Prioriteit brandweervoertuigen bij aflossing/colonne rijden

Auteur Topic: Prioriteit brandweervoertuigen bij aflossing/colonne rijden  (gelezen 9675 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #20 Gepost op: 2 mei 2011, 23:15:26
Maar is dat een reden om Prio 1 vanuit Brabant naar Schoorl te rijden? En op sommige filmpjes rijdt men netjes Prio 2, maar ik heb ze ook al met veel lawaai voorbij zien komen in dit topic.
Het is een verkapte vorm van prio 1. Zoals je ook ziet wordt er via p2000 gealarmeerd onder prio 2.

Het rijden met OGS hier heeft dan ook niets te maken met het normale rijden met prio 1. Ik bedoel, echt hard gaat het niet. En de aanrijdtijden die bij een prio 1 rit horen halen ze ook niet. Het komt er gewoon op neer dat ze als groep vertrekken en als groep aankomen. Daarbij gebruikt men gewoon de optische (en soms) geluidssignalen om aan te geven dat het een colonne is. Het voordeel daarvan is dat ze niet verspreid raken, als eenheid aankomen, en zodat ze kunnen blijven rijden.  (dit alles heb ik eerder ook al opgenoemd)

Voor wat betreft de discussie over de brandweer inzet, daar ga ik me niet aan branden, maar dat is volgens mij ook iets voor het incident topic zelf.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Reactie #21 Gepost op: 2 mei 2011, 23:59:38
Er is naar mijn idee een duidelijk verschil aan te geven:

prio 1 (met zwaailicht en sirene), prio 2 (zonder maar wel doorrijden), prio 3 geen spoed.

Hierin is een onderscheid te maken. Ik denk dat prio 1 voor een OMS of voor een ongeval met beknelling anders is. Formeel niet, maar praktisch gezien wordt er voor een automaat minder risico genomen en dus minder hard gereden.

Zo is dat hier ook denk ik. Er wordt 'formeel' prio 1 gereden conform de Brancherichtlijn optische en geluidssignalen brandweer. Op deze manier zijn alle voertuigen voorrangsvoertuigen zodat zij door kunnen rijden(zoals Red aangeeft). Echter dit wil niet zeggen dat 'iedere seconde telt' in zo'n geval.  

Daarnaast is colonne rijden een vak apart waar ik het fijne niet van weet. De praktijk laat zien dat voertuigen de signalering soms uitzetten. Uit ervaring kan ik zeggen dat zo'n sirene na 15 minuten toch echt wel gaat irriteren.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #23 Gepost op: 5 mei 2011, 12:17:12
In de leerstof brandweerchauffeur staat over het rijden in colonne het volgende:
In principe voeren alle voertuigen dimlicht en het laatste voertuig van de colonne een geel zwaailicht. Op verzoek van de politie kunnen blauwe zwaailichten worden gevoerd. Alle voertuigen voeren dan dimlicht plus blauw zwaailicht, het laatste voertuig ook een oranje zwaailicht. Aan het voeren van deze signalen kunnen geen rechten worden ontleend. Wel is het mogelijk dat de politie als verantwoordelijhk begeleider gebruik maakt van vrijstellingen op basis van art 147 WVW94. Er zijn in de wet geen andere mogelijkheden om een brandweercolonne dezelfde faciliteiten te geven als een millitaire colonne.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #24 Gepost op: 7 mei 2011, 17:45:23
Over natuurbrandbestrijding, en dus ook wat voor voertuigen daarvoor nodig zijn, gaat dit topic:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=31881.0

De berichten daarover zijn dan ook naar deze verplaatst.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #25 Gepost op: 8 mei 2011, 09:53:52
In de leerstof brandweerchauffeur staat over het rijden in colonne het volgende:
In principe voeren alle voertuigen dimlicht en het laatste voertuig van de colonne een geel zwaailicht. Op verzoek van de politie kunnen blauwe zwaailichten worden gevoerd. Alle voertuigen voeren dan dimlicht plus blauw zwaailicht, het laatste voertuig ook een oranje zwaailicht. Aan het voeren van deze signalen kunnen geen rechten worden ontleend. Wel is het mogelijk dat de politie als verantwoordelijhk begeleider gebruik maakt van vrijstellingen op basis van art 147 WVW94. Er zijn in de wet geen andere mogelijkheden om een brandweercolonne dezelfde faciliteiten te geven als een millitaire colonne.

Maar op het moment dat elk voertuig OGS voert, is dat voertuig een voorrangsvoertuig. Op basis van die status liggen de faciliteiten zelfs hoger als die van een militaire colonne.

Wordt colonne rijden eigenlijk geoeffend bij de brandweer?
Digitaal onderzoek


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #26 Gepost op: 8 mei 2011, 20:35:37
Citaat
Wordt colonne rijden eigenlijk geoeffend bij de brandweer
Werd jaren gelden wel gedaan, nu is er geen personeel meer beschikbaar om voertuigen uit de sterkte te halen en een verplaatsing te oefenen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #27 Gepost op: 8 mei 2011, 20:49:08
Werd jaren gelden wel gedaan, nu is er geen personeel meer beschikbaar om voertuigen uit de sterkte te halen en een verplaatsing te oefenen.

Hangt er dan wel af welke provincie/VR het is. Afgelopen najaar is er in Fryslân hierop geoefend. Klik hier voor een verslag.

Compagnie oefening De Hemmen Sneek 9-10-2010
User: Wesselbosgraaf


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #28 Gepost op: 8 mei 2011, 20:58:21
Wordt colonne rijden eigenlijk geoeffend bij de brandweer?

In Kennemerland heb ik een paar jaar geleden deelgenomen aan een verplaatsingsoefening, onder begeleiding van motoragenten. Dat was een zeer geslaagde oefening.

Een filmpje door "Phase044":
compagnieoefening
NB: ik ben op 0.16 sec te zien, uitstappend uit de 541 die toen vooraan reed.

Later is er weer zo'n oefening georganiseerd, alleen zonder motormuizen, die hadden op het laatste moment een andere verplichting.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #29 Gepost op: 9 mei 2011, 09:58:03
02 10 2010 Grote Compagniesoefening Regio Utrechts Land parkeerplaats A2


Ook in Utrecht werd dit geoefend, werd gewoon een leuke dag van gemaakt  O0
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens