Heb een keer kortsluiting veroorzaakt met een stekker in het stopcontact te steken.....Aardlek ging erdoor, maar schrok me kapot van de steekvlam aan het stopcontact.... Dus zeg niet dat er geen brand door kan ontstaan.
Een combinatie. Bij kortsluiting kan óók de aardlek schakelaar omgaan. Maar als alleen de aardlekschakelaar omgaat is dat écht en teken van een verbinding van één van de""stroomdraden"naar aarde, dat gebeud al bij 30 mA.
Ik kan U verzekeren dat 30 millie ampere tot U allens teleurstelling niet genoeg is voor het veroorzaken van de door U kennelijk zo fel begeerde brand. Daar is de aardlek schakelaar ook niet voor. Deze dient ter constatering van een lek stroom naar aarde. Zoals een brandweerman die op een meterkast spuit. De aardlek schakelaar meet de stroom die via de fase "weggaat" en meet de stroom die terug komt via de nul en vergelijkt die. Zodra er stroom niet terugkomt (een verschil van 30 mA of meer schakeld hij bij stroomdraden uit. Anders als een zekering, deze gaat pas door als de stroom waarde vermeldt op de zekering bereikt wordt, bv 10 of 16 A. De grootste kans op brand ontstaat als bij de sluiting een stroom loopt die wel voldoende is voor de ontwikkeling van warmte, maar de stoomsterkte van de zekering niet te boven gaat zodat hij niet smelt/afslaat. De meest gebruikte zekeringen zijn 10 en 16 A. 1 A = 1000 mA.
De aardlekschakelaar gaat dus al door bij 30 Ma, een zekering van 16 A pas bij 16000 mA.
Dus er is nog hoop op een uitrukje, maar niet door een aardlekschakelaar alleen, daarin moet ik U teleurstellen
.
Bovendien is er vanavond voor jullie genoeg te doen
Henk