wat doe je?

Auteur Topic: wat doe je?  (gelezen 6810 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 15 november 2004, 10:52:55
ehhh, ken wel een paar "rollen"..... ::) Maar wat is een logroll?????


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #21 Gepost op: 15 november 2004, 13:41:16
Logroll is een manier om so zo stabiel mogelijk te draaien en op de wervelplank te leggen.
Bedoeling is om de wervelkolom in lijn te houden.


firemanr

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 15 november 2004, 14:01:15
Logroll is een manier om so zo stabiel mogelijk te draaien en op de wervelplank te leggen.
Bedoeling is om de wervelkolom in lijn te houden.
Aha, weer wat duidelijker....thx ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #23 Gepost op: 15 november 2004, 22:08:16
Ok, jullie hebben er uiteindelijk recht op te weten waar deze vraag vandaan kwam. De situatie was de volgende:

Ik lag als bewusteloos lotusslachtoffer - dus volledig ontspannen - op de rug en mijn hoofd werd in neutrale positie gehouden. Tot mijn ergernis kreeg ik last van een hoestprikkel die ik eerst nog wel even kon onderdrukken, maar uiteindelijk dus niet meer. Ik begon dus te hoesten, maar bleef verder volledig ontspannen. Mijn hulpverleners besloten de chinlift uit te voeren, maar hierdoor werd de hoestprikkel alleen maar nog veel sterker. Uiteindelijk dacht ik: als ze me nou maar stabiel zouden draaien, dan zou ik het waarschijnlijk kwijt zijn. Dit deden ze niet en het resulteerde erin dat de onschuldige hoestbui eindigde in een bedreigde ademhaling. Ik heb het spel gestopt.

Mijn vraag was dus serieus bedoeld: Was dit te voorkomen geweest door stabiel te draaien?
Antwoord: NEEN. Hoestprikkel kan je niet verhelpen door een log roll of wat dan ook. Het is namelijk een prikkel van het autonome zenuwstelsel. Het  proberen niet te hoesten/niezen kan grote drukverhoging geven in vaatselsel rond de hersenen en zelfs eventueel voor problemen aldaar zorgen. Niet meteen al te bezorgd zijn maar mensen met een zwak vaatstelsel, vooral cerebraal, moeten en het onderdrukken van nies/hoestprikkels etc. Kijk d elitaeratuur er maar eens op na, moet je wel goed spitten hoor :-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 15 november 2004, 23:17:43

Optimaal is met 5 personen. 1 aan het hoofd, 3 aan de zij en 1 bij de voeten.

Vergeef me dat ik, bij het vergeving vragen door emoties overmand, zelfs blijk te kunnen tellen  ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 16 november 2004, 00:58:10

Antwoord: NEEN. Hoestprikkel kan je niet verhelpen door een log roll of wat dan ook. Het is namelijk een prikkel van het autonome zenuwstelsel. Het  proberen niet te hoesten/niezen kan grote drukverhoging geven in vaatselsel rond de hersenen en zelfs eventueel voor problemen aldaar zorgen. Niet meteen al te bezorgd zijn maar mensen met een zwak vaatstelsel, vooral cerebraal, moeten en het onderdrukken van nies/hoestprikkels etc. Kijk d elitaeratuur er maar eens op na, moet je wel goed spitten hoor :-)

Je hebt gelijk als je het hebt over de hoestprikkel.
De hoestprikkel  wordt meestal opgewekt door iets wat er meestal niet hoort te zitten. Door het s.o. in de zijligging te brengen jkan dat iets misschien makkellijker uit gehoest worden.