We zijn de nieuwe oefenlijst aan het maken voor volgend jaar, welke onderwerpen hebben andere brigade's/knrm stations hierop staan? Als de lijst erg groot is mag het ook gepost worden op mij email adres.
En wat krijgen nieuwe opstappers voor opleiding?
Hieronder onze oude lijst
http://www.dotbit.net/redboot/pub/Opleidingen%20&%20oefeningen%20rooster%20100704.xls
interessante link:
Maar ik heb al eerder vermeld wat onze opleiding bevat:
Navigeren, met GPS, oriëntatie bekende walmerken. met behulp van de sterren en lichtboei herkenning.
SAR
Doel vinden met zoekslagen, opsporingstechnieken (wind/stroming) en met behulp van restlichtkijker.
aan varen drenkeling en het aan boord nemen en transporteren. De verdere medische opleiding doet Professor
Adema...Langszijkomen varend grootschip en overzetten bemanning.
communicatie, nood spoed en veiligheidsverkeer alarmering, gesprekstechnieken, (slecht nieuwsgesprek: "Henk de motor maakt een raar geluid", MATHIJSSSSS dat zijn geen geintjes !!!!
)
Vaar technieken, het zg boxenrossen en aanleggen, trimmen, noodstop, keren, achteruitvaren, jumpen, nachtsnelvaren met restlichtkijker (je moet elkaar een beetje kunnen vertrouwen) slepen (stopzak) lostrekken aanleggen met sleep.
reddend zwemmen en zwemmend redden: de bekende greepjes vervoers en bevrijdend
crisusbeheersing, (op afstand houden van mensen bv) probleemoplossings systamethiek ( wat is het probleem, wat moet/kan ik doen om het op te lossen wat en wie heb ik daar bij nodig en wat kan daarbij fout gaan en wat kan ik doen om te voorkomen dát dit fout gaat).
en dat allemaal ook oefenen en in oefeningen stoppen.
En vergeet ik nog het bijdrage praatje: Tegen een mijnheer met een enorm goudenkranenjacht zeggen: "U bent uiteraard niet verplicht om wat over te maken, als iemand niets over kan maken hebben we daar alle begrip voor
)
EN NIET, NOOIT WIJZEN, behalve naar een drenkeling!!
Henk