GRIP 4 meerdere grote duinbranden - Sint Maartensvlotbrug & Schoorl 01 t/m 05-05-2011

Auteur Topic: GRIP 4 meerdere grote duinbranden - Sint Maartensvlotbrug & Schoorl 01 t/m 05-05-2011  (gelezen 140363 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Hessie

• Nieuwe gebruiker
  • *
Grote grazers (dus ook schapen) worden al jaren hier in het duin ingezet om te voorkomen dat het duin dichtgroeit met vegetatie die er niet thuis hoort en op die manier dus de variatie te behouden die er is. Hierbij moet je je dan wel bedenken dat men vroeger al vee in het duin had lopen, toen deze eruit moesten bleek dat nadelig te zijn voor o.a. de heidevelden. Helmgras eten grote grazers amper, vandaar dat de beheerder van het gebied een loonwerker inschakelt om het gebied te onderhouden om te voorkomen dat het volstaat met helmgras.

Op dit moment zie ik de helicopters weer vliegen, broer en collega's zijn na een nacht water aanvoeren en wagens lostrekken afgelost. De paden in het duin raken nu dusdanig omgewoeld dat er haast geen doorkomen meer aan is, vandaar dat ze continue standby staan om vastgeraakte wagens los te trekken.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Luke, op de Veluwe laten ze toch juist schapen grazen zodat er geen helmgras groeit of heb ik dat verkeerd ?

das een moeilijke, als iemand het beter weet mag hij me verbeteren.  O0.

volgens mij ja en nee. op de zeer bekende plekken. zoals de ginkelse heide word inderdaad begraast. dieren die mensenschuw zijn komen daar namelijk niet. op de minder bekende plekken word het veel meer aan de natuur overgelaten. platweg gezegd het stuk tussen de lijn voorthuizen-apeldoorn en ede-hoenderloo. daar zal dus ook best snel veel helmgras staan. en er zullen vast beesten rondlopen die het eea weg grazen maar lang niet alles.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Laten we ons in dit topic beperken rondom de hulpverlening/brandbestrijding. De biologische discussie kan in de huiskamer gevoerd worden.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Een vraag van een leek vwb brandbestrijding.

Ik zie nu brandweer uit heel het land de duinbranden bestrijden. Prima werk overigens laat daar geen misverstanden over ontstaan.
Ik zie korpsen uit Limburg, Gelderland.
Volgens mij is het daar net zo gortdroog als overal in NL, wat nu als daar weer brand uitbreekt. Gaan al dat brandweerpersoneel dan direct retour eigen regio om daar weer te assisteren.

Wie bepaalt dat er andere korpsen worden ingezet zover van huis en hoe zit dat met de uren die men werkt en moet reizen. Dat is nogal een stukkie sturen vanuit Limburg.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Citaat
Volgens mij is het daar net zo gortdroog als overal in NL, wat nu als daar weer brand uitbreekt. Gaan al dat brandweerpersoneel dan direct retour eigen regio om daar weer te assisteren.
Blijkbaar zoveel overcapacitiet in die regio's dat ze makkelijk materieel en mensen kunnen missen. Valt het niet op dat de grote steden met 100% beroeps geen personeel en voertuigen leveren? Rara wat zou daar de reden voor zijn......
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Valt het niet op dat de grote steden met 100% beroeps geen personeel en voertuigen leveren? Rara wat zou daar de reden voor zijn......

Ik weet het niet zeker, maar hebben ze in Amsterdam wel 4x4 voertuigen uitgerust voor bosbrandbestrijding?  ;) (en datzelfde geld voor de andere grote steden)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Wouwie

• Senior gebruiker
Ik weet het niet zeker, maar hebben ze in Amsterdam wel 4x4 voertuigen uitgerust voor bosbrandbestrijding?  ;) (en datzelfde geld voor de andere grote steden)
Apeldoorn heeft die in ieder geval wel voor de beroepsploeg, namelijk de 06-9742  ;)
Alleen die houden ze hier op de post mocht er een heide/bosbrand uitbreken in de buurt hier.  :)

Fireball

• Senior gebruiker
Nee, Amsterdam heeft geen 4X4. Die regio heeft ook geen noemenswaardig bos.

mcwoofer

• ICT Projectmamanger
  • Forum gebruiker
Stond volgens mij al eerder in dit topic (of een ander  ;) ).

De verdeling wordt gecoördineerd door het LOCC voor landelijke restdekking.
En wat gestuurd wordt is op basis van de aanvraag van de vragende VR (type voertuigen / dakblussing capaciteit / enz.)