Ongeval (drie brandweervoertuigen) N9 - Alkmaar 02-05-2011

Auteur Topic: Ongeval (drie brandweervoertuigen) N9 - Alkmaar 02-05-2011  (gelezen 10903 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #20 Gepost op: 2 mei 2011, 11:22:41
Ben benieuwd of we nog iets van de oorzaak horen.
Waren ze onderweg met prio1?
En zo ja, dan roept dat bij mij de vervolgvraag op, was dit extra risico (prio1 rijden) nu werkelijk noodzakelijk voor deze uitruk?
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #21 Gepost op: 2 mei 2011, 11:23:28
Die zijn niet binnen de week terug aan het rijden.
De Scania en de Volvo hebben beiden toch wel wat schade aan de cabine, beiden hebben een monitor voor op de bumper die moeten dus terug naar de constructeur. Vrees zelfs dat het voor de Scania een nieuwe cabine wordt.

Dat is nu het grote gevaar van collone rijden.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #22 Gepost op: 2 mei 2011, 11:26:23
Ben benieuwd of we nog iets van de oorzaak horen.
Waren ze onderweg met prio1?
En zo ja, roept dat bij mij de vervolgvraag op, was dit extra risico (prio1 rijden) nu werkelijk noodzakelijk voor deze uitruk?

Ja dat vroeg ik me ook al af. Ik denk dat er winst is te halen door de colones te laten begeleiden door motorrijders van de politie(KLPD). Aanrijding van vandaag en die van gisteren bewijst dat er een extra risico kleeft aan het rijden met prio 1. En daarbij laat ik de schuldvraag in het midden...


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #23 Gepost op: 2 mei 2011, 11:29:06
Ben benieuwd of we nog iets van de oorzaak horen.
Waren ze onderweg met prio1?
En zo ja, dan roept dat bij mij de vervolgvraag op, was dit extra risico (prio1 rijden) nu werkelijk noodzakelijk voor deze uitruk?

De klpd auto met 1 enkele pit reed voorop met blauw aan samen met de OVD 6591 (OVD-veluwe noord)

De rest van de voertuigen reed zonder blauwe verlichting aan.. En achter aan reden verschillende KLPD auto's, maar de VC was de laatste en reed ook met blauw/oranje.. Dit heb ik gezien vanaf Harderwijk tot aan ongeveer Amsterdam.. Of er daarna iets veranderd is weet ik niet
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #24 Gepost op: 2 mei 2011, 11:29:10
Ben benieuwd of we nog iets van de oorzaak horen.
Waren ze onderweg met prio1?
En zo ja, roept dat bij mij de vervolgvraag op, was dit extra risico (prio1 rijden) nu werkelijk noodzakelijk voor deze uitruk?

Waarom zouden ze niet prio 1 rijden, wat voor zin heeft het dan? Als je zo een stuk moet rijden, kan je bijna niet anders dan prio 1 rijden.
Je moet er rekening mee houden dat een natuurbrand 's nachts lijkt af te nemen (wat ook wel het geval is) en dat deze 's morgens in eens terug aanwakkert. Dit komt door bepaalde natuurfenomenen.
's Nachts koelt het af, de luchtvochtigheid stijgt en de wind gaat meestal een beetje liggen, 's morgens zorgt de zon ervoor dat de luchtvochtigheid terug daalt, de wind spant terug aan en hup je kan wel raden wat het gevolg is.

Eigenlijk zouden ze dit moeten aanzien als een colonne leger voertuigen, die een vlotte doorgang moeten hebben. Dus politie erbij met motoren, blauwe lichtjes aan en rijden.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #25 Gepost op: 2 mei 2011, 11:32:09
Waarom zouden ze niet prio 1 rijden, wat voor zin heeft het dan? Als je zo een stuk moet rijden, kan je bijna niet anders dan prio 1 rijden.

Nou daar valt over te discuseren. prio 1 rijden over de snelweg met een snelheid van 80 a 90 kilomter per uur terwijl het overige verkeer 120 km/u mag en kan heeft 0,00 meerwaarde. Zker gezien de drukte op dat moment op de wegen.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #26 Gepost op: 2 mei 2011, 11:46:09
Nou daar valt over te discuseren. prio 1 rijden over de snelweg met een snelheid van 80 a 90 kilomter per uur terwijl het overige verkeer 120 km/u mag en kan heeft 0,00 meerwaarde. Zker gezien de drukte op dat moment op de wegen.
Je rijdt toch niet alleen over snelwegen veronderstel ik, en blauw op en af zetten??? Gewoon blauw op de snelweg en muziekje erbij wanneer het nodig is.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Reactie #27 Gepost op: 2 mei 2011, 12:30:00
Nou daar valt over te discuseren. prio 1 rijden over de snelweg met een snelheid van 80 a 90 kilomter per uur terwijl het overige verkeer 120 km/u mag en kan heeft 0,00 meerwaarde. Zker gezien de drukte op dat moment op de wegen.

heeft dat ook niet te maken met colonne rijden ? wanneer je geen blauw aan hebt zullen auto's er sneller tussen gaan rijden, waardoor de hele compagnie over een paar kilometer rijdt, in plaats van bij elkaar.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #28 Gepost op: 2 mei 2011, 13:04:55
Nou daar valt over te discuseren. prio 1 rijden over de snelweg met een snelheid van 80 a 90 kilomter per uur terwijl het overige verkeer 120 km/u mag en kan heeft 0,00 meerwaarde. Zker gezien de drukte op dat moment op de wegen.

Even off topic.
Juist dan met blauwe lichten aan, je wijkt behoorlijk af van de snelheid die medeweggebruikers hebben.
En het gaat niet op de snelheid die je rijdt, maar dat je door kan rijden.
On topic 8)


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #29 Gepost op: 2 mei 2011, 13:09:55
Brandweercommandant (en tevens OvD) van der Heide laat weten tegenover De Stentor dat er onenigheid was over de te kiezen route. Bij het kruispunt ging Wapenveld vervolgens in de remmen, waarna Oldebroek en Nunspeet er achterop botsten.

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat er al het een en ander geregeld wordt met vervangende TS'en.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon