Hallo,
Een touchscreen is niet nieuw, de mogelijkheden wel.
Het touchscreen is een interface die de bekende ARBI van de werkplekken zal vervangen. Bijzondere aan dit systeem is dat alle communicatie ondergebracht is in dit nieuwe systeem. Dus zowel je telefonie, intern/extern, 0900 8844 alsmede de bediening van C2000 verlopen via dit systeem.
Het gebruikte systeem heet IDDS (Integrated Digital Dispatcher System) en wordt geleverd door de Oostenrijkse meldkamerfabrikant Eurofunk Kappacher uit St. Johann.
Zij bouwen al geruime tijd meldkamers op grote schaal voor industriële klanten en overheidsdiensten.
Daarnaast is nu elke werkplek volledig uitwisselbaar geworden, op basis van inloggen van je profiel, als centralist Politie, brandweer, SGBO of service center medewerker.
Op de werkplek zelf wordt niet meer gewerkt met een pc systeem, maar met een thin client. Alle techniek (die herrie en warmte produceert) is ondergebracht in een aparte techniekruimte en wordt op afstand bediend van de werkplek (zonder dat de centralist vertraging merkt)
Het aantal kabels en toetsenborden op de werkplek is ook gereduceerd tot slechts 1 muis en 1 toetsenbord, waarmee alle applicaties aangestuurd kunnen worden. (kantoor automatisering, GMS/GIS, C2000 etc)
Daarnaast enkele "highlights" als een backup voor C2000, die ook vanaf de werkplek te bedienen, mocht het reguliere systeem uitvallen, twee werkplekken zijn uitgerust voor een medewerker met een visuele handicap, zodat zij, ondanks een touchscreen, gebruik kan maken van de voor haar bekende omgeving en interface.
Daarnaast is het systeem voorbereid op de ontwikkeling m.b.t 112 (van analoog naar digitaal Avaya telefoonieplatform)
En uiteraard de bediening van de randapparatuur: Tafelhoogte, monitorverstelling, tafelverlichting, openen van toegangspoorten, wordt vanaf het touchscreen nu bediend.
Bijzondere van dit project is dat dit de eerste meldkamer in Nederland (en Nederlandstalig) is. Daarnaast ook de samenwerking tussen Oostenrijk en Nederland en de uitwisseling op het gebied van incident afhandeling in NL en Oostenrijk. De uitdaging van dit project zit ook in de taal. Het ontwikkelingsteam is Oostenrijks, de klant Nederlands. Het project is echter dusdanig opgebouwd, dat de klant van deze verschillen in taal geen hinder heeft ondervonden.
Vanacht gaat de meldkamer live, dan zal ik zelf ook ter plaatse zijn. Ik zal vragen of het mogelijk is om foto's ook hier op het forum te mogen plaatsen. Een indeling van het touchscreen kan dan enige duidelijkheid verschaffen.
Ik kan je vertellen (als projectleider...) dat dit een enorme klus is...
Waarom geen Nederlandse fabrikant? Omdat er geen leverancier was die al deze functionaliteit in 1 touchscreen kon leveren en het als kant en klaar product op andere plekken reeds heeft geleverd.
Meer details draag ik met alle plezier aan, ben trots erop dat ik dit project mag uitvoeren, maar wil niet teveel reclame maken.
Details aangaande IDDS zijn te vinden op
www.eurofunk.com, of stuur gewoon even een berichtje!
Groeten, Ruud