Stopteken i.v.m technisch mankement

Auteur Topic: Stopteken i.v.m technisch mankement  (gelezen 10772 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #40 Gepost op: 27 april 2012, 22:45:56
Onlangs een automobilist gevraagd mij te volgen dmv mijn amber en handgebaren, deze was (terecht) enigszins verbaast maar volgde wel. Mij meteen vriendelijk voorgesteld en verteld vanwaar de actie. Hij had een schokbreker stuk, het wiel was meer van het asfalt als op het asfalt. De heer was mij zeer dankbaar, vertelde dat hij al 2 dagen aan t puzzelen was, wat dat aparte geluid nu was en zou de volgende dag meteen naar de garage  O0

Paar dagen later een vrachtwagen met een zachte band links achter, maar door het snelheidsverschil met inhalen was ik al te snel te ver om nog iets te kunnen proberen.

Nu ontstond hierdoor wel een vraag. Aangezien ik de indruk heb dat er véél meer WIS-en op de snelweg rondrijden als KLPD, hebben de WIS-en de mogelijkheid om bijvoorbeeld deze vrachtwagen met zachte band te laten volgen naar een tankstation om hem zo te wijzen op het mankement, ivm de algemene veiligheid op de weg? Zijn ze bevoegd om een volgteken te geven en zijn deze mogelijkheden ingebouwd in hun wagens? Zo niet (wat ik ergens wel verwacht) hoe gaan WIS-en dan om met zo'n situatie?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


sylvester1986

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 27 april 2012, 22:52:12
Goed bezig O0
Onlangs een automobilist gevraagd mij te volgen dmv mijn amber en handgebaren, deze was (terecht) enigszins verbaast maar volgde wel. Mij meteen vriendelijk voorgesteld en verteld vanwaar de actie. Hij had een schokbreker stuk, het wiel was meer van het asfalt als op het asfalt. De heer was mij zeer dankbaar, vertelde dat hij al 2 dagen aan t puzzelen was, wat dat aparte geluid nu was en zou de volgende dag meteen naar de garage  O0


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #42 Gepost op: 27 april 2012, 23:35:14
Op zich kan ik me heel goed inleven in de wil om anderen te helpen/te waarschuwen, ik heb dat zelf ook, maar een en ander is toch wel getemperd door de realiteit. Ik heb een tijdje met politiemensen gewerkt in een opleidingssituatie en daar kwam wel eens het een en ander ter sprake. Zo stelde een van hen mij eens de casus wat ik zou doen als ik bij een aanrijding langs zou komen voor er hulpdiensten waren en dus zou stoppen. Eén van de inzittenden liep in de regen rond en was wat verdwaasd. Dus ik gaf aan dat ik de persoon even in mijn auto zou laten plaatsnemen tot de hulpdiensten er zouden zijn. Waarop de politieman mij feliciteerde en vertelde dat ik grote kans had dat mijn dak van de auto zou worden geknipt en dat ik die niet vergoedt zou krijgen van de verzekering in zo'n geval... Hij had een paraplu en een deken achterin, die kon men krijgen, maar er zou niemand in zijn auto plaats nemen om die reden.

Neem het geval van Mathijs. Vanuit een goed en betrokken hart wordt naar beste eer en geweten een onveilige situatie zou veilig mogelijk gemaakt. Maar stel nou dat er een auto achterop zijn wagen was geklapt, hoe groot was de kans geweest dat de verzekering in zo'n geval zou uitkeren ? ik vrees nihil, want hij was niet verplicht dit te doen en daar zijn auto voor te gebruiken.

