GRIP 4 meerdere grote duinbranden - Sint Maartensvlotbrug & Schoorl 01 t/m 05-05-2011

Auteur Topic: GRIP 4 meerdere grote duinbranden - Sint Maartensvlotbrug & Schoorl 01 t/m 05-05-2011  (gelezen 140348 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
p2kflex
18:57:14 03-05-11GROUP-1PRIO 2 VOOR INFO BIJSTAND AANVRAAG IN BERGEN (NH) NAAR DE KAZERNE KOMEN
0603490BRW Tubbergen (Bevelvoerders)
0604490BRW Hellendoorn (Nijverdal) (Postalarm)
0605122BRW Veiligheidsregio Twente (OvD Noord - Oost) (Infocode)
0605152BRW Veiligheidsregio Twente (OvD West) (Infocode)
0605310BRW Veiligheidsregio Twente (Monitorcode)


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Ter info: Brandweer Vlijmen en Brandweer Wanroy zijn rond 17:00 na Schoorl gegaanv


Rene

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 306
Is er in de loop van de middag toevallig een extra chinook bijgekomen? Er vloog er namelijk 1 over Noordwijk met bluszak eronder in de richting van Zandvoort!


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Midden West Brabant gaat waarschijnlijk ook:

p2kflex
21:27:16 03-05-11-ALPHA-telf. contact gmk
1200018BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (OvD Gilze-Rijen - Alphen-Chaam - Baarle-Nassau) (Infocode)
p2kflex
21:20:33 03-05-11-ALPHA-rustig opkomen kazerne
1200588BRW Loon op Zand (Blusploeg)
p2kflex
21:17:46 03-05-11-ALPHA-test test
1201859BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Clustermanager Gilze-Rijen - Alphen-Chaam - Baarle-Nassau)
p2kflex
21:11:40 03-05-11-ALPHA-telf.contact gmk
1201857BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Clustermanager Waalwijk - Dongen - Loon op Zand)
p2kflex
21:10:48 03-05-11-ALPHA-telf contact gmk
1201859BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (Clustermanager Gilze-Rijen - Alphen-Chaam - Baarle-Nassau)
p2kflex
20:18:39 03-05-11-ALPHA-teamleider Alphen tef. contact gmk
1200141BRW Alphen - Chaam (Alphen) (Postcommandant)
p2kflex
20:14:09 03-05-11-ALPHA-TL telef. contact GMK
1200141BRW Alphen - Chaam (Alphen) (Postcommandant)
Mister Livingstone, I presume?


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Zoals beloofd is hier mijn fotoverslag van de heli-inzet in Schoorl op maandag 2 mei 2011. Voor mij begon de inzet eigenlijk al de avond ervoor. Om 17:24 uur ging mijn pager af in verband met de aanvraag van de blusheli’s voor een inzet in Schoorl. Al snel werd duidelijk dat de inzet die dag niet meer plaats kon vinden omdat de heli’s er pas kort voor zonsondergang zouden zijn.

Ik ben toen op verzoek van de HSB naar Apeldoorn gegaan om voorbereidingen te treffen voor een eventuele inzet de volgende dag. En omdat het duidelijk werd dat de brand fors was gingen we voorzicht rekening houden met de inzet van een compagnie natuurbrandbestrijdingsvoertuigen. Met die gedachte zijn we toen het e.e.a. gaan voorbereiden. Hoewel de pelotons en compagnieën voor bijstand voorbereid in GMS zitten is er toch nog altijd genoeg te regelen.

Lange tijd bleef het stil en leek het erop dat er geen hulp uit Noord- en Oost-Gelderland nodig was. Rond 22:00 uur kwam er ineens toch het verzoek om de volgende dag twee heli’s en een compagnie te leveren. We zijn toen snel de boel in gang gaan zetten. Nadat het meeste was geregeld ben ik nog gauw een paar uurtjes gaan slapen om vervolgens om 04:00 uur met FBO-team van 4 man onderweg e gaan naar Schoorl. Ter plaatse hebben we ons gemeld bij het COPI en hebben we met de bataljonscommandant snel een aantal belangrijke zaken doorgenomen. De oorspronkelijk locatie van de Forward Operating Base (FOB) was het mob-complex in Bergen. Na overleg met de collega’s van de het Defensie Helikopter Commando (DHC) bleek dat deze locatie niet geschikt was. We hebben toen zelf gekozen voor de grote parkeerplaats aan de Hargerstrandweg. De politie is toen direct gaan zorgen dat deze locatie vrij was van publiek.

We zijn zelf ook direct naar de FOB gereden om de heli’s op te wachten en de crew van het Mobile Air Operations Team (MAOT) op te pikken. Na deze rendez-vous is één collega naar het COPI gegaan en zijn er twee collega’s met de mannen van het MAOT naar het inzet gebied te gaan. Ik ben zelf met één van de Cougars, in dit geval Wildcat 2, een verkenningsvlucht gaan doen om een beeld te krijgen vanuit de lucht. Inmiddels was op ons verzoek al wel een KLPD-heli aangevraagd. Maar het is altijd goed om zelf een beeld te krijgen van het gebied. Nadat we een paar rondes zonder bucket hebben gevlogen zijn we terug gegaan om de bucket op te pikken en te beginnen met de drops. Ik heb zelf meegevlogen totdat Wildcat 2 naar De Kooy ging voor refueling.

Een boswachter van Staatsbosbeheer heeft mij vervolgens naar het COPI gebracht alwaar ik mijn bevindingen met mijn collega en de bataljonscommandant heb kunnen delen. Nadat ik dit heb gedaan ben ik naar het inzetgebied gegaan om de heli’s vanuit het veld aan te sturen. Door de aantrekkende wind werd het steeds lastiger om de brand onder controle te krijgen. Hierop werd er in eerste instantie een derde heli aangevraagd. Deze heli was van het type Chinook. Ondanks deze versterking kregen we moeilijk grip op de brand. Dit werd vooral veroorzaakt door de forse windstoten. Hierop zijn toen nog een Cougar en een Chinook naar Schoorl gestuurd. Met deze vijf heli’s begon konden we uiteindelijk een goede inzet doen en begon de brand snel kleiner te worden.

In de loop van de middag arriveerde onze aflossing en kon ik eindelijk naar huis. Ik had er toen ook behoorlijk wat uren op zitten, net als vele andere collega’s van brandweer, defensie, politie, reddingsbrigade, staatsbosbeheer, gemeente, enz.

Voor de beeldvorming laat ik jullie een kleine greep zien uit de vele foto’s die ik tijdens de inzet heb kunnen maken.


Om 07:20 arriveert de eerste Cougar. De callsign van de heli is Wildcat 2


Wildcat 2 op de FOB aan de Hargerstrandweg


Overleg met de mannen van het MAOT over het inzetgebied en het plan van aanpak.


De Bambi-bucket en andere uitrusting wordt uit de heli geladen.


De loadmasters leggen de Bambi-bucket klaar.


De FOB vanuit de lucht. De tweede Cougar, met callsign Wildcat 1, is inmiddels ook geland.


Het brandende natuurgebied in de ochtendzon.


Vanuit de lucht is goed te zien dat een groot gebied in brand staat.


Terwijl wij de bucket aanhaken landt de KLPD-heli op de FOB.


Een bemanningslid van de KLPD-heli stapt uit om de monitor uit te laden. De monitor is naar het COPI gebracht om daar de luchtbeelden van de heli beschikbaar te krijgen.


Een peloton van de regio Utrecht in het inzetgebied.


Wildcat 1 onderweg naar zijn doelwit nadat hij net water heeft ingenomen in de Noordzee.


De collega’s van het FBO-team en het MAOT op het observatiepunt in het inzet gebied.


De loadmasters bekijken het inzetgebied.


Eén van de Cougars krijgt aanwijzingen voor de drop van één van de mannen van het MAOT.


Eenheden van de Bravo-compagnie uit Noord- en Oost-Gelderland passeren ons observatiepunt.


Eén van de Chinooks drop zijn water boven het inzetgebied. Op de voorgrond zijn eenheden uit Noord- en Oost –Gelderland bezig aktief.


A special dedication to the crew of 300 sqn. De vliegers van Wildcat 2: Vivian en Herman


A special dedication to the crew of 300 sqn. De loadmasters van Wildcat 2: Justin en Mark
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Waarschijnlijk komt er van mij kant vanavond laat of morgen nog een 2e update komt van mijn voertuigenlijst.

Zijn er nog aanvullingen te melden, stuur dit dan even via een PM.

Gr,
Frank


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Toppie weer Crashtender! O0


Lucky_stefan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Prachtige foto's Crashtender! Geeft een mooi beeld van het werk!


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Prachtige foto's, kan niet anders zeggen. :)


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Geweldige reportage Crashtender!  O0
Hopend op een eventuele volgende reportage  998765

Dit zouden meer mensen moeten doen, zo uitgebreid beeld geven van de inzet(ten)  O0

Wel heb ik een vraag je over 1 vd foto's, wat is dat voor een ijzeren gevaarte 'midden' in de duinen/heide??
En net (rechts)achter TS Klarenbeek(voor de kijkers links) staat ook iets 'raars', lijkt op een steiger o.i.d., weet jij toevallig ook wat dit was?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar