken bij een aanrijding met een personenauto.

De bestuurster van de auto raakte lichtgewond. De automobiliste gaf geen voorrang aan de brandweerwagen, die zwaailicht en sirene voerde.

Verdachten vrij
De politie heeft maandagavond de twee mannen van 19 en 20 jaar vrijgelaten die zondagavond werden opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij de duinbranden van dit weekeinde. Dat heeft de politie bekendgemaakt.

De mannen werden zondagavond rond tien uur bij het strand in Bergen aan Zee aangehouden omdat ze met zwarte vegen op handen en gezicht het strand verlieten en naar brand roken.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de twee hadden geholpen met een tractor die pech had op het strand. De mannen liepen hierbij zwarte vegen op handen en gezicht op. Doordat zij op het strand in de rook van de omvangrijke duinbrand stonden, roken zij naar brand.

Brandstichting
Het duingebied van de gemeente Bergen is sinds 2009 tientallen malen getroffen door kleinere en grotere branden. De autoriteiten gaan uit van brandstichting. Ondanks verscherpt toezicht is de dader tot dusverre echter nog niet opgepakt.

Afgelopen weekeinde waren vier aanhoudingen in de zaak. Zondag werden eerst twee jongens van vijftien jaar opgepakt. Zij bleken bij nader onderzoek niets met de zaak te maken te hebben. Zondagavond werden vervolgens de twee mannen van 19 en 20 jaar uit Alkmaar en Oudorp opgepakt.

Volgens de politie zijn in de zoektocht naar een mogelijke brandstichter inmiddels meer dan vijftig personen in de regio Noord-Holland Noord onderwerp van onderzoek geweest.

De politie zegt het onderzoek naar de duinbranden onverminderd voort te zetten en nog te onderzoeken of ook bij de branden van afgelopen weekeinde sprake is geweest van brandstichting. Formeel staat dit nog niet vast.

Bron: NU.nl

Crashtender

• Senior gebruiker
3 Cougars en 2 Chinooks?? Of was het een andere samenstelling?

Ja, 3 Cougars en 2 Chinooks was de maximale inzet vandaag
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.

Rene501

• Forum gebruiker
Wel vreemd trouwens om een peloton of compagnie uit limburg te halen terwil een buurregio als Zaanstreekl Waterland nog niet is opgeroepen.  Een paar jaar geleden nog een wel.

Er is nu heel specifiek behoefte aan 4x4 blusvoertuigen voor het gebied dat nu nog brand. Vandaar dit soort bijstandsverzoeken waarbij het LOCC verder coördineert met de regio's die kunnen leveren.

groeten,
René

Frankieboy001

• Senior gebruiker
livep2000
22:31:09 02-05-11BRANPrio 2 Graag tp op de zwarte weg (inmelden: BNH-INCI-26) NHN572 NHN682   
0202999BRW NH-Noord ( Monitorcode )
0202997BRW NH-Noord ( GmS Koppelingscode )
0201989BRW Langedijk ( Lichtkrant Gemeente )
0201988BRW Langedijk ( Lichtkrant Kazerne )
0201974BRW Langedijk ( Blusgroep 4 )
0201973BRW Langedijk ( Blusgroep 3 )
0201972BRW Langedijk ( Blusgroep 2 )
0201971BRW Langedijk ( Blusgroep 1 )
0200178Meldkamer NH-Noord ( Code t.b.v. Schakeling/Activering )
0200150Meldkamer NH-Noord ( Code t.b.v. Schakeling/Activering )