Ergo, helpen is meer dan goed, maar pas wel op waar je de grens trekt, voor je het weet zit je er dieper in dan je ooit zou denken.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #43 Gepost op: 28 april 2012, 09:40:26
Op zich kan ik me heel goed inleven in de wil om anderen te helpen/te waarschuwen, ik heb dat zelf ook, maar een en ander is toch wel getemperd door de realiteit. Ik heb een tijdje met politiemensen gewerkt in een opleidingssituatie en daar kwam wel eens het een en ander ter sprake. Zo stelde een van hen mij eens de casus wat ik zou doen als ik bij een aanrijding langs zou komen voor er hulpdiensten waren en dus zou stoppen. Eén van de inzittenden liep in de regen rond en was wat verdwaasd. Dus ik gaf aan dat ik de persoon even in mijn auto zou laten plaatsnemen tot de hulpdiensten er zouden zijn. Waarop de politieman mij feliciteerde en vertelde dat ik grote kans had dat mijn dak van de auto zou worden geknipt en dat ik die niet vergoedt zou krijgen van de verzekering in zo'n geval... Hij had een paraplu en een deken achterin, die kon men krijgen, maar er zou niemand in zijn auto plaats nemen om die reden.

Neem het geval van Mathijs. Vanuit een goed en betrokken hart wordt naar beste eer en geweten een onveilige situatie zou veilig mogelijk gemaakt. Maar stel nou dat er een auto achterop zijn wagen was geklapt, hoe groot was de kans geweest dat de verzekering in zo'n geval zou uitkeren ? ik vrees nihil, want hij was niet verplicht dit te doen en daar zijn auto voor te gebruiken.

Ergo, helpen is meer dan goed, maar pas wel op waar je de grens trekt, voor je het weet zit je er dieper in dan je ooit zou denken.

Grappig Boogje, ik heb zo'n soort gelijk verhaal over het maken van een cabrio onlangs nog verteld aan een collega. Ik zal dus inderdaad de persoon met een deken en plu tegen de vangrail oid parkeren. Desnoods terug in de eigen auto, maar niet in de mijne  998765

Ik probeer ook altijd een goede inschatting te maken van het soort mensen wat in een auto zit, als ik twijfel of (zonder te willen discriminineren) bij een buitenlands kenteken, zal ik niets doen. Of als de situatie wel zo ernstig is/zou kunnen worden de politie waarschuwen per telefoon en blijven volgen.

Was er niet zo'n waarborgfonds voor automobilisten? Geen idee of daar dan mogelijkheden zitten om schade door derden vergoed te krijgen.


Ben ook nog benieuwd naar een reactie van een WIS op mijn eerdere vraag paar postings terug.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #44 Gepost op: 28 april 2012, 13:08:39
Het probleem voor veel regio's is dat er snelwegen door hun gebied lopen, maar dat de regio's (enkele uitgezonderd) geen voertuigen op de snelweg hebben rijden. Zo heeft onze regio behoorlijk wat snelwegen, maar rijden onze voertuigen regelmatig in de stad in plaats van op de snelweg. Als we zo'n melding krijgen moet je eerst nog op de snelweg zien te komen. Vanuit mijn bureau ben je daar toch al 5 minuten mee bezig (bij een prio 1). Gezien de hogere snelheid op snelwegen zijn ze je dus snel voorbij.

De enige redenen wanneer ik in dienst op de snelweg rijd is om de twee verzorgingsplaatsen in ons gebied te checken of wanneer ik een melding op de snelweg heb of via de snelweg sneller bij een melding ben.

Maar, blijf vooral bellen, want op verkeersgevaarlijke situaties rijden we gewoon!


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #45 Gepost op: 28 april 2012, 13:09:46
Was er niet zo'n waarborgfonds voor automobilisten? Geen idee of daar dan mogelijkheden zitten om schade door derden vergoed te krijgen.

Het waarborgfonds bestaat nog steeds. Echter is dat voor het geval van een aanrijding waarbij de tegenpartij onbekend is gebleven. Daarbij moet je kunnen aantonen dat de schade ontstaan is door een ander motorrijtuig en moet je getuigen van het voorval hebben. Het waarborgfonds is er niet om schades uit te keren, omdat jij je eigen auto als buffer bij een incident zet. Zoals meerdere malen in volgens mij ook dit topic ite sprake is gekomen. Als jij je voertuig als buffer gebruikt, dan kan het zijn dat de verzekering moeilijkt gaat doen. Het waarborgfonds zal in zulke gevallen niet uitkeren.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #46 Gepost op: 28 april 2012, 15:40:41
Het waarborgfonds vergoed alleen schade veroorzaakt DOOR een ander motorvoertuig. Dus niet de brandweer die je dak eraf knipt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein